Sida 1 av 1

Taro -90 Koppling börjar bli kass?

Postat: fre apr 24, 2009 10:17
av stodd
Tja,

Tycker kopplingen har börjat blivit dålig på min Taro. Koppling tar väldigt långt ner när man ska växla. Samt så låter det som ett gnäll ljud när man släpper upp kopplingen vid ettans växel. Eller kan det vara något annat, ska man smörja kopplingen eller något?

Är det svårt att byta koppling? Någon som har en fin instruktion? :)
Vart ska man köpa nya delar?

Postat: fre apr 24, 2009 11:03
av Marcus-84
Det som låter borde vara uttrampningslagret. Om det är vajerstyrd koppling så tar den högre å högre upp ju sämre den blir. Med en hydraulisk är det svårt, om inte omöjligt, att veta om den är dålig.

Postat: fre apr 24, 2009 12:42
av stodd
Fel av mig den tar faktiskt väldigt långt upp.

Slitage

Postat: fre apr 24, 2009 14:54
av Wild_Devil
Sliten lamell brukar väl märkas på att pedalen tar högre och högre upp??
Så har mina bilar gjort iallafall..dock har det var simpla Europeiska bilar..
/R

Re: Slitage

Postat: fre apr 24, 2009 15:16
av Lueman
Wild_Devil skrev:Sliten lamell brukar väl märkas på att pedalen tar högre och högre upp??
Så har mina bilar gjort iallafall..dock har det var simpla Europeiska bilar..
/R

Finns där någon som har en aning vad det är för koppling på en king cab 00a?. Är det hydraulisk eller vajer?

Postat: fre apr 24, 2009 15:37
av stodd
Lätt att byta lamellen? Har aldrig gjort det någon gång.

Postat: fre apr 24, 2009 17:35
av Cönny
Nu kommerjag inte ihåg hur Taro ser ut under med tvärbalkar och dyligt.

Men växellådan behöver tas ner vilket resulterar i att kardanerne behöver lossas. Mycket tråkigt arbete.

Sen e de bara att lossa tryckplattan från svänghjulet så trillar lamellem med ut.
Sen skruvar man dit den nya lamellen och tryckplattan igen och centrerar det hela och skruva åt. sedan så skruvar man tillbaka allt igen.

Inte speciellt komplicerat men fruuuuktansvärt tråkigt arbete.

Om jag inte minns fel så är det hydralisk och inte vajer.

Om din slavcylinder läcker lite så märks det på en kopplingspedal som tar långt ner. och det brukar synas om man tittar på lådan i framkant, det är fuktigt med olja

Ett smidigt sätt att kolla om lamellen är sliten är att ligga på ca 2000 varv på 3:an, koppla ur och varva på och slå vänsterfoten i sidled bara. Släpp gasen om du märker att det bara varvar och inte vill dra iväg som de ska.

Nu får jag säkerligen höra att jag e dum i huvudet men detta sätt gör jag på, och jag har inte lyckats döda lameller än när jag provat. Däremot så har jag märkt av slitna lameller på detta sätt.

Re: Slitage

Postat: fre apr 24, 2009 17:36
av Cönny
Lueman skrev:
Wild_Devil skrev:Sliten lamell brukar väl märkas på att pedalen tar högre och högre upp??
Så har mina bilar gjort iallafall..dock har det var simpla Europeiska bilar..
/R

Finns där någon som har en aning vad det är för koppling på en king cab 00a?. Är det hydraulisk eller vajer?
Hydralisk vill jag minnas.

Postat: tis jan 26, 2010 19:35
av Decson
Ni som tagit ner lådan, hur kommer man åt bultarna på ovansidan samt startmotorns fästbultar? skittrångt mot torpedväggen.

Re: Slitage

Postat: tis jan 26, 2010 20:38
av Cheva_Power
Finns där någon som har en aning vad det är för koppling på en king cab 00a?. Är det hydraulisk eller vajer?[/quote]

på min king cab från 87 så äre hydraliks så de borde ju va de på 00:an men vet ej till 100%