Aktuellt datum och tid: tor okt 23, 2014 15:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons mar 14, 2012 22:58 
Offline
Användare

Blev medlem: ons mar 14, 2012 22:40
Inlägg: 24
Hej är ny på detta forum.
Hoppas att jag kan få lite hjälp. Har precis köpt mig en Pajero sport 2004.
När jag köpte bilen så satt det väldigt dåliga däck, kändes som en lätt obalans i däcken. Inget som jag reagerade nått större på.
Bättre beg däck köptes, cooper dicoverer m+s i orginal storlek köptes. Varit inne å balanserat dom två gånger nu. Men vibrationer kvarstår, däcken ok å fälgarna ok enligt vianor. En fälg lite sämre men den sitter bak.
Det är bättre än förut nu, men det börjar vibrera i ratten när man kör över 90 å håller på tills man kommer upp till 130, sen märks det inte av.
Inget pulserande i bromspedalen eller vibrerande när man bromsar. Så det känns inte som att skivorna är skeva.

Hoppas någon har några ideer. för mina börjar ta slut :cry:
Tack på förhand. Martin.....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 15, 2012 7:10 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: tis okt 25, 2011 6:27
Inlägg: 127
Ort: Någonstans i södra Skåne
Om däcken och/eller fälgarna är orunda brukar det märkas tidigare, typ vid 30-50 km/h som att bilen "hoppar" fram på jämn väg.
Så det låter som om dina hjul är obalanserade eller iaf felbalanserade.
Det finns mer än ett sätt att balansera ett hjul, har din lokala däckverkstad använt sig av mer än ett vid ombalansering??
Så vitt jag vet finns det iaf 3 sätt.
Statisk (klistervikter placeras i mitten av fälgbanan)
Dynamisk (klister/slagvikter placeras på sidorna av fälgen)
'Lastbilsbalansering' (man häller i nån form av små gummikulor eller pulver i däcket vid ihopmontering, sen sköter balanseringen sig själv vid rullning)
Om inte ett sätt fungerar, prova ett annat.
Hoppas det löser sig :beer:

_________________
JEEP Grand Cherokee 4.7 V8 -01
Min bil ---> http://forumbilder.se/CEU7F/02-2


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 15, 2012 13:14 
Offline
Användare

Blev medlem: ons mar 14, 2012 22:40
Inlägg: 24
Var ute å hissade bilen. Kände att hjulagren glappar lite. Kan det vare det som spökar?
Går dom att spänna eller behöver man byta dom?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 15, 2012 14:41 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 28, 2008 21:07
Inlägg: 3517
Ort: Arboga/Västmanland
Om dom funkar som l200 så är det ganska enkelt att spänna dom.

_________________
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 15, 2012 15:19 
Offline
Användare

Blev medlem: ons mar 14, 2012 22:40
Inlägg: 24
Läste någon tråd som du beskrev hur man gjorde på l200. Verkar som det är samma konstruktion på pajeron också. Ska väl va samma botten på dom, pajero sport å l200.
Får göra ett försök imorgon, å se om det hjälper mot vibrationerna. Oavsett är d ku inte bra att köra med glappande lager. Så då har man någon nytta iallfall :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 15, 2012 18:36 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 28, 2008 21:07
Inlägg: 3517
Ort: Arboga/Västmanland
Tips är att göra rent allt och smörj med nytt när du tar isär, annars är det lätt man missar små brickor och sånt som kan finnas.
Sen är ju rent fint fett aldrig fel :tumbup:

_________________
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 16, 2012 23:15 
Offline
Användare

Blev medlem: ons mar 14, 2012 22:40
Inlägg: 24
Inga som problem med att spänna hjullagren.
Fast tyvärr kvarstår vibrationerna. Tror att dom minska lite.
Finns det någon styrdämpare eller nått som kan spöka?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 17, 2012 10:52 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Inlägg: 3287
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Du kan be att verkstaden "spinner" hjulen på bilen, så ska du se att det försvinner.


Gör rent anläggningsytan på fälgarna & på bilen. Är det lite skit där så kan det motsvara 50gr obalans.

Dra fast hjulmuttrarna korsvis. Drar du en mutter stenhårt från början, är risken ganska stor att det blir "skevt" fastdraget, och då kan även det kännas som obalans.


Du kan oxå exprimentera med lite olika däcktryck. För har du för mycket luft i däcken, så upplevs obalansen värre.



Hoppas att det löser sig för dig. För att åka med obalans är varken skönt eller bra för bilens lager, leder mm.


:tumbup:

_________________
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 17, 2012 12:50 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 28, 2008 21:07
Inlägg: 3517
Ort: Arboga/Västmanland
Fast att man drar fast dom skevt borde väll vara ganska lite risk för med 6 bultar?

_________________
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 18, 2012 14:54 
Offline
Användare

Blev medlem: ons mar 14, 2012 22:40
Inlägg: 24
Får nog prova med lite, olika däck tryck. Har 2,5kg i nu. Såg att mitsubishi rekommenderade ganska mycket mindre.
Vad kör ni andra med gör däcktryck?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 19, 2012 9:10 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: tis okt 25, 2011 6:27
Inlägg: 127
Ort: Någonstans i södra Skåne
Jag kör med 2,4 Bar i mina runt om. Fast nu har jag ju 265/75-15 istället för original 235/75-15.
Jag kör mestadels allmän väg, alltså inte mycket terräng.
Som Spjutet sa: Kör in på verkstad och "spinn" hjulen, då kan man se och höra om det är mycket obalans och om hjulet är orunt.

_________________
JEEP Grand Cherokee 4.7 V8 -01
Min bil ---> http://forumbilder.se/CEU7F/02-2


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 19, 2012 21:51 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Inlägg: 856
Ort: Hölö
Har du kollat hjälpstyrarmen.På min l200 så vibrerade det när den var glapp.
Sliter den däck?var dom gamla snedslitna.
På min var hjullagren glappa det fixade dom på verkstan och efter det så käkade den upp däcken,så en hjul inställning kan vara väl investerade pengar isåfall.
mvh anders


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 20, 2012 22:14 
Offline
Användare

Blev medlem: ons mar 14, 2012 22:40
Inlägg: 24
Börjar tro att det är nått annat än hjulen som orsakar vibrationerna. Flytta runt dom å vibrationerna är samma. Även haft upp hjulen i balanserings maskin igen.

Har inte kollat hjälp styrarmen. Har för mig att jag läste om det någon annan stans.
Vad kostar en ny sådan?
Dom gammla däcken var slitaget jämt på. Men blanka i mitten, så föregående ägare måste kört med fel lufttryck länge.
Dum fråga :rodnar: Men var sitter hjälpstyrarmen. Är den svår å byta?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 20, 2012 22:33 
Offline
Forumräv

Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Inlägg: 856
Ort: Hölö
På L200 sitter den på samma plats som styrsnäckan fast på passagerar sidan.
Kommer inte ihåg vad den kostade men var inget större problem att byta.
Mvh anders


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 20, 2012 22:49 
Offline
Användare

Blev medlem: ons mar 14, 2012 22:40
Inlägg: 24
Tack för snabbt svar.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mr jim och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011