L200 årsm 2000 startar ej

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: L200 årsm 2000 startar ej

Inlägg av JZ » tor okt 25, 2018 20:57

Nu har jag inte skruvat på just en sådan pump du har, men många andra.
Så här gör jag för att kolla pumphuvudet på rotorpumpar på plats i bil..

Sitter det en Bult i mitten mellan deliveryvalven/spridarrören i pumphuvudet så lossa den och stick in en liten (ren) stjärnmejsel.
Om du sen har någon att köra på starten så känner du ganska omgående om pumphuvudet rör sig.
Du kan inte känna rotationen , men kan känna ca 1 mm rörelse ut och in.
Känns inte detta så misstänker jag att pumpaxeln är av.
Har hänt mig som ett resultat av för dålig diesel = dålig smörjning.

Futhark72
Användare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre sep 07, 2018 16:35

Re: L200 årsm 2000 startar ej

Inlägg av Futhark72 » tor okt 25, 2018 21:33

Fisketorp skrev:Har den fungerat felfritt och sedan bara poff?

Har du lossat på spridarrören så du ser att det inte kommer något? (fattat det som det inte ska komma mycket utan bara typ lätt dropp, ev fel av mig!)

Provat stargas?
Jag köpte den och hade väl kanske kört en mil sammanlagt då den övre kylaslangen fick en liten spricka och det sprutade en väldigt tunn dimma med kylarvätska över motor o dyl, bytte slangen och i den vevan så blev den mer och mer svårstartad tills den inte alls vill starta längre.
Japp jag har kollat och det kommer inget.
Och den brummar i gång på startgas.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: L200 årsm 2000 startar ej

Inlägg av Fisketorp » tor okt 25, 2018 22:04

Men tidigare nämnde du att den startar om du kopplade ström direkt från batteriet till solenoiden.

Funkar inte det längre heller.?


Vet inte hur din pump ser ut, men min kunde jag lossa anslutningen till spridarrören (satt på ovansidan pumpen) och fylla pumpen med diesel, så startade bilen.

fick symtomet att den vägrade starta efter den fått skitdiesel i sig, (hade fyllt tanken med diesel jag slangat från en bil)
Någon här på forum pratade på att något i pumpen hade hängt sig/klibbat fast, om jag minns rätt.

Kan ju kanske vara värt att prova, har gjort detta flera ggr, då jag ville köra slut på full tank med den där sörjan.
Sista gången var det på vippen den inte ville gå igång efter denna procedur, utan fick stå med diesel i pumpen någon dag.
Lät jag pumpen suga ren diesel från en dunk innan jag stängde av den, samt starta från dunk var det inga problem med skitdieseln.

Fast låter ju konstigt den skulle bli svårstartad efter det du nämnt.
Finns det något mer elektriskt än solenoid och startmotor för att starta på en sådan?

Futhark72
Användare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre sep 07, 2018 16:35

Re: L200 årsm 2000 startar ej

Inlägg av Futhark72 » tor nov 22, 2018 12:14

Lämnade in "härken" på verkstad för jag klarade inte av att hitta felet. Det var Immobelizern det var fel på och nu är det fixat.
När jag hämtade den efter åtgärd så sa dom att generatorn måste du nog byta för batterilampan och lampan för vatten i dieselfiltret lyser!? Helt plötsligt!? Mina känslor för den här bilen minskar(eller ökar beroende på vilka känslor man pratar om) kraftigt kan jag säga. Men men....tog bort framhjulet och tittade lite vid generatorn och det kommer något rör o skit in i generatorn vad är det....vacumpump? Ska jag satsa på och försöka hitta en laddningsregulator eller vad det heter eller köpa en ny generator? Har läst någonstans att det ska vara svårt att ta isär generatorn..........jo just ja den har en tomgång på 1500 varv nu också helt plötsligt.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: L200 årsm 2000 startar ej

Inlägg av Danne » tor nov 22, 2018 18:27

Stämmer att det är en vacuumpump på den, tror inte det är så så svårt att dela den men har aldrig provat så jag vet inte.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: L200 årsm 2000 startar ej

Inlägg av Fisketorp » fre nov 23, 2018 19:32

Ny generator finns till ok pris p[ milners offroad.

Har provat att dela, och det var inte nagra problem. Mindre roligt att fa ihop daremot, men gick bra efter lite trixande. Var forsta gangen jag lekte med en generator.

Men kor du nagot i lera?
Om sa ar fallet byt till en billig generator, och en elektrisk vacumpump.

Futhark72
Användare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre sep 07, 2018 16:35

Re: L200 årsm 2000 startar ej

Inlägg av Futhark72 » lör nov 24, 2018 8:48

Nej jag hade inte tänkt och köra så mycket i lera...lär ju tänkt som jaktbil bara och då kan det ju vara lite lerigt iofs. Men som det är nu så har jag inte kört mycket alls med den...1,5 mil max då den bara går sönder hela tiden :) Någon som har ngn idé om varför den har en så hög tomgång helt plötsligt? Kan det vara någon ”sensor” som ska känna av temp i värmesystemet?

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: L200 årsm 2000 startar ej

Inlägg av Danne » lör nov 24, 2018 9:53

Jag har provat några billiga men dom har inte hållit länge, tillslut köpte jag en begagnad original på skroten i stället och den har hållit i flera år med många massiva lerbad.

Tips fixa laddningsfel innan du börjar felsöka andra elfel för när den inte laddar som den ska kan alla möjliga konstiga saker hända har jag märkt :)

Bild
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Futhark72
Användare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre sep 07, 2018 16:35

Re: L200 årsm 2000 startar ej

Inlägg av Futhark72 » lör nov 24, 2018 14:17

Ja jag tror jag ska ner till skroten och kolla om det finns någon begagnad Generator först ;)
Ok då lugnar jag mig tills jag bytt generator. Den har normal tomgång direkt vid kallstart men sen efter ca 1 min då skenar det iväg och håller sig där. Ser kul ut i ”sjön” :)

Skriv svar