Bilen lutar, vad kan det vara?

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

erikande02
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: mån aug 13, 2018 23:50

Bilen lutar, vad kan det vara?

Inlägg av erikande02 » mån aug 13, 2018 23:58

Hej!
Är ny här på forumet och jag har en fråga.
Jag har en Mitsubishi L200 4WD double cab -2003 och den lutar lite åt passagerarsidan: Det skiljer ca 2cm från hjulet till skärmkanten mot motsatt sida. Jag tycker att det är framtill som problemet sitter. Bladfjädrar bak är nya.
Jag undrar om det kan vara "Torsion bar" (osäker på vad det heter på svenska) som kan vara problemet, går de att justera?

Tacksam för svar

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Bilen lutar, vad kan det vara?

Inlägg av Danne » tis aug 14, 2018 18:43

Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

erikande02
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: mån aug 13, 2018 23:50

Re: Bilen lutar, vad kan det vara?

Inlägg av erikande02 » tis aug 14, 2018 20:19

Stort Tack! Detta ska jag prova.

erikande02
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: mån aug 13, 2018 23:50

Re: Bilen lutar, vad kan det vara?

Inlägg av erikande02 » tor aug 16, 2018 12:19

Tack Danne! Det verkar som om torsion bar på passagerarsidan var mindre åtdragen. Ganska mycket också. Kan man dra åt dem ”för” mycket? Eller ska man dra dem tills det tar stopp? Förstår att dämpningen blir stötigare ju hårdare den dras åt? Jag drog åt den så att den såg ut att vara ungefär lika hårt indragen som den på andra sidan och nu känns bilen mycket rakare.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Bilen lutar, vad kan det vara?

Inlägg av Danne » tor aug 16, 2018 18:32

Oftast så ska de räcka med att dra så de är lika mycket uppstickande gänga men om en av två är bytta så kan dom ju vara olika gamla och då måste man justera dom olika.

Tror inte du kan dra dom för mycket om dom inte är skapligt nya, gängen tar slut innan de tar i genomslagsgummit. Man kan flytta en splines på stången om man vill upp ännu högre.

Men kolla så du har minst nån cm mellan länkarm och gummi så ska den inte bli stötig att köra.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Bilen lutar, vad kan det vara?

Inlägg av Asfalsts indianen » tor aug 16, 2018 19:28

Är det inte risk att man får för stor vinkel på cv-knutarna om man höjer för mycket fram?
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Bilen lutar, vad kan det vara?

Inlägg av Danne » lör aug 18, 2018 9:23

Nja, de som händer är att den nöter ner damasken lite fortare så de ska man hålla lite kolla på i så fall.
Själv kör jag med frihjulsnav så knutarna bara snurrar när man kör i skogen, de blir inte många mil per år det :)

Men fattade det inte som att TS ska höja bilen utan bara få den i jämn höjd.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar