Patrol Y61 bromsproblem.

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Patrol Y61 bromsproblem.

Inlägg av ernie » mån mar 28, 2016 19:16

Har försökt att få ordning på bromsarna på min korta y61 -99 ett tag nu. Har luftat igenom några liter med olika luftnings metoder. Pedalen känns stum och bra när bilen är avstängd om man luftar med en sugande luftare. Sen så blir pedalen mjuk och sjunker när man startar bilen. Den "låser upp" och bromsar bra så absen får jobba, men den tar i botten. Pumpar man ett par gånger så tar den högre upp men sjunker om man håller nere.
Har bytt ut lastkännarventilen mot ett t-kors då den troligtvis är dålig, men detta hjälpte inte heller.
Innan jag köpte bilen så hade den stått orörd i 4-5år och bromsarna kändes ungefär likadant på första provturen som dom gör nu.

Vad säger ni ?
Huvudbromscylindern eller kan det va något annat ?

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Patrol Y61 bromsproblem.

Inlägg av Roger Patrol » mån mar 28, 2016 19:20

med tanke på det du redan provat så är det ju det kvar
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Thinkpad
Hemmastadd
Inlägg: 147
Blev medlem: lör dec 01, 2007 12:28
Ort: Orust

Re: Patrol Y61 bromsproblem.

Inlägg av Thinkpad » mån mar 28, 2016 21:43

Jag har haft precis samma problem som du på min långa -99:a. Gjorde följande:

1. Luftade bromsarna - så in i hvte...
2. Kollade så att inte någon av slangarna expanderar vid bromspåverkan.
3. Satte t-kors istället för lastavkännare.
4. Bytte bromscylinder (...)

Inget av detta hjälpte.

Sedan använde jag svetstänger för att knipsa åt slangarna till respektive ok (först båda fram och sedan båda bak). Då kunde jag konstatera att bromsen blev stum och tog högt upp när jag knipsade åt bak, men inte fram. Således borde problemet ligga bak. Knipsade sedan åt bara en bak-slang åt gången. Kunde då konstatera att när jag knipsade åt enbart höger bak fungerade bromsen som den skulle.

Jag hade alltså ett problem i höger bakok. Jomen, det visade sig att det oket vek sig vid bromspåverkan och skapade inget mottryck. Bytte både skivor o ok bak. Sedan var bromsarna som nya...


/Peder
Pågående rörramsbygge för Trialtävling i Promodifierad-klassen
Pågående TGB11-bygge (expeditionsbil/Camper)
LC LJ70, 1986 (Trialbil, i standardklassen)
Suzuki SJ410 (nedbruten i atomer)

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Patrol Y61 bromsproblem.

Inlägg av ernie » tis mar 29, 2016 6:49

Thinkpad skrev:Jag har haft precis samma problem som du på min långa -99:a. Gjorde följande:

1. Luftade bromsarna - så in i hvte...
2. Kollade så att inte någon av slangarna expanderar vid bromspåverkan.
3. Satte t-kors istället för lastavkännare.
4. Bytte bromscylinder (...)

Inget av detta hjälpte.

Sedan använde jag svetstänger för att knipsa åt slangarna till respektive ok (först båda fram och sedan båda bak). Då kunde jag konstatera att bromsen blev stum och tog högt upp när jag knipsade åt bak, men inte fram. Således borde problemet ligga bak. Knipsade sedan åt bara en bak-slang åt gången. Kunde då konstatera att när jag knipsade åt enbart höger bak fungerade bromsen som den skulle.

Jag hade alltså ett problem i höger bakok. Jomen, det visade sig att det oket vek sig vid bromspåverkan och skapade inget mottryck. Bytte både skivor o ok bak. Sedan var bromsarna som nya...


/Peder
Tack, det där med svetstängerna ska provas.

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Patrol Y61 bromsproblem.

Inlägg av zurfer » tis mar 29, 2016 9:19

Vet inte om du såg denna tråden. Men de kanske du har testat?
viewtopic.php?f=9&t=58279

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Patrol Y61 bromsproblem.

Inlägg av ernie » tor mar 31, 2016 23:45

Provade med svetstänger på slangarna utan att det kändes någon skillnad.
zurfer skrev:Vet inte om du såg denna tråden. Men de kanske du har testat?
viewtopic.php?f=9&t=58279
Provade detta nu ikväll. Öppnade alla nipplarna och lät det droppa i 30-40min utan att det blev någon skillnad.
Är väl bara att beställa en ny huvudbromscylinder och hoppas på det bästa.

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Patrol Y61 bromsproblem.

Inlägg av ernie » sön maj 15, 2016 19:47

Har nått vissa framsteg nu när jag grejat lite igen med bilen. Bytte till en ny original huvudbromscylinder men det hjälpte inte. Hade loss båda reduceringsventilerna eller vad dom nu kallas (fjäderbelastad grej som sitter vid abs enheten) och kolla så dom gick lätt. Plocka loss skrikdämpningsplattorna på beläggen. Luftat allt ett par gånger till. Provat att knipa åt slangarna en i taget igen. Inget har hjälpt.

Bytte till nya belägg i helgen och då lufta jag bak oken löst med en järnbit imellan. Detta gav resultat.
Det blev inte helt 100% bra men mycket bättre, så nu kan jag iaf boka bes tid och börja använda bilen :woot:

Skriv svar