Patrol Y60 dieselpump
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Patrol Y60 dieselpump
Hej, är det någon som gett sig på att byta denna packning? Tänker hur få saker det räcker med att man plockar bort för att nå den, så man inte förlorar inställningar mm. Har bara lyckats hitta Nissans servicebok på ryska som har med rd28, finns det en engelsk med den motorn? Sen har jag inte riktigt satt mig in i hur pumpen fungerar, kan det vara något annat i pumpen som är det egentliga felet eller händer det att den där packningen behöver bytas?
Re: Patrol Y60 dieselpump
Fick hem packningen igår och har bytt den nu idag. Man behöver inte plocka isär "tornet" (som tydligen är en höghöjdskompenserare) som de visar i manualerna men däremot massa andra fästen mm som sitter på locket. Det enda man måste ha extra koll på är att få tillbaka gasreglagets splines på samma ställe som tidigare så det var mycket lättare än befarat. Övriga inställningar behöver man inte röra. Passade förstås på att byta o-ringen till gasreglagets axel också. Läste lite på de australienska patrolsidorna och där verkade det som att det skulle vara mer komplicerat... Så nu är den torr och går hur bra som helst!
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Re: Patrol Y60 dieselpump
kul att se denna tråd ,
tror det var där min gammle bil läckte när Fredde köpte den å han lämnade in den på el å diesel i örebro... tror dom tog 2800kr för det
verkar ju vara nått som händer mrd läcka där
tror det var där min gammle bil läckte när Fredde köpte den å han lämnade in den på el å diesel i örebro... tror dom tog 2800kr för det
verkar ju vara nått som händer mrd läcka där
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Patrol Y60 dieselpump
"tornet" är en laddtrycksavkännare som ändrar maxbränsleläget när laddtrycket stiger,vanligen kallad rökbegränsare.
Splinsen på gasarmens läge är viktigt och man bör skruva ut maxmängdskruven (den på sidan på locket) helt för att lättare få tillbaka locket.
Byt även gasarmens oring då den är absolut vanligast att läcka
Splinsen på gasarmens läge är viktigt och man bör skruva ut maxmängdskruven (den på sidan på locket) helt för att lättare få tillbaka locket.
Byt även gasarmens oring då den är absolut vanligast att läcka
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Patrol Y60 dieselpump
Nu när det är tätt där uppe så ser jag att det fuktar lite i skarven mot fördelaren, inte alls så mycket att det blir droppar eller så men inte helt tätt... Har sett att man inte behöver ta loss gaveln helt på vissa pumpar utan att det räcker med att dra ut den en bit och trä över den nya o-ringen. Någon som vet om fjädrarna är nog långa för att hålla ihop allt på dessa pumpar? I manualen vrider de pumpen och lyfter gaveln rakt uppåt, känns som att det kan bli problem om man plockar bort den när pumpen sitter horisontellt på bilen?
Re: Patrol Y60 dieselpump
Det går att lossa pumphuvudet i horisontellt läge men kräver en ocean av tålamod att få ihop igen
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"