Sida 1 av 1

Kamrem Patrol RD28T

Postat: tor nov 30, 2017 0:24
av dynamike
Är det någon som har koll på de två olika tandprofiler som finns på kamremmar till RD28T? Som jag nu förstått det ska det vara kantig på bilar tillverkade fram till 1994 någon gång och sedan rund? Har lyft ur motorn och bytt packningarna till vevaxeln men nu funderar jag om det inte suttit fel kamrem på den. Remmen skulle ha varit bytt relativt nyligt av tidigare ägare men tänderna ser lite slitna ut och tycker inte att den ligger riktigt rätt mot dreven. Beställde en ny som enligt sidan skulle vara fram till 08/1994 men den ser då lika rund ut som den som suttit där...

Re: Kamrem Patrol RD28T

Postat: tor dec 07, 2017 13:01
av dynamike
Nu har jag forskat vidare och tror mig sitta på svaren, om nu någon skulle fundera över detta framöver. Det finns alltså två olika profiler och brytpunkten ser ut att vara i slutet av 1994. Den äldre har lägre tänder än den nyare och lägger man dem sida vid sida ser man tydligt skillnaden.
Bild
Min är från 1991 och ska därför ha den lägre men det satt alltså fel rem på motorn när jag köpte bilen. Det har ju uppenbarligen fungerat men jämför man hur de två olika remmarna ligger runt dreven så ser man hur fel det blir.
Bild Bild
Här är en jämförelse mellan mitt gamla pumpdrev och ett från en nyare bil.
BildBild

Re: Kamrem Patrol RD28T

Postat: fre dec 15, 2017 10:34
av klirre
Mycket bra tips å initiativ :tumbup:

Re: Kamrem Patrol RD28T

Postat: mån dec 18, 2017 8:02
av Roger Patrol
hade jag ingen aning om :?