Suburban -99 tappar ork
Postat: tis maj 21, 2019 13:55
Min Suburban (Vortec) har börjat bete sig konstigt!
När jag startar den kall och kör iväg verkar den fungera normalt men om jag stannar och stänger av den en stund och kommer tillbaka och startar samt kör iväg så upplever jag det som att den bluddrar eller åtminstone inte svarar på gasreglaget som den borde får liksom öka hastigheten sakta och inte vara för ivrig med att trycka på gaspedalen efter en stund så verkar den gå normalt igen!
Bensinpumpen i tanken är bytt för ett år sedan, jag har nyligen bytt tändstift samt egr ventil.
Lånade en scanner SnapOn för jag tänkte att det kanske gick att läsa av bränsletrycket med denna men hittade ingen sådan parameter så det sket sig, finns det någon port på motorn som man kan koppla in en bränsletrycksmätare på för slanganslutningen mellan motor och torpedvägg är ju inte lätt att komma åt?
Motorlampan lyste förut innan egr bytet direkt efter bytet så slocknade lampan men jag raderade ändå koderna senare i.a.f
Läste nu av felkoderna hade dessa, dock fanns dessa även innan egr bytet tycker att de borde tända lampan så funderar på om de bara hänger kvar tills man kört en viss cykel:
P0135 Heater Circuit Bank1 Sensor1
P1133 HO2S Bank1 Sensor1 Insufficant Switching
Blir inte klok på om det är bränsle eller tändningsrelaterat men det smäller inte som vid misständning fast nu senast kändes det som att några cylindrar vaknade till liv alt eftersom.
Kanske någon här som kan ge tips eller har varit med om något liknande?
När jag startar den kall och kör iväg verkar den fungera normalt men om jag stannar och stänger av den en stund och kommer tillbaka och startar samt kör iväg så upplever jag det som att den bluddrar eller åtminstone inte svarar på gasreglaget som den borde får liksom öka hastigheten sakta och inte vara för ivrig med att trycka på gaspedalen efter en stund så verkar den gå normalt igen!
Bensinpumpen i tanken är bytt för ett år sedan, jag har nyligen bytt tändstift samt egr ventil.
Lånade en scanner SnapOn för jag tänkte att det kanske gick att läsa av bränsletrycket med denna men hittade ingen sådan parameter så det sket sig, finns det någon port på motorn som man kan koppla in en bränsletrycksmätare på för slanganslutningen mellan motor och torpedvägg är ju inte lätt att komma åt?
Motorlampan lyste förut innan egr bytet direkt efter bytet så slocknade lampan men jag raderade ändå koderna senare i.a.f
Läste nu av felkoderna hade dessa, dock fanns dessa även innan egr bytet tycker att de borde tända lampan så funderar på om de bara hänger kvar tills man kört en viss cykel:
P0135 Heater Circuit Bank1 Sensor1
P1133 HO2S Bank1 Sensor1 Insufficant Switching
Blir inte klok på om det är bränsle eller tändningsrelaterat men det smäller inte som vid misständning fast nu senast kändes det som att några cylindrar vaknade till liv alt eftersom.
Kanske någon här som kan ge tips eller har varit med om något liknande?