Sida 1 av 1

Overdrive / lock up Silverado -05

Postat: sön sep 22, 2019 2:59
av shauhansson
Tjenare!
Har en Chevrolet silverado 1500 -05 med M30 (4L30E) låda som beter sig lustigt.
Åker jag på D i 80-90 1500rpm på plan väg och jämn gas lägger den i overdriven som den ska, men blir det minsta motlut eller om jag gasar lite till så hoppar den ur och varvar upp till 2000rpm, för att sedan hoppa i igen. Sjukt irriterande!
Har pratat med en annan som har lika bil som jag och han måste ”stampa” till på gasen för att overdriven ska läggas ur.
Har nog fått fram att det kan vara TCC solenoid som spökar? Men även ett gäng andra saker.
Någon som kanske har mer erfarenhet av detta?
Oljenivån är kollad! Ligger strax över HOT markeringen vid varm låda, men svårt att tro det skulle vara felet.

Re: Overdrive / lock up Silverado -05

Postat: sön sep 22, 2019 11:50
av IH80
Kontrollera att du har en fungerande bromsljuskontakt har fått nästan likadant problem med min när denna varit trasig.
Kontakten består åtminstone på min 99'a av två funktioner en brytare för lamporna samt en för växellåda totalt 4 kablar har jag för mig.

ECU för växellåda använder sig av båda parametrarna (bromsljus,växellåda) är en av dessa är en av dessa ur funktion använder den en annan algoritm för att räkna ut om lockup skall läggas in/ur, det är då man får denna typ upplevda problem.

Eftersom kontakten är såpass billig är det nog enklast att bara byta den och se om det rättar till sig.

Re: Overdrive / lock up Silverado -05

Postat: sön sep 22, 2019 14:43
av shauhansson
Bromsljuset tänds så fort jag nuddar bromspedalen, man hör även att det låter som att det ”klickar” till som i ett relä.
Åkte i 70km/h höll jämn gas och petade till lite bromsen då växlade den ur lockupen och steg 3-400rpm. Släppte jag bromsen växlade den upp igen

Re: Overdrive / lock up Silverado -05

Postat: mån sep 23, 2019 13:59
av gubbstrutten
shauhansson skrev: sön sep 22, 2019 2:59 Tjenare!
Har en Chevrolet silverado 1500 -05 med M30 (4L30E) låda som beter sig lustigt.
Åker jag på D i 80-90 1500rpm på plan väg och jämn gas lägger den i overdriven som den ska, men blir det minsta motlut eller om jag gasar lite till så hoppar den ur och varvar upp till 2000rpm, för att sedan hoppa i igen. Sjukt irriterande!
Har pratat med en annan som har lika bil som jag och han måste ”stampa” till på gasen för att overdriven ska läggas ur.
Har nog fått fram att det kan vara TCC solenoid som spökar? Men även ett gäng andra saker.
Någon som kanske har mer erfarenhet av detta?
Oljenivån är kollad! Ligger strax över HOT markeringen vid varm låda, men svårt att tro det skulle vara felet.
Har du större däck, men inte har ändrat utväxlingen, så får du nog finna dig i detta (naturliga) fenomen.
Känner igen problemet från en Jeep Wrangler TJ -05 som jag hade 33":or på(utan ändrad utväxling).
En annan Jeep Wrangler TJ -06 hade jag 235/85-16" på utan att den var ambivalent med överväxeln.
Har hört(och kanske läst) att det går att programmera om växellådan.

B t w så på "den gamla goda tiden" så hade MOPAR´s Torque Flite-lådor en "gouvernant" i slutet på växellådan.
Den var, i princip, enkelt justerbar för växlingspunkterna.
Allt var bättre förr. :rodnar: