Hej
Jag undrar om någon vet vad det kan vara om man inte får någon värme utan att belasta motorn ,det blåser kallt.
när jag kör med släp blåser det varm när jag gasar för att sedan blåsa kallt.
hoppas jag förklarat på ett någorlunda vettigt vis
värme i patrol
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: värme i patrol
Går tempmätaren upp?
Dålig cirkulation, men då borde tempmätaren gå upp när du belastar motorn och sedan sjunkas igen när motorn inte belastas.
Låg kylarvätskenivå.
Några förslag iaf.
Dålig cirkulation, men då borde tempmätaren gå upp när du belastar motorn och sedan sjunkas igen när motorn inte belastas.
Låg kylarvätskenivå.
Några förslag iaf.
Pajero 3.0 -92
Patrol 2.8TD-98
Patrol 2.8TD-98
-
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: mån sep 04, 2017 22:58
- Ort: Umeå
Re: värme i patrol
vad är det för årsmodell? har du egr kylning?
luft i slangen till värmepaketet är vanligt, prova toppfylla expansionskärlet och varva 3500 i någon minut innan termostaten öppnat.
luft i slangen till värmepaketet är vanligt, prova toppfylla expansionskärlet och varva 3500 i någon minut innan termostaten öppnat.
-
- Användare
- Inlägg: 12
- Blev medlem: lör sep 27, 2014 13:56
Re: värme i patrol
Tack för svaren. Har idag fått veta att topplockspackningen gått tempen har inte fladdrat upp o ner, ej kokat,
inga oljeläckage det enda symtomet har varit att den inte ger värme fast tempen på bilen är perfekt.
den ryker inte vitt. Jag har inte kollat oljestickan.bilen är från 2005 och har gått ca 24k mil
motor 3.0 l 167 hk zd30.mina fråger är, låter det som packningen har gått och är det rimligt med 15-20k kronor i rep kostnad?
vågar man köra bilen till en annan verkstad?
inga oljeläckage det enda symtomet har varit att den inte ger värme fast tempen på bilen är perfekt.
den ryker inte vitt. Jag har inte kollat oljestickan.bilen är från 2005 och har gått ca 24k mil
motor 3.0 l 167 hk zd30.mina fråger är, låter det som packningen har gått och är det rimligt med 15-20k kronor i rep kostnad?
vågar man köra bilen till en annan verkstad?
Re: värme i patrol
mackan patrol skrev:Tack för svaren. Har idag fått veta att topplockspackningen gått tempen har inte fladdrat upp o ner, ej kokat,
inga oljeläckage det enda symtomet har varit att den inte ger värme fast tempen på bilen är perfekt.
den ryker inte vitt. Jag har inte kollat oljestickan.bilen är från 2005 och har gått ca 24k mil
motor 3.0 l 167 hk zd30.mina fråger är, låter det som packningen har gått och är det rimligt med 15-20k kronor i rep kostnad?
vågar man köra bilen till en annan verkstad?
Nu är jag ingen expert ang. trasiga topplockspackningar men om du har stadig tempmätare, ingen kokning, vit rök eller andra symptom skulle jag nog börja med det billigaste d.v.s byta termostaten åtminstone har mina gamla bilar en sådan.
Jag skulle också testa förslaget om att varva motorn för att få ut ev. luft
Ett symptom på trasig packning som är lätt att kolla är att öppna kylarlocket och varva upp motorn några ggr brukar då tryckas upp vatten som en mindre fontän om packningen är trasig.
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89