TD40 i Cheva,lite frågor och funderingar

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

w300i
Rutinerad
Inlägg: 386
Blev medlem: tor jul 11, 2013 14:05
Ort: Sundsvall

TD40 i Cheva,lite frågor och funderingar

Inlägg av w300i » mån jan 11, 2021 16:12

Har nyligen dragit på mig en gammal Suburban som motorn blivit bytt till en TD40 i (av föregående ägare) och det finns lite jobb kvar innan man kan börja köra och besikta.

Min första fråga gäller original oljefilterhållaren,den är flyttad och sitter strax ovanför höger strålkastare. Det går 4 st slangar från blocket och in i filterhållare,sen på filterhållaren sitter en slang byglad,misstänker att en oljekylare ska kopplas på dessa 2. Men iochmed att det går 4 slangar till filterhållaren undrar jag om det är 2 oljeslangar och 2 för vatten,som en slags oljekylare/värmeväxlare? Tänkte isåfall om man helt enkelt kunde plugga vattenslangarna helt och montera en luftkylare för motoroljan i fronten istället. Tänkte isåfall köpa en ny oljefilterhållare och flytta till ett bättre ställe då denna är så stor och klumpig :rodnar:
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel

Flupp
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: ons feb 13, 2013 17:41
Ort: Sandviken

Re: TD40 i Cheva,lite frågor och funderingar

Inlägg av Flupp » mån jan 11, 2021 20:56

Misstänker att du menar automatlådekylaren som som suttit på lastbilen den kom från för den är vattenkyld, motoroljan har ingen vattenoljekylare på TD40 som jag sett i allafall
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger :jump:

Flupp
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: ons feb 13, 2013 17:41
Ort: Sandviken

Re: TD40 i Cheva,lite frågor och funderingar

Inlägg av Flupp » mån jan 11, 2021 20:59

Lägg upp en bild på den grejen så kan jag svara på frågan
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger :jump:

w300i
Rutinerad
Inlägg: 386
Blev medlem: tor jul 11, 2013 14:05
Ort: Sundsvall

Re: TD40 i Cheva,lite frågor och funderingar

Inlägg av w300i » lör feb 27, 2021 13:49

Har lite problem med tempmätaren i bilen också,jag har satt en Cheva givare i termostathuset men mätaren ökar ingenting. Skruvar jag lös övre kylarslangen är det inget vatten där heller. Kan det vara fel på termostaten så det inte blir nån cirkulation genom kylaren? Kommer värme i bilen iallafall. Men det är ju lite märkligt att det inte kommer nå vatten i övre slangen. Ska tillägga att om man lyfter på kylarlocket så är det högt tryck där,och vattnet nästan bubblar ser det ut som.
Nån som har nåt förslag på vad man kan kolla? Enligt Pentas sprängskisser så verkar ju termostathuset på td40 innehålla två termostater?
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel

Skriv svar