Bromsproblem Chevrolet s10 1999

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Frej
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: lör dec 03, 2016 2:54

Bromsproblem Chevrolet s10 1999

Inlägg av Frej » tor mar 08, 2018 0:57

Jag har problem med min s10a. Plötsligt gick bromsen i botten men jag klarade mig som tur va med en krossad framlampa.
Felet var en läcka vid vänster ok fram så det är väl lätt fixat men det oroar mig att jag förlorade alla bromsar utan förvarning.
Bromsen har varit lite mjuk innan men gått igenom besiktnig. Bromsarna ska väl alltid ligga på två kretsar så att de inte kan försvinna helt? Om ena kretsen redan var skadad borde det då inte tändas någon varningslampa? Inga varningslampor har tänts trots att all bromsvätska läckt ut.

Vore tacksam för hjälp var jag ska börja kolla. Känns inte helt bra att bara laga läckan och köra vidare. :roll:

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Bromsproblem Chevrolet s10 1999

Inlägg av sebringZ28 » tor mar 08, 2018 6:38

Skönt att det gick bra, är riktigt läbbigt att tappa bromsarna.

Ja du har två kretsar, en fram och en bak, saken är den att redan från början är ju fram mycket starkare än bak, för att du inte skall få sladd när bakänden släpper under inbromsning på rak väg.

Så det går redan åt ner än dubbelt så hårt tryck om skall stanna med bara bakbromsar, är dom dessutom i dåligt skick, kanske trummor med dåligt fungerande självjustering eller dåliga skivor så blir det svårt att få stopp, och man kan behöva pumpa rejält.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Frej
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: lör dec 03, 2016 2:54

Re: Bromsproblem Chevrolet s10 1999

Inlägg av Frej » mån mar 12, 2018 19:41

Tack!
Dock tycker jag satt jag borde ha märkt det. Jag har skivor bak och det var inte längesedan jag besiktigade och fick då I alla fall godkänt på bromsarna bak även om de tar dåligt. Det var också så halt när det hände att även om bromsarna var dåliga när det hände så borde de låst sig så abs:en hade gått och det hörs tydligt i den. Dock tryckte jag väl mest bromsen i botten och hade inte tid att pumpa den så kanske var det därför jag inte kände något svar.
Kan något fel på huvudbromscylindern orsaka detta?

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1019
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Bromsproblem Chevrolet s10 1999

Inlägg av sebringZ28 » mån mar 12, 2018 19:50

Det kan det vara, men det lika gärna vara ett rör som rostat så illa att det blivit hål, eller nått annan läckage.

Är bara börja leta.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Frej
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: lör dec 03, 2016 2:54

Re: Bromsproblem Chevrolet s10 1999

Inlägg av Frej » mån mar 12, 2018 19:59

Jag får göra det, tack för hjälpen!

Gelis
Hemmastadd
Inlägg: 101
Blev medlem: sön sep 03, 2006 12:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Bromsproblem Chevrolet s10 1999

Inlägg av Gelis » fre apr 27, 2018 22:08

Det där problemet fick jag också på min S10:a -96. Röret vänster fram vid slanginfästningen gick av, pedalen i botten. Pumpade flera gånger men noll bromsverkan och pedalen i botten. Däremot när längsgående röret till bak gick av så gick pedalen i botten men vid ett nytag så blev det broms på framhjulen, dock tog pedalen nästan nere vid golvet.
Det sitter en fördelningsventil där också givaren till indikeringen bromsfel sitter. Ventilen har en plunch som ska blockera bak respektive fram där trycket försvinner så bromstrycket inte försvinner helt. Plunchen styr också givaren så lampan tänds vid bromsfel. På något vis så tätar ventilen inte åt ena hållet på min bil. Plunchen rör sig helt klart då lampan tändes när röret gick av och släcktes när jag fixat felet och trycken blev lika bak o fram. Om det är samma fenomen på din så är det lite skrämmande.
Cheva S10 4x4 -96

Skriv svar