Råkade bli med y61 patrol så har lite frågor..

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Råkade bli med y61 patrol så har lite frågor..

Inlägg av heurlin » mån apr 02, 2018 14:08

Råkade bli med nyare patrol och självklart dök det upp ett helt gäng med frågor;

1: Den känns rätt så "seg" tills turbon hoppar in jämfört med y60´n. Går detta att lösa? Väldigt mycket ketchup effekt just nu. Googlade lite och det finns ju "trimboxar" och massa sånt, finns det lättare sätt?

2: Stabilare front än org. Har kikat på roger patrol och KJH´s byggen och tankarna finns att bygga eget men vet inte riktigt om jag har tiden till att bygga front från scratch just nu. Tips på vart man kan köpa där det inte kostar +10 loppor? Eller någon som kanske har en till salu? =)

3: Någon med y61 som har ett takräcke att rekommendera? Dom flesta jag tittat på verkar bygga riktigt högt vilket jag gärna vill slippa..
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Gaup
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön dec 31, 2006 3:31
Ort: Dorotea

Re: Råkade bli med y61 patrol så har lite frågor..

Inlägg av Gaup » mån apr 02, 2018 18:32

Sätt dit en kullagrad turbo med mindre avgashus så den laddar från tomgång....
.

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Råkade bli med y61 patrol så har lite frågor..

Inlägg av frank » mån apr 02, 2018 20:32

Plugga egr:en gör väl lite. Större dowmpipe och avgasrör gjorde nytta på min iallafall.
Men störst skilnad görs med en trimbox.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Råkade bli med y61 patrol så har lite frågor..

Inlägg av heurlin » ons apr 04, 2018 7:01

frank skrev:Plugga egr:en gör väl lite. Större dowmpipe och avgasrör gjorde nytta på min iallafall.
Men störst skilnad görs med en trimbox.

Kikat lite på trimbox och det verkar vara ett vettigt alternativ.. Har du monterat trimbox på din?
Här skulle det kunna stå något vettigt..

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Råkade bli med y61 patrol så har lite frågor..

Inlägg av heurlin » ons apr 04, 2018 7:02

Gaup skrev:Sätt dit en kullagrad turbo med mindre avgashus så den laddar från tomgång....

Låter som en rätt så dyr lösning rent generellt men ska kika på det alternativet och se vad man hittar för roliga turboagg =)
Här skulle det kunna stå något vettigt..

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Råkade bli med y61 patrol så har lite frågor..

Inlägg av BorkJonas » ons apr 04, 2018 16:16

Är det en 2,8?

Plugga EGR:n, plocka "fjärilen" till Intercoolern. Öppna upp avgassystemet (eliminera ljudämparna, de stryper rejält på ett orginalsystem) så har du en bil som är körbar, någon raket blir det inte...

Sätter du dessutom dit en trimbox så går den lite bättre, men fortfarande ingen raket.

Skall du få den att gå bra, så är det ombygd dieselpump och annan turbo som gäller.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Råkade bli med y61 patrol så har lite frågor..

Inlägg av heurlin » tor apr 05, 2018 11:52

BorkJonas skrev:Är det en 2,8?

Plugga EGR:n, plocka "fjärilen" till Intercoolern. Öppna upp avgassystemet (eliminera ljudämparna, de stryper rejält på ett orginalsystem) så har du en bil som är körbar, någon raket blir det inte...

Sätter du dessutom dit en trimbox så går den lite bättre, men fortfarande ingen raket.

Skall du få den att gå bra, så är det ombygd dieselpump och annan turbo som gäller.
Raket kommer det nog aldrig bli utan modell större modifikationer.. Dock känns denna avsevärt segare och mer ketchupeffektig (är det ett ord?) än min y60 jag har.

Bilen är 3.0L 160hk modellen..
Här skulle det kunna stå något vettigt..

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Re: Råkade bli med y61 patrol så har lite frågor..

Inlägg av BorkJonas » tis apr 10, 2018 11:34

heurlin skrev:
BorkJonas skrev:Är det en 2,8?

Plugga EGR:n, plocka "fjärilen" till Intercoolern. Öppna upp avgassystemet (eliminera ljudämparna, de stryper rejält på ett orginalsystem) så har du en bil som är körbar, någon raket blir det inte...

Sätter du dessutom dit en trimbox så går den lite bättre, men fortfarande ingen raket.

Skall du få den att gå bra, så är det ombygd dieselpump och annan turbo som gäller.
Raket kommer det nog aldrig bli utan modell större modifikationer.. Dock känns denna avsevärt segare och mer ketchupeffektig (är det ett ord?) än min y60 jag har.

Bilen är 3.0L 160hk modellen..
Aha, det är en helt annan motor. Såna har jag aldrig haft med att göra.
Men principen är garanterat den samma. Öpppna upp avgassystemet som nr1. Den bilen skulle jag inte sätta en trimbox på utan lämna in på riktigt optimering. T.ex;http://www.tmchiptuning.com/sv/val-av-f ... =2004-2009
Men det låter som om något är fel om den är segare och har mer ketchupeffekt i den än i din Y60...
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Råkade bli med y61 patrol så har lite frågor..

Inlägg av heurlin » fre apr 13, 2018 16:13

BorkJonas skrev:
heurlin skrev:
BorkJonas skrev:Är det en 2,8?

