Död varvräknare Pajero -96

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Död varvräknare Pajero -96

Inlägg av Hill-Willy » mån mar 20, 2017 9:50

Hej.
Har en Pajero SWB från 1996 som varvräknaren är död på. Under perioden som jag ägt den så har varvräknaren kommit till liv en gång. Den tidigare ägaren sa att den fungerar under vissa körningar. Men 99% av tiden så är nålen på noll. Någon som vet något om problemet? Lösningen? Möjliga anledningar till problemet? Var och/eller vad jag bör kolla?

MVH En okunnig varelse
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

kumpe
Användare
Inlägg: 37
Blev medlem: tis nov 17, 2015 22:50

Re: Död varvräknare Pajero -96

Inlägg av kumpe » tis mar 21, 2017 20:01

På min Pajero Sport är det "transistorpaketet" till tändningen som ger signal till varvräknaren, och efter en snabb slagning på nätet så verkar det vara samma på din.
Den sitter alltså mellan tändspolarna och ECU:n. När min halvt gav upp förra året tappade jag två av sex cylindrar och i samband med det visade varvräknaren bara 66% av det sanna varvtalet.
Har du tur så är det den, den bör vara enkel att byta och går säkert att hitta hyfsat billigt beggad. Om den nu öht är kass, kan ju vara nåt ännu enklare...

Om du vill läsa på mer så kan du kolla här;

http://www.kaxlon.com/mcs/manualer/xpaj ... ro9396.zip" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror att delen refereras till som "Ignition Power Transistor" eller nåt liknande.

Outbacker
Hemmastadd
Inlägg: 123
Blev medlem: ons apr 30, 2008 14:25
Ort: Tingsryd

Re: Död varvräknare Pajero -96

Inlägg av Outbacker » ons mar 22, 2017 21:11

Har samma problem på min 95:a men där är även tempmätaren stendöd, dock kommer varvräknaren till liv då och då som nämnts tidigare. Jag vet inte om de två delar några komponenter eller signalvägar egentligen? Givaren till tempmätaren är ok.
Pajero II -91 J-top
Pajero II -95 LWB

Hill-Willy
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 05, 2017 17:52
Ort: Uppsala

Re: Död varvräknare Pajero -96

Inlägg av Hill-Willy » tor mar 23, 2017 16:03

kumpe skrev:På min Pajero Sport är det "transistorpaketet" till tändningen som ger signal till varvräknaren, och efter en snabb slagning på nätet så verkar det vara samma på din.
Den sitter alltså mellan tändspolarna och ECU:n. När min halvt gav upp förra året tappade jag två av sex cylindrar och i samband med det visade varvräknaren bara 66% av det sanna varvtalet.
Har du tur så är det den, den bör vara enkel att byta och går säkert att hitta hyfsat billigt beggad. Om den nu öht är kass, kan ju vara nåt ännu enklare...

Om du vill läsa på mer så kan du kolla här;

http://www.kaxlon.com/mcs/manualer/xpaj ... ro9396.zip" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror att delen refereras till som "Ignition Power Transistor" eller nåt liknande.
Tack så mycket :tumbup:
Mitsubishi Pajero SWB 3,0 V6 bensin

Outbacker
Hemmastadd
Inlägg: 123
Blev medlem: ons apr 30, 2008 14:25
Ort: Tingsryd

Re: Död varvräknare Pajero -96

Inlägg av Outbacker » tor mar 23, 2017 20:37

Hör gärna av dig om du löser problemet! :tumbup:
Pajero II -91 J-top
Pajero II -95 LWB

Skriv svar