Tändningsproblem Cheva TBI- 91
Postat: fre aug 16, 2019 13:59
Långtrådsvarning !
Hej. Cheva 350 TBI från 1991 som för ett tag sen började misstända lite svagt. Har nu senare blivit värre och är temperaturberoende. Kallt ute = värre / Stekhett = bättre, Blir även bättre efter lång stunds körning vilket få mig att tro att det är nånting i motorrummet eller nära på, inte direkt på motorblocket som blir uppvärmt och sen funkar bättre.
Har konstaterat att den stänger av tändningen lite sporadiskt- ingen blixt nån gång då och då med strob.lampa på kabeln mellan spole o lock.
Men den går helt rent vid gaspådrag. hackar o missar vid cruise. Det får mig att tro att det har nåt med TPS och MAP att göra, men stänga AV tändingen p.g.a signalfel här ? Njaeee ...
Alla givare och sensorer bytta. Ny f.delare, spole, stift och allt sånt. sen ny pickupcoil och ny tändmodul.
Nya kontakter på alla givare och sensorer, Jordpunkter kollade och några nya extra. Tändningen ställd som den ska.
Ny ECU, kontakterna rengjorda o kollade. Även provat med andra chip
Har hittat flera med samma problem i USA-forum, men inget svar på hur de löste det, (där det blev löst) Mest svammel om helt ovidkommande problem med liknande bilar, ibland inte ens bilar.......
Nån här som kan komma på vad 17 det här kan vara ???
Hej. Cheva 350 TBI från 1991 som för ett tag sen började misstända lite svagt. Har nu senare blivit värre och är temperaturberoende. Kallt ute = värre / Stekhett = bättre, Blir även bättre efter lång stunds körning vilket få mig att tro att det är nånting i motorrummet eller nära på, inte direkt på motorblocket som blir uppvärmt och sen funkar bättre.
Har konstaterat att den stänger av tändningen lite sporadiskt- ingen blixt nån gång då och då med strob.lampa på kabeln mellan spole o lock.
Men den går helt rent vid gaspådrag. hackar o missar vid cruise. Det får mig att tro att det har nåt med TPS och MAP att göra, men stänga AV tändingen p.g.a signalfel här ? Njaeee ...
Alla givare och sensorer bytta. Ny f.delare, spole, stift och allt sånt. sen ny pickupcoil och ny tändmodul.
Nya kontakter på alla givare och sensorer, Jordpunkter kollade och några nya extra. Tändningen ställd som den ska.
Ny ECU, kontakterna rengjorda o kollade. Även provat med andra chip
Har hittat flera med samma problem i USA-forum, men inget svar på hur de löste det, (där det blev löst) Mest svammel om helt ovidkommande problem med liknande bilar, ibland inte ens bilar.......
Nån här som kan komma på vad 17 det här kan vara ???