Overdrive / lock up Silverado -05

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

shauhansson
Användare
Inlägg: 20
Blev medlem: sön nov 09, 2014 21:24
Ort: Falun

Overdrive / lock up Silverado -05

Inlägg av shauhansson » sön sep 22, 2019 2:59

Tjenare!
Har en Chevrolet silverado 1500 -05 med M30 (4L30E) låda som beter sig lustigt.
Åker jag på D i 80-90 1500rpm på plan väg och jämn gas lägger den i overdriven som den ska, men blir det minsta motlut eller om jag gasar lite till så hoppar den ur och varvar upp till 2000rpm, för att sedan hoppa i igen. Sjukt irriterande!
Har pratat med en annan som har lika bil som jag och han måste ”stampa” till på gasen för att overdriven ska läggas ur.
Har nog fått fram att det kan vara TCC solenoid som spökar? Men även ett gäng andra saker.
Någon som kanske har mer erfarenhet av detta?
Oljenivån är kollad! Ligger strax över HOT markeringen vid varm låda, men svårt att tro det skulle vara felet.

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Overdrive / lock up Silverado -05

Inlägg av IH80 » sön sep 22, 2019 11:50

Kontrollera att du har en fungerande bromsljuskontakt har fått nästan likadant problem med min när denna varit trasig.
Kontakten består åtminstone på min 99'a av två funktioner en brytare för lamporna samt en för växellåda totalt 4 kablar har jag för mig.

ECU för växellåda använder sig av båda parametrarna (bromsljus,växellåda) är en av dessa är en av dessa ur funktion använder den en annan algoritm för att räkna ut om lockup skall läggas in/ur, det är då man får denna typ upplevda problem.

Eftersom kontakten är såpass billig är det nog enklast att bara byta den och se om det rättar till sig.
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

shauhansson
Användare
Inlägg: 20
Blev medlem: sön nov 09, 2014 21:24
Ort: Falun

Re: Overdrive / lock up Silverado -05

Inlägg av shauhansson » sön sep 22, 2019 14:43

Bromsljuset tänds så fort jag nuddar bromspedalen, man hör även att det låter som att det ”klickar” till som i ett relä.
Åkte i 70km/h höll jämn gas och petade till lite bromsen då växlade den ur lockupen och steg 3-400rpm. Släppte jag bromsen växlade den upp igen

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Overdrive / lock up Silverado -05

Inlägg av gubbstrutten » mån sep 23, 2019 13:59

shauhansson skrev: sön sep 22, 2019 2:59 Tjenare!
Har en Chevrolet silverado 1500 -05 med M30 (4L30E) låda som beter sig lustigt.
Åker jag på D i 80-90 1500rpm på plan väg och jämn gas lägger den i overdriven som den ska, men blir det minsta motlut eller om jag gasar lite till så hoppar den ur och varvar upp till 2000rpm, för att sedan hoppa i igen. Sjukt irriterande!
Har pratat med en annan som har lika bil som jag och han måste ”stampa” till på gasen för att overdriven ska läggas ur.
Har nog fått fram att det kan vara TCC solenoid som spökar? Men även ett gäng andra saker.
Någon som kanske har mer erfarenhet av detta?
Oljenivån är kollad! Ligger strax över HOT markeringen vid varm låda, men svårt att tro det skulle vara felet.
Har du större däck, men inte har ändrat utväxlingen, så får du nog finna dig i detta (naturliga) fenomen.
Känner igen problemet från en Jeep Wrangler TJ -05 som jag hade 33":or på(utan ändrad utväxling).
En annan Jeep Wrangler TJ -06 hade jag 235/85-16" på utan att den var ambivalent med överväxeln.
Har hört(och kanske läst) att det går att programmera om växellådan.

B t w så på "den gamla goda tiden" så hade MOPAR´s Torque Flite-lådor en "gouvernant" i slutet på växellådan.
Den var, i princip, enkelt justerbar för växlingspunkterna.
Allt var bättre förr. :rodnar:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Skriv svar