Chevrolet K2500 6.2 1989 Diesel tjuvstannar

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

deeler
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: ons dec 18, 2019 9:17

Chevrolet K2500 6.2 1989 Diesel tjuvstannar

Inlägg av deeler » ons dec 18, 2019 9:23

Har fått problem med en Chevrolet K2500 6.2 1989 Diesel som tjuvstannar.

Förloppet är enligt nedan:
Bilen startar alltid perfekt och går på tomgång när man startar(oavsett temp ute).
När man kört med bilen en stund och motorn blivit varm(tempen uppe på 90) och man släpper gasen så stannar motorn, grymt irriterande om du stannar vid ex stoppljus.
Motorn startar direkt med lite gas på pedalen och om man håller lite gas under någon minut så går den perfekt på tomgången igen och man kan köra utan att den stannar när man släpper gasen.
Verkar finnas någon koppling till att detta händer när motorn kommer upp i arbetstemp?

Bilen har ny elektronisk bränslepump, nytt filterhus och filter från lastbil(förfilter) och nya slangar från bränslepumpen och fram till insprutningspumpen. Är luftad enligt konstens alla regler.

Tacksam för era tips på vad man skall kolla?

deeler
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: ons dec 18, 2019 9:17

Re: Chevrolet K2500 6.2 1989 Diesel tjuvstannar

Inlägg av deeler » tor dec 19, 2019 11:50

Ngn? Tips...

jteck
Användare
Inlägg: 41
Blev medlem: mån jan 30, 2012 20:38
Ort: Marks kommun

Re: Chevrolet K2500 6.2 1989 Diesel tjuvstannar

Inlägg av jteck » tor dec 19, 2019 16:01

Du kanske redan har läst detta,verkar ju vara ett liknande problem .

https://www.dieselplace.com/forum/63-gm ... rator.html

deeler
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: ons dec 18, 2019 9:17

Re: Chevrolet K2500 6.2 1989 Diesel tjuvstannar

Inlägg av deeler » tor dec 19, 2019 19:45

Perfekt, tack för svar... lite grejjer att följa upp...

Användarvisningsbild
Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5370
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Chevrolet K2500 6.2 1989 Diesel tjuvstannar

Inlägg av Grottulf » fre dec 20, 2019 10:32

Jag låter som att det är oljetrycksswitchen som styr matarpumpen som är kass.
Att det funkar när du startar den beror på att pumpen då styrs via ett relä medans du tuggar på starten, sedan ska den övergå till att matas från oljetrycksswitchen när man får oljetryck.
Det är ett säkerhetssystem, för att den inte ska fortsätta pumpa om motorn stannar.

Jag hade samma problem på min, att den dog om jag släppte tvärt på gasen.

Jag löste det med att dra om matningen så matarpumpen går när tändningen är på.

Vill du vara mer seriös så byter du oljetrycksswitchen till en ny, men kopplar in ett relä så inte all ström behöver gå via switchen, för det är troligen det som dödar dem.

deeler
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: ons dec 18, 2019 9:17

Re: Chevrolet K2500 6.2 1989 Diesel tjuvstannar

Inlägg av deeler » fre dec 27, 2019 18:55

Hej,
Tyvärr inte det då jag sedan tidigare bytt bränslepumpen och kopplat den över konstant spänning via tändningen.
Jag har även monterat ny orginal oljetrycksgivare på motorn.

Skriv svar