Mazda B2600 -92
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: sön jul 11, 2010 1:06
- Ort: Vännäs
Mazda B2600 -92
Tjena.. Är ny här och har precis inhandlat en b2600-92.
Har inte hunnit köra så mycket än då den står på annan ort men jag undrar lite..
Är det ngn form av diffspärr i axlarna ?
Vad låser man med " knappen i kupe`n" ? Är det mittdiffen eller vad ?
Finns det ngn låsning ute vid hjulen ?
Är det ngn som ligger på en bränslepump/modul.
Skulle vilja trycka dit 31" eller 33" däck, är det någon som har bilder så man kan se skillnaden emellan dem ?
Mvh Tobbe
Har inte hunnit köra så mycket än då den står på annan ort men jag undrar lite..
Är det ngn form av diffspärr i axlarna ?
Vad låser man med " knappen i kupe`n" ? Är det mittdiffen eller vad ?
Finns det ngn låsning ute vid hjulen ?
Är det ngn som ligger på en bränslepump/modul.
Skulle vilja trycka dit 31" eller 33" däck, är det någon som har bilder så man kan se skillnaden emellan dem ?
Mvh Tobbe
Bertilsson kan detta men jag vet att det inte är nån spärr i nån av axlarna, möjligen en lamelldiff bak. Knappen inne i hytten kopplar på drivaxlarna likt ett frihjulsnav men på elektrisk väg. 31or kan du klämma dit utan att göra nåt.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Har inte skruvat så mycket med dessa,
Sitter en Lamellbroms i bakaxlen, ingenting i framaxeln
Knappen i kupén är till "frihjulsfunktionen" fram. och denna funkar så att den kopplar isär höger drivaxel så att denna inte har kontakt med diffen, alltså blir resultatet att båda drivaxlar och "halva" diffen ligger och snurrar med, men inte kardan och fördelningslåda. Mazda har frotfarande samma konstruktion.
Finns alltså ingen låsning ute vid hjulen.
Jag har eventuellt en tankarmatur med bränslepump i. Vet inte är hur mycket saker som jag behöver plocka till den senaste pickupen jag köpte.
Har du konstaterat att pumpen är kass?? Den sitter i Tanken, så det kan vara dålig jordning oxå. Vill man så går det att slänga bort orginalpumpen och sätta dit ett rör istället, och sedan sätta Biltemas "volvo 740 pump" utanför tanken.
31" är inga problem att montera dit, 33" kommer att ta i fram vid nerfjädring tillsammans med stora rattuslag om du inte karosshöjer (vilket är väldigt enkelt att göra)
Jag kör själv med 35x12.5 på min bil men det är nog max vad man kan ha på tror jag, och då måste man höjja så mycket som möjligt både i kaross och fjädring.
Väghållningen blir skitkass om man spänner torrisionen fram för mycket. Samt att så fort man höjer fram så påverkas camber vinkeln positivt vilket resulterar i snedslitna däck.
Jag har nig det mesta i reservdelar om det är något mer du behöver till bilen.
Sitter en Lamellbroms i bakaxlen, ingenting i framaxeln
Knappen i kupén är till "frihjulsfunktionen" fram. och denna funkar så att den kopplar isär höger drivaxel så att denna inte har kontakt med diffen, alltså blir resultatet att båda drivaxlar och "halva" diffen ligger och snurrar med, men inte kardan och fördelningslåda. Mazda har frotfarande samma konstruktion.
Finns alltså ingen låsning ute vid hjulen.
Jag har eventuellt en tankarmatur med bränslepump i. Vet inte är hur mycket saker som jag behöver plocka till den senaste pickupen jag köpte.
Har du konstaterat att pumpen är kass?? Den sitter i Tanken, så det kan vara dålig jordning oxå. Vill man så går det att slänga bort orginalpumpen och sätta dit ett rör istället, och sedan sätta Biltemas "volvo 740 pump" utanför tanken.
31" är inga problem att montera dit, 33" kommer att ta i fram vid nerfjädring tillsammans med stora rattuslag om du inte karosshöjer (vilket är väldigt enkelt att göra)
Jag kör själv med 35x12.5 på min bil men det är nog max vad man kan ha på tror jag, och då måste man höjja så mycket som möjligt både i kaross och fjädring.
Väghållningen blir skitkass om man spänner torrisionen fram för mycket. Samt att så fort man höjer fram så påverkas camber vinkeln positivt vilket resulterar i snedslitna däck.
Jag har nig det mesta i reservdelar om det är något mer du behöver till bilen.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
-
- Användare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: sön jul 11, 2010 1:06
- Ort: Vännäs
Ok, tack så mycket för infon. Jag köpte bilen med felet att den går dåligt. Den går precis att starta om man nöter länge på tändningen. Sen går den jättefint på tomgång och om man är väldigt försiktig på gasen, men tål inte belastning.
