Läckande automat?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

CGsson
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: tis dec 18, 2012 16:25
Ort: Norrtälje

Läckande automat?

Inlägg av CGsson » ons maj 01, 2019 14:18

Jag har en Silverado 2500 -91 4x4. Automaten är en nyligen renoverad 4L60 (ca 350 mil) Vet inte vad det är för fördelningslåda - hittar ingen märkning. [edit] Jodå, jag hittade märkningen 241c

Problemet är att jag måste fylla på olja ganska ofta. Om jag inte fyller på så slirar den (framför allt kall). Men det jag har upptäckt nyligen är att fördelningslådan blir FULL. Så jag tolkar det som att det är packningen mellan automaten och fördelningslådan som läcker.

Om jag fattar det rätt så sitter packboxen på F-lådans ingående axel och inte i automaten. Firman som renoverade automaten finns inte längre. Jag har frågat 2 andra verkstäder om de kan fixa, men de vill inte. Så då blir det till att fixa själv.

Men fråga är: Vad måste demonteras? Jag läste på ngt inlägg att lådan måste ner helt och hållet och att man måste/bör ha en lyft och en växellådslyft för att fixa. Är det ngn som har ett tips om vettigaste tillvägagång? Vid ngt annat inlägg läste jag att "det var en baggis" och gjort på 2,5-3timmar?

Men för att skaffa delar - hur vet jag vilken f-låda jag har när jag inte ser ngn märkning?

Jag har skruvat åtskilliga jänkare, men aldrig 4x4.
Silverado -91 4x4, 350 4L60

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Läckande automat?

Inlägg av jonte_malmö » ons maj 01, 2019 19:42

Säkert veckans sämsta tips, men funkat på alla mindre läckage jag haft och borde även funka på en intern packning:

https://www.kullagret.com/product/omega ... kydd-177ml
Ford Explorer '98

CGsson
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: tis dec 18, 2012 16:25
Ort: Norrtälje

Re: Läckande automat?

Inlägg av CGsson » ons maj 01, 2019 20:08

Nja tack för tips och det verkar visserligen bekvämt - men fn vet om jag inte hellre vill ha den lagad :D
Silverado -91 4x4, 350 4L60

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Läckande automat?

Inlägg av jonte_malmö » fre maj 03, 2019 16:45

Finns mycket hokuspokus, men den riktige dyra Omegan funkar ju bara så att den mjukgör och föryngrar packningar. Används i industri och entreprenad, både förebyggande och vid små läckage.

Funkade dock inte på min VM-diesel, visade sig att det var en spricka i oljeröret i metall bakpå motorn :)
Ford Explorer '98

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Läckande automat?

Inlägg av Spiken » fre maj 03, 2019 21:21

CGsson skrev: ons maj 01, 2019 14:18 Jag har en Silverado 2500 -91 4x4. Automaten är en nyligen renoverad 4L60 (ca 350 mil) Vet inte vad det är för fördelningslåda - hittar ingen märkning. [edit] Jodå, jag hittade märkningen 241c

Problemet är att jag måste fylla på olja ganska ofta. Om jag inte fyller på så slirar den (framför allt kall). Men det jag har upptäckt nyligen är att fördelningslådan blir FULL. Så jag tolkar det som att det är packningen mellan automaten och fördelningslådan som läcker.

Om jag fattar det rätt så sitter packboxen på F-lådans ingående axel och inte i automaten. Firman som renoverade automaten finns inte längre. Jag har frågat 2 andra verkstäder om de kan fixa, men de vill inte. Så då blir det till att fixa själv.

Men fråga är: Vad måste demonteras? Jag läste på ngt inlägg att lådan måste ner helt och hållet och att man måste/bör ha en lyft och en växellådslyft för att fixa. Är det ngn som har ett tips om vettigaste tillvägagång? Vid ngt annat inlägg läste jag att "det var en baggis" och gjort på 2,5-3timmar?

Men för att skaffa delar - hur vet jag vilken f-låda jag har när jag inte ser ngn märkning?

Jag har skruvat åtskilliga jänkare, men aldrig 4x4.
Vill inte???

Jag har inte bytt på just den bilen, men är det inte f-låda i alu?
Borde gå utan vxl-lyft. Palla upp automaten bara.

CGsson
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: tis dec 18, 2012 16:25
Ort: Norrtälje

Re: Läckande automat?

Inlägg av CGsson » lör maj 04, 2019 9:20

Du har rätt, det borde inte vara så knepigt. Nu vet jag ju att det är en NP241c vilket enligt guiden är en aluminiumlåda.

Jag ska se om jag försöker hyra in mig någonstans eller om jag får tag i ngn som kan/vill hjälpa till. Många "verkstäder" idag vill bara serva motorer enligt oljebytarschema. När jag jobbade på bilverkstad skulle vi göra allt -från renovering av motorer eller bromscylindrar till vanlig service. Men det var många år sedan.
Silverado -91 4x4, 350 4L60

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Läckande automat?

Inlägg av Grottulf » mån maj 06, 2019 12:48

Vikten på en np241 är inte att förringa när den studsar på bröstkorgen varpå den landar på ena handen... fråga en kompis till mig, han vet :lol:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Läckande automat?

Inlägg av Spiken » tor maj 09, 2019 23:19

Grottulf skrev: mån maj 06, 2019 12:48 Vikten på en np241 är inte att förringa när den studsar på bröstkorgen varpå den landar på ena handen... fråga en kompis till mig, han vet :lol:
Den där känslan man får när man skruvat bort något för tungt... fan, skulle haft domkraften :lol:

Skriv svar