Sida 1 av 1

Köptips Tahoe

Postat: ons jan 24, 2018 13:25
av jonte_malmö
Ska kolla på en Tahoe 99'a ev. Vad ska man kolla på en sådan förutom rost, motor/låda, 4x4? Den är fyradörrars och med en 5.7L 258hk. Sista årsmodellen GMT400, så borde vara bästa året?

Re: Köptips Tahoe

Postat: ons jan 24, 2018 18:05
av IH80
- Vatten läckage insugspackning (standard fel)
Kan synas i vatten behållare, i oljepåfyllnings hålet eller oljan på stickan (choklad brunt) om inte så lär man vara tvungen att när motorn är varm stå en stund och varva denna ung. som bilprovning gör vid avgaskoll då brukar trycket öka och pressa ut vatten så det blir synligt. Misständningar kan också vara ett symptom.

- Dåliga abs kransar fram
Symptom: abs'en börjar arbeta då bilen rullar sakta framåt när man har lätt tryck på bromspedal, kräver byte av hjulnav.

- Rattsensor
Symptom: Plötslig kraftig servoverkan vid skarp kurvtagning då man har lite hastighet t.ex vid motorvägspåfart.

- Vatten läckage bagagerum
Kan tyda på dåligt limmade sidorutor (surt att fixa) eller dåliga tätningslister på dörrarna.

- Nedre länkarmar
Har upptäckt att dessa inte verkar gå att få tag på nya så kan vara bra att granska dessa noga avseende rost

- Chassienummer
Se till att detta går att läsa på ramen annars en massa trubbel på besiktningen

- Varningslampor
Se till att dessa lyser vid tändning på slagen Engine, abs, srs och allt vad dom kan heta (kolla instruktionsbok) annars får du ingen bekräftelse på om systemen är ok d.v.s lamporna slocknar efter att bilen startats.

Skulle också gissa på att bromsrören borde vara på väg att rosta sönder om inte dessa är bytta!

Re: Köptips Tahoe

Postat: ons jan 24, 2018 19:42
av jonte_malmö
Oj, tack för alla tips. Riktigt matnyttigt. Tyvärr låter säljarens beskrivning (har inte kollat på den ännu) lite som första punkten? Han skriver "Kan gå lite ojämnt när den e kall men skulle nog behöva nya tändstift ." Får kolla närmare om den misständer eller läcker vatten. Stort tack :tumbup:

Fördelen är att den är nybesiktad, dock har den nog blivit underkänd i slutet av november sen godkänd slutet december och rullar till 31/1 2019. (Får be att kolla bes.pappret från november vad för fel det var).

Re: Köptips Tahoe

Postat: tor jan 25, 2018 10:31
av IH80
jonte_malmö skrev:Oj, tack för alla tips. Riktigt matnyttigt. Tyvärr låter säljarens beskrivning (har inte kollat på den ännu) lite som första punkten? Han skriver "Kan gå lite ojämnt när den e kall men skulle nog behöva nya tändstift ." Får kolla närmare om den misständer eller läcker vatten. Stort tack :tumbup:
Man får lära sig den hårda vägen, men det är en otroligt trevlig bil att köra:D
Misständning är tyvärr ett ganska trubbigt symptom då detta kan ha en mängd orsaker!

I mitt fall fick bilen plötsliga anfall av kraftiga misständingar under pågående körning samt hade mindre knappt märkbara misständningar på tomgång då och då.
Bilen hade inte ens gått över 20000mil och jag fick fylla på lite vatten och 1liter olja ca: var 200'e mil tyckte att det var ganska ynkligt med sådan oljeförbrukning vid så låga miltal, vatten förbrukningen reagerade jag inte över utan antog att det smyg läckte så smått någonstans kunde dock inte se någon läcka!

När bilen senare besiktigades så varmkördes den inför avgasprov och efter att detta var utfört så var det en stor vattenpöl under motorn.
Googlade lite på detta och konstaterade att packningen tydligen kunde total haverera så det bara forsade ut vatten, så med tanke på att jag kört runt så i flera år med läckage valde jag att byta ut den omgående.

Fördelen med detta var att det visade sig att det hade läckt in både vatten och sugs in olja i insuget till förbränningsrummet så efter fixen så förbrukade den varken vatten olja längre.

Jag antar att vid det här laget har väl de flesta fått byta sina insugspackningar så det kanske inte är så stor risk att råka ut för detta.

Tyvärr finns det även ett annat problem på fördelningslådan som inte är helt ovanligt "pump rub" men jag har ingen ide om hur man kollar detta. Problemet yttrar sig med att pumpen på något sätt släpper lite och börjar gnaga mot godset i lådan och till slut går det hål och man är rökt, jag borde fixa detta i förebyggande det finns förbättrings kit för detta men det blir väl aldrig gjort om jag känner mig själv rätt!

Re: Köptips Tahoe

Postat: tor jan 25, 2018 12:16
av jonte_malmö
Ok. Får iaf ta och kika på den till helgen, killen ska skicka lite bilder till först. Men priset är ok, strax över 20, men den har gåt ca 26'000 mil. Insugspackning lär gå att byta själv. Har ett nytt insugs-packningskit till en gammal 350-fyrport-förgasarmotor liggande, lär inte passa va? :?

Vad är största skillnaden på en Suburban '99 och en 4-d Tahoe '99? Suburban större men samma teknik?

Re: Köptips Tahoe

Postat: tor jan 25, 2018 14:06
av IH80
jonte_malmö skrev: Insugspackning lär gå att byta själv. Har ett nytt insugs-packningskit till en gammal 350-fyrport-förgasarmotor liggande, lär inte passa va? :?
Jag bytte själv på min (350 Vortec) inga konstigheter egentligen bara mycket el och annat som måste bort innan man kommer till kärnan av arbetet.

Insugspackning från gammal tyvärr går troligtvis inte då packningen original har en plastkärna med silikontätning på båda sidor, köpte en med någon metallkärna istället då orsaken till läckaget var att plastkärnan spruckit. Har för mig att jag sett att det finns eftermarknadsinsug i aluminium i.s.f original i plast med ett sådant borde det kanske funka med vanlig packning vilket känns mer tillförlitligt då det går att dra med mer moment än vad som föreskrivs för plastinsuget.
jonte_malmö skrev: Vad är största skillnaden på en Suburban '99 och en 4-d Tahoe '99? Suburban större men samma teknik?
Vad jag vet bara storleken i övrigt samma.

20k borde väl vara ett bra pris även om man chansar kan väl inte bli så mycket billigare även om den är defekt?

Re: Köptips Tahoe

Postat: tor maj 17, 2018 18:11
av Grottulf
jonte_malmö skrev:Har ett nytt insugs-packningskit till en gammal 350-fyrport-förgasarmotor liggande, lär inte passa va? :?
Nej, vortec-motorerna har helt andra insugsportar, än de äldre motorerna.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk