Tändningsproblem Cheva TBI- 91

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

nova383
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons aug 22, 2007 9:50
Ort: Mölndal
Kontakt:

Tändningsproblem Cheva TBI- 91

Inlägg av nova383 » fre aug 16, 2019 13:59

Långtrådsvarning !
Hej. Cheva 350 TBI från 1991 som för ett tag sen började misstända lite svagt. Har nu senare blivit värre och är temperaturberoende. Kallt ute = värre / Stekhett = bättre, Blir även bättre efter lång stunds körning vilket få mig att tro att det är nånting i motorrummet eller nära på, inte direkt på motorblocket som blir uppvärmt och sen funkar bättre.
Har konstaterat att den stänger av tändningen lite sporadiskt- ingen blixt nån gång då och då med strob.lampa på kabeln mellan spole o lock.
Men den går helt rent vid gaspådrag. hackar o missar vid cruise. Det får mig att tro att det har nåt med TPS och MAP att göra, men stänga AV tändingen p.g.a signalfel här ? Njaeee ...

Alla givare och sensorer bytta. Ny f.delare, spole, stift och allt sånt. sen ny pickupcoil och ny tändmodul.
Nya kontakter på alla givare och sensorer, Jordpunkter kollade och några nya extra. Tändningen ställd som den ska.
Ny ECU, kontakterna rengjorda o kollade. Även provat med andra chip

Har hittat flera med samma problem i USA-forum, men inget svar på hur de löste det, (där det blev löst) Mest svammel om helt ovidkommande problem med liknande bilar, ibland inte ens bilar....... :zzz:

Nån här som kan komma på vad 17 det här kan vara ???
Jag är inte bara dum , Jag är fet också....

Engstrom
Användare
Inlägg: 12
Blev medlem: lör aug 20, 2016 22:30

Re: Tändningsproblem Cheva TBI- 91

Inlägg av Engstrom » tis jan 07, 2020 11:20

Hej.

Bara en snabb fråga, men det missas av väldigt många har jag märkt. När du ställde tändningen, drog du isär den där svarta kontakten som man ska innan?

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Tändningsproblem Cheva TBI- 91

Inlägg av jonte_malmö » tis jan 07, 2020 18:23

Bytt till nytt fördelarlock? Iaf på 4.3L Vortec som sitter i S10/Astro är där en kanal som ska leda upp varm luft från blocket, in i fördelarlocket för att torka upp fukt/leda ut fukt. Den blir igensatt så kondens bildas, man måste byta fördelarlock och blåsa ur kanalen upp från fördelaren. Kanske samma på 350TBI?
Ford Explorer '98

V12
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jan 21, 2020 12:39

Re: Tändningsproblem Cheva TBI- 91

Inlägg av V12 » fre jan 24, 2020 14:49

Nya stift skriver du, men stroboskopet kan missa om tändstiftet missar. Intermittent fel är hopplöst att lösa utan att börja mäta överallt.

V12
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jan 21, 2020 12:39

Re: Tändningsproblem Cheva TBI- 91

Inlägg av V12 » fre jan 24, 2020 16:39

Som bilmekaniker idag så underlättar det att ha lite kunskap om elektronik också. Det instrumentet man har mycket nytta av är ett oscilloskop. Tändningen har en givare i fördelaren som ger en sinus spänning som triggar tändförstärkaren. Båda är enklast att mäta upp med ett skop. Ett usb oscilloskop för 2 tusen och en bärbar dator duger långt. Den har minne så man kan spela upp vad som hände. Men mät aldrig utgången från tändspolen :) Resten i bilen kan felsökas med den.

Skriv svar