Plugga EGR:n, plocka "fjärilen" till Intercoolern. Öppna upp avgassystemet (eliminera ljudämparna, de stryper rejält på ett orginalsystem) så har du en bil som är körbar, någon raket blir det inte...

Sätter du dessutom dit en trimbox så går den lite bättre, men fortfarande ingen raket.

Skall du få den att gå bra, så är det ombygd dieselpump och annan turbo som gäller.
Raket kommer det nog aldrig bli utan modell större modifikationer.. Dock känns denna avsevärt segare och mer ketchupeffektig (är det ett ord?) än min y60 jag har.

Bilen är 3.0L 160hk modellen..
Aha, det är en helt annan motor. Såna har jag aldrig haft med att göra.
Men principen är garanterat den samma. Öpppna upp avgassystemet som nr1. Den bilen skulle jag inte sätta en trimbox på utan lämna in på riktigt optimering. T.ex;http://www.tmchiptuning.com/sv/val-av-f ... =2004-2009
Men det låter som om något är fel om den är segare och har mer ketchupeffekt i den än i din Y60...
Den är nog inte segare men upplevs som segare bara.. Känns som den är svagare på lägre varv än den gamla var och betydligt piggare på högre varv..

Varför skulle du inte sätta trimbox på bilen för?
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Tazz
Rutinerad
Inlägg: 396
Blev medlem: lör jun 17, 2006 19:10
Ort: sjöbo sverige
Kontakt:

Re: Råkade bli med y61 patrol så har lite frågor..

Inlägg av Tazz » lör maj 26, 2018 13:25

uppgadera avgasrör. blocka egr. montera tillix kit . så får du fart på den , kan även göra swivel mod.

sätt en avgas temp mätare på främre rör då zd30 motorn har tendens till springa upp på 600-700 grader vid belastning rekomenderas hållas under 500 grader

Jag kör automat med 38/15.5 /16 och laddar 12psi i turbon och min va trött som fan innan moddningarna numera så kan den till och med göra burnout vid för mycke gas i korsningarna

Annan rekomendation är moda glödstift tids inkopplingen då Nissan varit så jävla smarta lagt in glödningen genom ecu och kopplar inte bort det föränns efter 5 min vilket kan orsaka toppen spricker mellan glödstift och ventiler.

ska du optimera så rekomenderar jag east cost performence i australien .. Ja det går skicka ecu till dom och få upp till 250 hk och ta bort limp mode så turbo tryck går öka till 25 psi i stället för 12psi

bullbar finns köpa i Polen , köpte min från en firma Demal gav 6500kr
Takräcke /korg tja dom kostar ju skjortan så byggde ett eget finns någonstans i garage tråden om du vill kika
VA sa jag något ?
Jeep cj 7 :såld
Toyota Landcruier : Rip
Nissan patrol y60 :såld
Can-am outlander xtp 1000 :P
Nissan patrol byggd för äventyr där vägen slutar med massor av godis

heurlin
Hemmastadd
Inlägg: 237
Blev medlem: sön okt 19, 2014 19:08
Ort: Västerås

Re: Råkade bli med y61 patrol så har lite frågor..

Inlägg av heurlin » lör maj 26, 2018 23:40

Moddade glödstift är redan gjort av förra ägaren =)

Blocka egr är det flera som säger så ska kika på hur man gör det och sen göra det. tillochmed kit ska jag googla på vad det är..

Takräcke blev ett Ironman räcke plus markis från gordigear.. kostade skjortan men värt det :tumbup:

Heter firman Demal? Bra passform osv?


250hk är lite overkill mest ute efter lite mer umpf rent allmänt så man slipper växla ner ståndort man kommer under 2500rpm..
Här skulle det kunna stå något vettigt..

Tazz
Rutinerad
Inlägg: 396
Blev medlem: lör jun 17, 2006 19:10
Ort: sjöbo sverige
Kontakt:

Re: Råkade bli med y61 patrol så har lite frågor..

Inlägg av Tazz » sön maj 27, 2018 10:23

heurlin skrev:Moddade glödstift är redan gjort av förra ägaren =)

Blocka egr är det flera som säger så ska kika på hur man gör det och sen göra det. tillochmed kit ska jag googla på vad det är..

Takräcke blev ett Ironman räcke plus markis från gordigear.. kostade skjortan men värt det :tumbup:

Heter firman Demal? Bra passform osv?


250hk är lite overkill mest ute efter lite mer umpf rent allmänt så man slipper växla ner ståndort man kommer under 2500rpm..

tillix kit är så du kan ställa turbo trycket och även spool upp (hur snabbt trycket ska komma) Lindsey burrow som tillverkar dessa har även blanking plate till egr som sälj med kittet .Tar ca1-2 timmar att montera https://www.tillix.com.au/product/boost ... p-adaptor/" onclick="window.open(this.href);return false;

Demal finns på facebook https://www.facebook.com/DEMAL-431250736953077/" onclick="window.open(this.href);return false;

passformen är kanon
VA sa jag något ?
Jeep cj 7 :såld
Toyota Landcruier : Rip
Nissan patrol y60 :såld
Can-am outlander xtp 1000 :P
Nissan patrol byggd för äventyr där vägen slutar med massor av godis

Skriv svar