cheva Van 4*4 6,2 diesel
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
cheva Van 4*4 6,2 diesel
Någon som har erfarenheter av dessa skapelser?
Har ju drömt om en sån bjässe ett bra tag nu men dom är attans ovanliga i detta landet...
Så det blir till att bygga själv om man ska få nån...
Jag har införskaffat en van.. med Dielselrova...
För nåttt år sen bytade jag till mig en komplett drivlina med allt till en sådan vagn... Fick med hela framramen och allt annat..
Än så länge ligger projektet på väntelista/planering..
Det skall ju inhandlas bromsgrejor..
Kardanknutar.. och lite annat
Sen skall det ju bli plats i verkstan...
Funderingarna går mest kring däck val...
31*12,5 16" är det som jag fallit för... Några tankar om detta? För stort?
Blir det problem vid besiktningen?
Det har ju liksom tillkommit en drivande axel...
Nånnting som jag skall hålla i huvudet?
Bilder kommer när delarna är inne i verkstan.....
Har ju drömt om en sån bjässe ett bra tag nu men dom är attans ovanliga i detta landet...
Så det blir till att bygga själv om man ska få nån...
Jag har införskaffat en van.. med Dielselrova...
För nåttt år sen bytade jag till mig en komplett drivlina med allt till en sådan vagn... Fick med hela framramen och allt annat..
Än så länge ligger projektet på väntelista/planering..
Det skall ju inhandlas bromsgrejor..
Kardanknutar.. och lite annat
Sen skall det ju bli plats i verkstan...
Funderingarna går mest kring däck val...
31*12,5 16" är det som jag fallit för... Några tankar om detta? För stort?
Blir det problem vid besiktningen?
Det har ju liksom tillkommit en drivande axel...
Nånnting som jag skall hålla i huvudet?
Bilder kommer när delarna är inne i verkstan.....
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
En regbes ska du igentligen göra,det har funnit gott om dodge vanar med 4x4 i sverige och även några chevor.
Men om dom någonsin funnits med 6,2diesel är osäkert.
med 31" däck så är maximalt 4:10 axelutväxling,annars kommer det varva som f-n och detta förutsätter 4stegsauto.
Men om dom någonsin funnits med 6,2diesel är osäkert.
med 31" däck så är maximalt 4:10 axelutväxling,annars kommer det varva som f-n och detta förutsätter 4stegsauto.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Det blir inget bra med 700 lådan ...
Den håller inte för vridet i diesln.. så jag ska köra med 300?? Osäker på numret... Drivlinan kommer från en 5,7 l diesel så jag tror inte det är ett problem.. Frågan är mest hur stora däck jag kan ha..
31" känns väldigt litet... 33" är större men får dom plats...
Ska ju inte höja något alls...
Den håller inte för vridet i diesln.. så jag ska köra med 300?? Osäker på numret... Drivlinan kommer från en 5,7 l diesel så jag tror inte det är ett problem.. Frågan är mest hur stora däck jag kan ha..
31" känns väldigt litet... 33" är större men får dom plats...
Ska ju inte höja något alls...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Få tag i en senare th700,dom håller hyggligt.
Min gick 12000mil utan större trubbel efter renoveringen(lärde mig den hårda vägen att ett turbinbyte är ett måste vid renovering).
Den spar en hel del soppa också pga "lock-up" funktionen,så värst snåla är inte diesel v8orna.
Du måste även ha en specialpryl på pumpen om du ska köra 350låda,dom är vacumstyrda och då behövs en ventil på pumpen.
Den finns bara på dom motorerna som suttit på th400,th350 har nog aldrig funnits orginal på 6,2dieseln.
sedan så skiljer bultmönster mellan 5,7 och 6,2dieseln då 5,7:an är en oldsmobile.
Alltså måste du ha en låda med dubbelt bultmönster(fanns nog bara på th700) eller en adapter
Min gick 12000mil utan större trubbel efter renoveringen(lärde mig den hårda vägen att ett turbinbyte är ett måste vid renovering).
Den spar en hel del soppa också pga "lock-up" funktionen,så värst snåla är inte diesel v8orna.
Du måste även ha en specialpryl på pumpen om du ska köra 350låda,dom är vacumstyrda och då behövs en ventil på pumpen.
Den finns bara på dom motorerna som suttit på th400,th350 har nog aldrig funnits orginal på 6,2dieseln.
sedan så skiljer bultmönster mellan 5,7 och 6,2dieseln då 5,7:an är en oldsmobile.
Alltså måste du ha en låda med dubbelt bultmönster(fanns nog bara på th700) eller en adapter
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Oki.... Då blir det att göra hemmarbete....
Mäta och kika... Det skall nog bli bra...
Annars får jag renovera orginallådan och flytta strutarna....
Tackar för infon...
Fyller på när det händer nått med detta projekt....
Mäta och kika... Det skall nog bli bra...