Att man måste nöta länge tror jag är att backventilen i pumpen är kass, om det finns någon. Enligt förra ägaren så sitter det redan en volvopump i men dock intern sådan, insuget på den ligger fel och mot tanksidan så man hör hur den suger luft lätt om det är lite bränsle.
Pumpen var beggad tror jag och nu låter den rätt illa. Den ger dock strax under 3bar i tryck men jag vet inte flödesmässigt vad den ger.
Jag hade nog tänkt behålla denna bil då den inte gått så mycket samt att bygga nåt roligt, därför ska jag försöka eventuellt hitta originalgrejer om det inte är alltför dyrt. Vilket det mesta i Mazdaväg verkar va...
Egentligen borde jag också behöva byta tanken då den är rätt rostig.
Detta är en insprutare, vilken årsmodell hade du ? Jag har iofs läst din byggtråd om dieselkonvertingen men missade vad du hade för årsmodell.
Modellerna innan -91 hade väl förgasare eller har jag fel ?
Det skiljer en del mellan pumparna då vad dom klarar tryck/flödesmässigt..
Men sedan tror jag inte hela felet ligger i pumpen utan jag misstänker ECU`n också. Men jag börjar med pump och kanske en tank sen får jag göra lite mätningar..
Hur många bult sitter flak och hytt med ?
Vad bör man höja med 33"or ?
Hur var det att köra med TGB13 hjul som du hade på din förra ? vilken dim har de ?
Jag skulle behöva fälgar också, hade tänkt mig white eller black spoke 15x8" kanske om nån har..
Mvh Tobbe
Att man måste nöta länge tror jag är att backventilen i pumpen är kass, om det finns någon. Enligt förra ägaren så sitter det redan en volvopump i men dock intern sådan, insuget på den ligger fel och mot tanksidan så man hör hur den suger luft lätt om det är lite bränsle.
Pumpen var beggad tror jag och nu låter den rätt illa. Den ger dock strax under 3bar i tryck men jag vet inte flödesmässigt vad den ger.
Jag hade nog tänkt behålla denna bil då den inte gått så mycket samt att bygga nåt roligt, därför ska jag försöka eventuellt hitta originalgrejer om det inte är alltför dyrt. Vilket det mesta i Mazdaväg verkar va...
Egentligen borde jag också behöva byta tanken då den är rätt rostig.
Detta är en insprutare, vilken årsmodell hade du ? Jag har iofs läst din byggtråd om dieselkonvertingen men missade vad du hade för årsmodell.
Modellerna innan -91 hade väl förgasare eller har jag fel ?
Det skiljer en del mellan pumparna då vad dom klarar tryck/flödesmässigt..
Men sedan tror jag inte hela felet ligger i pumpen utan jag misstänker ECU`n också. Men jag börjar med pump och kanske en tank sen får jag göra lite mätningar..
Hur många bult sitter flak och hytt med ?
Vad bör man höja med 33"or ?
Hur var det att köra med TGB13 hjul som du hade på din förra ? vilken dim har de ?
Jag skulle behöva fälgar också, hade tänkt mig white eller black spoke 15x8" kanske om nån har..
Mvh Tobbe
Min bil är -89:a men jag har en reservdelsbil som är -92:a som jag antagligen kommer att skrota.
Så där har jag en bränslepump i tanken. Jag får evetuellt en frisk tank över från denna bilen om jag inte skall sätta dubbla tankar på min Dieselbil
du har rätt i att innan -91 är det förgasare. Och en helt annan motor (Mitsubishi istället för Mazdas egna), dessa bilar har ingen pump i tanken.
Men jag har köpt en till Mazda -92 som inte startar, så att jag skall ha igång den innan jag säljer något som har med motorn att göra.
Hytt sitter med 6bult, flaket lika så. Jag höjde min 2" när jag körde med TGB13 hjul (pil mönster)(280 65 R16) vilket blir 34.7" Enda fördelen med TGB13 däck är att de är billiga och att terrängkedjorna passar på, de är kass i skogen och jävligt högljudda på vägen, samt att det ofta är väldigt dålig balans i dem.
Så där har jag en bränslepump i tanken. Jag får evetuellt en frisk tank över från denna bilen om jag inte skall sätta dubbla tankar på min Dieselbil
du har rätt i att innan -91 är det förgasare. Och en helt annan motor (Mitsubishi istället för Mazdas egna), dessa bilar har ingen pump i tanken.
Men jag har köpt en till Mazda -92 som inte startar, så att jag skall ha igång den innan jag säljer något som har med motorn att göra.
Hytt sitter med 6bult, flaket lika så. Jag höjde min 2" när jag körde med TGB13 hjul (pil mönster)(280 65 R16) vilket blir 34.7" Enda fördelen med TGB13 däck är att de är billiga och att terrängkedjorna passar på, de är kass i skogen och jävligt högljudda på vägen, samt att det ofta är väldigt dålig balans i dem.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982
-
- Användare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: sön jul 11, 2010 1:06
- Ort: Vännäs