Suburban -99 tappar ork

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

IH80
Rutinerad
Inlägg: 320
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Suburban -99 tappar ork

Inlägg av IH80 » tis maj 21, 2019 13:55

Min Suburban (Vortec) har börjat bete sig konstigt!
När jag startar den kall och kör iväg verkar den fungera normalt men om jag stannar och stänger av den en stund och kommer tillbaka och startar samt kör iväg så upplever jag det som att den bluddrar eller åtminstone inte svarar på gasreglaget som den borde får liksom öka hastigheten sakta och inte vara för ivrig med att trycka på gaspedalen efter en stund så verkar den gå normalt igen!

Bensinpumpen i tanken är bytt för ett år sedan, jag har nyligen bytt tändstift samt egr ventil.

Lånade en scanner SnapOn för jag tänkte att det kanske gick att läsa av bränsletrycket med denna men hittade ingen sådan parameter så det sket sig, finns det någon port på motorn som man kan koppla in en bränsletrycksmätare på för slanganslutningen mellan motor och torpedvägg är ju inte lätt att komma åt?

Motorlampan lyste förut innan egr bytet direkt efter bytet så slocknade lampan men jag raderade ändå koderna senare i.a.f
Läste nu av felkoderna hade dessa, dock fanns dessa även innan egr bytet tycker att de borde tända lampan så funderar på om de bara hänger kvar tills man kört en viss cykel:
P0135 Heater Circuit Bank1 Sensor1
P1133 HO2S Bank1 Sensor1 Insufficant Switching

Blir inte klok på om det är bränsle eller tändningsrelaterat men det smäller inte som vid misständning fast nu senast kändes det som att några cylindrar vaknade till liv alt eftersom.

Kanske någon här som kan ge tips eller har varit med om något liknande?
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Suburban -99 tappar ork

Inlägg av sebringZ28 » tis maj 21, 2019 17:08

Koderna är relaterade till samma syresensor,
Den före katten på förarsidan, den ena är att värme slingan är död och den andra att sensorn inte reagerar som förväntat.
Kan vara så enkelt som att kontakten lossat..
Detta borde leda till att din SES lampa lyser, om det inte är historiska koder.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

IH80
Rutinerad
Inlägg: 320
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Suburban -99 tappar ork

Inlägg av IH80 » tis maj 21, 2019 17:36

Tack för svar, Initialt började motorlampan att tändas till och från passade då på att läsa av då hade jag P0405 samt P0404 körde med bilen så ett tag, när sedan bilen sporadiskt började sakna accelerations förmåga vilket försvinner efter en stunds körning köpte jag en ny egr och innan bytet så hade P-koderna för O2-sensorn tillkommit vilket jag antog att det kanske var p.g.a följd fel orsakade av en defekt egr-ventil?

Efter bytet av egr så startade jag upp bilen och motorlampan var släckt och har inte tänds sedan dess dock finns O2-sensor koderna kvar men utan att motorlampan lyser, tänkte också att det ev. var något historiskt men när skall dom historiska koderna försvinna?
Dock kvarstår det sporadiska fenomenet med accelerationen som av någon konstig anledning aldrig uppkommer när jag startar på morgonen och kör iväg men skulle jag stanna för ett kort ärende och startar igen så uppstår det!
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Suburban -99 tappar ork

Inlägg av sebringZ28 » tis maj 21, 2019 18:56

Vet inte hur länge historiken ligger kvar, men är dom inte aktiva så påverkar dom inget.
Att den går bra kall kan ju bero på att den inte tittar på O2 signalerna i open loop.

Har varit med om att bränsletrycksregulatorn, sitter ihop med spridarspindeln inuti plenumet, börjat läcka men det borde ge kod för fet blandning på bägge sidor.

Börja med att kolla kablaget till förarsidans primär O2 sensor.

Kan din scanner se realtidsdata så du kan se signalerna?

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

IH80
Rutinerad
Inlägg: 320
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Suburban -99 tappar ork

Inlägg av IH80 » tor maj 23, 2019 16:49

Ok jag ska se om jag kan komma under bilen i helgen eller nästa vecka och se hur det är med kablarna är lite tveksam om dem verkligen hoppat loss för problemet avtar ju efter en kort stund men kanske oxid eller något annat.
När det gäller parametrar så vet jag att det fanns något som hette "Short Term Fuel Trim" vilka parametrar kan vara lämpliga att titta på?
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Suburban -99 tappar ork

Inlägg av sebringZ28 » tor maj 23, 2019 16:53

Då skulle det ju kunna vara så enkelt att sensorn börjar bli kass.
Du skall inte titta på parametrar utan behöver se signalen från sensorn i realtid.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

IH80
Rutinerad
Inlägg: 320
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Suburban -99 tappar ork

Inlägg av IH80 » tor jul 04, 2019 18:08

Ja då lånade jag hem SnapOn scannern igen och försökte komma fram till något vettigt men jag kunde inte komma fram till att jag såg något som stack ut kanske mina kunskaper är otillräckliga när det gäller bilar med "modernare" teknik i.a.f när jag höll på så hittade jag någon slags mek tips sida i scannern där jag gick in och kollade där beskrevs ung. min bils symptom varvid dessa påstods vanligtvis bero på felaktig MAF! ok varför inte tänkte jag och beställde en sådan nu är den bytt och ja nu går den som den ska vad jag kan känna. Nu ska jag snart bara få liv i bromsljuset....
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

Skriv svar