ssangyong actyon sport köpråd

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Jagaren
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: ons apr 04, 2018 8:10

ssangyong actyon sport köpråd

Inlägg av Jagaren » ons apr 04, 2018 11:22

Hej . Letar efter ny bruks jakt och fiske bil , har sett att man får en hyfsat fräsch ssangyoung för ett bra pris . Någon som vet vad som brukar gå sönder på dem ? Har läst att den 6 växlade autolådan ska vara dålig .

andush
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jun 26, 2018 21:19

Re: ssangyong actyon sport köpråd

Inlägg av andush » tis jun 26, 2018 21:24

Tjenare!
Jag köpte mig en Actyon Sports för någa veckor sedan att ha som jobb-bil. Visste inte jättemycket om modellen innan men killen jag köpte den av upplyste mig (han jobbade på Ssangyong-verkstad).

Till att börja med - det är bra komfort för att vara en pickis och mycket bil för pengarna...
MEN... ett STORT jävla men..! Det verkar vara en enormt problemdrabbad bilmodell de tidiga årsmodellerna. Killen jag köpte mitt exemplar av jobbade som sagt på Ssangyong-verkstad. Den verkstaden han jobbade på hade servat just den bilen ändå sedan var ny, så han kände till historiken till 100%. Jag fick även kopior på alla verkstadskvitton och det är ENORMA pengar nedlagt på den här bilen. Några exempel:
- Min bil är inne på tredje växellådan. (Japp, den 6-växlade automaten) Första bytet skedde redan innan 1000 mil körda..(!!) Tydligen problem med bottenstocken i automatlådorna från Ssangyong i modellerna från -06 fram till -10 ungefär. Nu sitter i mitt ex. en uppdaterad låda med ny bottenstock. Den har gått problemfritt nu i drygt 15000 mil iaf. Så ska du ha automatlåda vill du kolla upp att det sitter den nya modellen med starkare bottenstock eller "mellanaxel" i lådan. Detta är det flera automatväxlade Actyoner som råkat ut för, har bland annat en nära kollega som har samma historia att berätta. Den finns även med 4-växlad automat som ska vara skottsäker men den är både slöare och törstigare med den.

Lite annat smått å gott:
- EGR-ventil brukar strula, bytt ett par gånger på min första gången före 1000 mil
- Hela toppen är bytt på min bil vid 6600 mil. Skadad p.g.a. fastsatta injektorer.
- Backvarnare som säckat ihop före 5000 mil.
- Bakaxlar med igensatt ventilation vilket skapar övertryck och oljeläckage före 10000 mil. Finns dock enkel fix till detta.
- Magnetventil och manöverdon till växling 2WD/4WD som säckat ihop vid 10000 mil.
- Magnetventil turbotrycksreglering som säckat ihop vid 12000 mil.
- Kamaxelgivare som säckat ihop vid 13000 mil.
- Styrdon till glödning som säckat ihop vid 15000 mil.

I övrigt lite vanliga smågrejer såsom styr- och spindelleder som verkar bytts 2-3 gånger på 23000 mil min rullat.

Så sammanfattning: Verkar vara en rätt problemfylld bilmodell de tidiga årsmodellerna. Skall du trots allt köpa en är det extremt viktigt med historiken så du kan kontrollera att grejer enligt ovan är bytt. Han jag köpte min bil av kan det mesta om dessa modeller och han sa att han skulle aldrig köpt den om han inte visste att det var bytt så mycket grejer på den redan. Har kopior på verkstadskvitton på sammanlagt... å håll i er nu... 352 000 kr (!!!) som verkstaden har lagt ut på min bil på 10 år. Nu är väl de största av dessa pengarna (drygt 200k) varit föremål för reklamation direkt till Ssangyong så det har väl inte drabbat kunden, men det säger något om kvalitén hos den här modellen.

Ska däremot bli intressant att se hur den kommer funka för mig, nu när i princip hela bilens drivlina är utbytt, och förhoppningsvis till bättre grejer överlag!

Skriv svar