Annars får jag renovera orginallådan och flytta strutarna....
Tackar för infon...
Fyller på när det händer nått med detta projekt....
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Jag har axel ocxh blad från en annan Van...
Dom som skrotade den där 4x4 chevan engång var vänliga att lämna hela ramen från växelådsbalken och frammåt...
Där är allt...
Dock är dieselpumpen kass på den moroten så jag ska använda orginal dielsen som sitter i vanen...
Dock är orginal lådan död... Det kom visst en grå sörja ut ur den när den plockades ner...
Det blir bladfjädrat runt om... Då det är färdig mat så att säga...
Det är nog mest bolt on som gäller...
Dom som skrotade den där 4x4 chevan engång var vänliga att lämna hela ramen från växelådsbalken och frammåt...
Där är allt...
Dock är dieselpumpen kass på den moroten så jag ska använda orginal dielsen som sitter i vanen...
Dock är orginal lådan död... Det kom visst en grå sörja ut ur den när den plockades ner...
Det blir bladfjädrat runt om... Då det är färdig mat så att säga...
Det är nog mest bolt on som gäller...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Hej
Jag jobbar på ett liknande projekt- En Econoline 4x4 som vi ska resa med framöver, först och främst till Island.
Det finns färdiga Chevor i Sverige med 6,2 diesel, nån på Blocket då och då.
Gemensamt för Dodge, Cheva och Fords fabriksbyggda 4x4 vans är att de byggdes om av ett företag som heter Quigley:
Här finns ritningar på 4x4 kittet mm:
http://www.quigley4x4.com/pages/index.cfm?upID=63
Jag har dock utgått från en färdig 4x4 Fordvan och satt in en Volvo TD 40 med 5 vxl tillhörande manuell lastbilslåda.
Ford har spiraler fram och lite mer utrymme i motorrum, men en rak volvo 6:a är grymt stor i den.
33 or ryms både i Ford och Dodgevan utan mod, men tar i bakkant av framskärm lite.
November ifjol:
Nu är den på plats:
Här finns bilder från vår förra Islandsresa 2004, då med en IH Scout.
http://www.resdagboken.nu/Default.aspx? ... eyId=10862
/Pontus
Jag jobbar på ett liknande projekt- En Econoline 4x4 som vi ska resa med framöver, först och främst till Island.
Det finns färdiga Chevor i Sverige med 6,2 diesel, nån på Blocket då och då.
Gemensamt för Dodge, Cheva och Fords fabriksbyggda 4x4 vans är att de byggdes om av ett företag som heter Quigley:
Här finns ritningar på 4x4 kittet mm:
http://www.quigley4x4.com/pages/index.cfm?upID=63
Jag har dock utgått från en färdig 4x4 Fordvan och satt in en Volvo TD 40 med 5 vxl tillhörande manuell lastbilslåda.
Ford har spiraler fram och lite mer utrymme i motorrum, men en rak volvo 6:a är grymt stor i den.
33 or ryms både i Ford och Dodgevan utan mod, men tar i bakkant av framskärm lite.
November ifjol:
Nu är den på plats:
Här finns bilder från vår förra Islandsresa 2004, då med en IH Scout.
http://www.resdagboken.nu/Default.aspx? ... eyId=10862
/Pontus
projektet nerlagt.....
Finns ingen van kvar att bygga på....
Magasinet där den stog i väntan på att komma in i verkstan eldhärjades häromnatten.....
Finns ingen van kvar att bygga på....
Magasinet där den stog i väntan på att komma in i verkstan eldhärjades häromnatten.....
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Tråkigt... Men en ny van ska väl inte vara så svårt att få tag på?
Och sen angående ditt "problem" med vxl-låda vs motor, jag hade en blazer innan med 6.2L diesel med en th700 på. Gick klockrent men man fick vara väldigt noga med att inte köra på lockup när man körde i skog eller drog släp.
Dessvärre är inte 5.7an så stark, risken är att du knäcker veven i den före du knäcker en th700...
Jaja, hoppas du får ork och budget till att fortsätta projektet!
Mvh Joel
Och sen angående ditt "problem" med vxl-låda vs motor, jag hade en blazer innan med 6.2L diesel med en th700 på. Gick klockrent men man fick vara väldigt noga med att inte köra på lockup när man körde i skog eller drog släp.
Dessvärre är inte 5.7an så stark, risken är att du knäcker veven i den före du knäcker en th700...
Jaja, hoppas du får ork och budget till att fortsätta projektet!
Mvh Joel
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
Re: cheva Van 4*4 6,2 diesel
Jag tror att Christer Johansson har en sådan tillsalu. Har för mig att det är 6.2liters dieseln han har i sin Cheva.niva_mats skrev:Någon som har erfarenheter av dessa skapelser?
Har ju drömt om en sån bjässe ett bra tag nu men dom är attans ovanliga i detta landet...