Mitsubishi Pajero Pinin fundering
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Mitsubishi Pajero Pinin fundering
Hej.
Jag letar efter en 4x4 och roar mig med att åka runt och provköra div bilar och idag fick jag chansen att prova en Mitsubishi Pajero Pinin från 2002.
Kanske lite liten, men väldigt trevlig och det verkade vara ett fint exemplar.
Men när jag skulle lägga in 4-hjulsdriften hittade jag inget reglage, letar fram instruktionsboken men där den sa att en spak skulle vara, mellan handbroms & växelspak, hittade jag bara ett förvaringsfack.
Inte som på denna bild:
Kollar mot bilregistret och där står drivning framaxel och bakaxel, googlar men hittar ingen information, bara om Super Select 4WD, och det var det jag hittade i instruktionsboken.
Lät förvirrad vänder jag mig nu till forumet för hjälp.
Jag letar efter en 4x4 och roar mig med att åka runt och provköra div bilar och idag fick jag chansen att prova en Mitsubishi Pajero Pinin från 2002.
Kanske lite liten, men väldigt trevlig och det verkade vara ett fint exemplar.
Men när jag skulle lägga in 4-hjulsdriften hittade jag inget reglage, letar fram instruktionsboken men där den sa att en spak skulle vara, mellan handbroms & växelspak, hittade jag bara ett förvaringsfack.
Inte som på denna bild:
Kollar mot bilregistret och där står drivning framaxel och bakaxel, googlar men hittar ingen information, bara om Super Select 4WD, och det var det jag hittade i instruktionsboken.
Lät förvirrad vänder jag mig nu till forumet för hjälp.
Re: Mitsubishi Pajero Pinin fundering
Min farbror hade en pinin, och den hade inte någon lågväxel.
Jag tror även att den hade permanent 4wd, med någon visco-koppling eller mitt-diff eller liknande.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jag tror även att den hade permanent 4wd, med någon visco-koppling eller mitt-diff eller liknande.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Mitsubishi Pajero Pinin fundering
Jag har ett svagt minne om att valbar 4x4 fattas i just årsmodell 2002 och angränsande år. Kommer dock inte ihåg anledningen och när det försvann eller kom tillbaka.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mitsubishi Pajero Pinin fundering
Har för mig att dom med lilla motorn hade permanent 4x4 utan spak medans dom med stora motorn hade spak och lågväxel.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Mitsubishi Pajero Pinin fundering
Vissa svenksålda Pajero Pinin 3-d VIP -00 till -04 hade fördelningslåda med 2x4H, 4x4H och 4x4L.
Fr o m -05 tror jag inte generalagenten importerade Pinin.
Men jag minns inte om den hade "Full Time" i fördelningslådan.
Minns att jag 2001 fick provköra en Pinin med fördelningslåda i Rosersberg.
Mitt bestående intryck är att det var en relativt liten men trevlig bil som tog sig fram bra i skogen.
Körde själv då Nissan Terrano II 2.3 SE Hardtop -00.
Vill du ha en nyare bil i storlek med Pinin med fördelningslåda och lågväxel finns nog bara Suzuki Jimny att tillgå.
Eftersom jag har lite klockarkärlek till Pinin så brukar jag kolla dem när jag ser någon på en parkering.
Tyvärr verkar de sorgligt rostangripna.
De som funnits på Blocket, för några år sedan, har haft ohemult högt pris.
Ett kvarts snäpp upp i storlek har du Lada Niva.
Efter att ha genomlidit 3 år med en Niva -11 avråder jag.
Otroligt bra terrängbil som är "lagom" stor, men som kräver att man är duktig mekaniker.
Är man inte det så blir man det med en Niva.
En trevlig "fullstor men liten" bil är nyare Mitsubishi Pajero Shogun 3-d.
Dock få exemplar av "moderna" modellen som har fördelningslåda, visco tror jag det är som gäller.
Men väl värd en provkörning.
Tillhör också de bilar jag har "klockarkärlek" för.
Fr o m -05 tror jag inte generalagenten importerade Pinin.
Men jag minns inte om den hade "Full Time" i fördelningslådan.
Minns att jag 2001 fick provköra en Pinin med fördelningslåda i Rosersberg.
Mitt bestående intryck är att det var en relativt liten men trevlig bil som tog sig fram bra i skogen.
Körde själv då Nissan Terrano II 2.3 SE Hardtop -00.
Vill du ha en nyare bil i storlek med Pinin med fördelningslåda och lågväxel finns nog bara Suzuki Jimny att tillgå.
Eftersom jag har lite klockarkärlek till Pinin så brukar jag kolla dem när jag ser någon på en parkering.
Tyvärr verkar de sorgligt rostangripna.
De som funnits på Blocket, för några år sedan, har haft ohemult högt pris.
Ett kvarts snäpp upp i storlek har du Lada Niva.
Efter att ha genomlidit 3 år med en Niva -11 avråder jag.
Otroligt bra terrängbil som är "lagom" stor, men som kräver att man är duktig mekaniker.
Är man inte det så blir man det med en Niva.
En trevlig "fullstor men liten" bil är nyare Mitsubishi Pajero Shogun 3-d.
Dock få exemplar av "moderna" modellen som har fördelningslåda, visco tror jag det är som gäller.
Men väl värd en provkörning.
Tillhör också de bilar jag har "klockarkärlek" för.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Mitsubishi Pajero Pinin fundering
Tack för all återkoppling.
Det exemplar jag provkörde verkade rostfritt men inget köpläge utan "riktig" 4x4.
Återstår att kolla "fullvuxna" Pajero.
Det exemplar jag provkörde verkade rostfritt men inget köpläge utan "riktig" 4x4.
Återstår att kolla "fullvuxna" Pajero.