Cheva van laddar ur

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Cheva van laddar ur

Inlägg av jonte_malmö » sön jun 30, 2019 16:20

G20 Cheva van 1994 (gamla modellen) med V8, ett stort batteri i skuffen, inget fram. Med nyladdat batteri eller booster kickar den igång, motor och allt går bra, men kopplar man på multimeter sjunker det sakta från nyladdade 12-13V tills bilen stannar. Har bara mätt på batteriet bak, mellan + och -. Vad ska man mer kolla? Jordfläta, generator? Finns det nått relä som styr laddningen?
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Cheva van laddar ur

Inlägg av jonte_malmö » mån jul 01, 2019 12:46

Löste felet själv, och visade sig att jag även låg bakom det själv :roll:

Sitter en låda på innerskärmen brevid batterihyllan (som är tom på denna). Kom på att jag kopplade loss kablaget från den då den stod och blinkade när bilen var avstängd, jag trodde det var något som hade med gamla utryckningsljusen/sirenen att göra. Läste på den med en ficklampa och det är en voltregulator som sitter istället för en enklare laddningstegulator. Så jag har alltså kopplat bort laddningen helt själv. :P

Nu ger den prick 14V till batteriet, sitter även en justerskruv så man kan höja/sänka laddningen. Sitter väl för att där varit en massa radio och extrautrustning som brandbil?

Bild

Bild
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Cheva van laddar ur

Inlägg av jonte_malmö » mån jul 01, 2019 15:34

Läste lite om varför man har en "Voltage Regulator". Sitter tydligen en rejäl jäkla generator på bilen för att driva all radio, kommunikationsutrustning, blåljus, gassystem till tuber mm. Regulatorn sitter där för att ta in rejält med ström, men ge 14V till batteriet hela tiden för att det ska laddas. (Sökte på HEHR Powerline, och de verkar göra generatorer på 14V och 180-280amp till båtar och utryckningsfordon). Det märkliga är att den lilla dosan lyser hela tiden när bilen är avstängd, lamporna "Field" och "Power". Sen när man startar och generatorn laddar så börjar "Stator" lysa. Nog rätt så bra om man ska bygga camper av den? Frågan är om man skulle koppla ett batteri till där bak, typ ett stort campingbatteri som laddas när man kör, men skilja dem med ett relä så att det vanliga batteriet inte dras ur?

Bild
Ford Explorer '98

Skriv svar