Sida 1 av 1

Högt Co på besiktningen

Postat: sön apr 05, 2020 19:54
av jonte_malmö
Besiktade Cheva vanen, ’94 med 350 insprut, och fick lite högt Co på tomgång (inte på 2500 varv, då var den ok). Fick ca 280 och gränsen var 200. Började med att byta olja, filter och tändstift då det var tipset från besiktningsgubben. Men kommer ihåg att jag fick igenom min gamle Silverado ’88 genom att bara tanka i E85 en gång. Hur mycket E85 ska man tuta i, 10-20%? Har ca 80 liter 95oktan i tanken nu, ska jag ta en 10-20 liter E85? Eller finns det nått annat tips?

Re: Högt Co på besiktningen

Postat: sön apr 05, 2020 21:07
av sebringZ28
Eller så fixar problemet du har och får en bil som går bättre på köpet.
Den borde kunna ha långt under 100 i HC som jag tror du menar istället för CO

Vad var dom andra värdena på protokollet.

Högt HC tyder att den går fett, hur mår tänddelarna?

Några felkoder?

Magnus

Re: Högt Co på besiktningen

Postat: sön apr 05, 2020 22:51
av jonte_malmö
Nu har jag pappret framför mig, helt rätt det var CO 1,0 (0,5) och HC 283 (200) som var felen. CO 2500 var ok 0,2 (0,3) och lambda var ok 1,03 (0,96-1,25).

Jag tar gärna tips på vad jag kan göra för att fixa det på riktigt, dock har jag varken kunskap eller utrymme att lyfta ur eller riva ner hela motorn :P

Skulle ny rotor, lock och brytare kunna hjälpa? Nånting annat?

Tack på förhand, Jonas

Re: Högt Co på besiktningen

Postat: sön apr 05, 2020 23:01
av sebringZ28
Då är både CO och HC för höga..

Ja ett väl fungerande tändsystem är lika viktigt som allt annat.
Brytare hittar du dock inte i någon US GM efter 74, dom har haft brytar löst sedan dess.

Har du några felkoder eller lyser motorlampan?

När du byter lock och rotor kolla då hur det ser ut i botten av fördelaren, är det mycket rost och elände på triggerhjulet så får den dålig gnista med IOM otydlig triggning av systemet.

Magnus

Re: Högt Co på besiktningen

Postat: sön apr 05, 2020 23:40
av jonte_malmö
Vet inte hur man kollar koder, har en billig Biltema OBD2-läsare, men tror inte den funkar till vanen. Kör man långt, som 5-10 mil kan "Service engine soon" lampan börja lysa men är släckt nästa gång man startar.

Jag börjar med lock och rotor från Hansen då. Tändspole, är det nått man ska byta?

En annan grej är att tempmätaren inte funkar, vet inte om det är själva mätaren eller nån givare, kan det påverka värdena? Obs, den har aldrig gått varm, utan kyler bra.

Re: Högt Co på besiktningen

Postat: mån apr 06, 2020 7:25
av sebringZ28
En 94 har OBD 1 så din läsare funkar inte.
Var i landet finns du?

Tändstift-kablar-lock-rotor.
Och när du är i fördelaren och fått bort rotorn kolla ner hur det ser ut där, är triggerhjulet en boll av rost kommer den gå illa med svag och osäker gnista.

Tempgivaren till instrument är inte samma som till ECU så det sitter inte i hop, men om kunde scanna den så vore det ju bra att kolla signalerna från
Kylväske temp, MAP och O2 sensorer.

Magnus

Re: Högt Co på besiktningen

Postat: mån apr 06, 2020 10:16
av jonte_malmö
Då beställer jag nytt lock å rotor också, kostade inte mycket på Hansen. Tack för hjälpen :tumbup:

Re: Högt Co på besiktningen

Postat: mån apr 06, 2020 14:17
av jonte_malmö
Beställde nya grejor, men körde in och besiktade om på chansning. Blev godkänd med riktigt bra värden efter bara stift, olja och filter som jag bytte i fredags. :woot:

Värdena blev:

CO 0,0 (0,2)
HC 76 (200)
CO2500 0,0 (0,3)
Lambda 1,02 (0,96-1,25)

Riktigt nöjd, men skadar nog inte att byta lock+rotor ändå. Och tack för tipsen :tumbup: