Alernativ till KA24e till King Cab

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Alernativ till KA24e till King Cab

Inlägg av Ghosthack » ons okt 10, 2018 14:37

Jag skulle vilja hitta en esättare till min KA24e som skulle kunna bli en mera ekonomisk lösning och gärna med automat (Jag är bekväm). Diesel är inget alternativ så länge vi har galan Miljö Politiker! Jag har tittat på VG30 (3l V6), men den är minst lika törstig. Finns det någon annan Nissan rova som någon har bra erfarenhet av och det finnns växellådor med föedelningslåda?

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Alernativ till KA24e till King Cab

Inlägg av IH80 » tor okt 11, 2018 15:03

Jag har väl gått i samma tankebanor främst för att jag vill ha automat men också för att jag tycker att motorljudet blir allför störande med 3000rpm vid 90km/h där blir väl bensinaren något bättre med sin något lägre utväxling.

Vad jag kommit fram till för att lösa automat problemet så kan jag inte komma på någon lämplig drivlina med helst diesel och aut. som dessutom har drop på vä. sida förutom möjligtvis något usa tillverkat men det blir för törstigt att använda på daglig basis. Därför tror jag mer på en aut från en KingCab/Terrano och en lämplig adapter platta för beroende på vad man önskar montera för motor i mitt fall skulle jag nog dockat på min diesel motor.

Om prio är bränsleförbrukningen så bör man kanske sikta in sig på utväxlingen i min är det 4.875 i axlarna och jag tror att bensinarna har ca: 4.625 kan man hitta någon annan som sänker varvtalet till rimliga nivåer borde detta vara bästa lösningen d.v.s lägre förbrukning samt mindre oljud i fordonet, då är väl en motor med bra vrid att föredra får jag förmoda.

När det gäller klimatfobikerna och deras ideer så skulle det förvåna mig om det bara stannar vid diesel fordon utan snarare kommer det väl att gå på euro klassning och då hamnar nog även äldre bensinare utanför tullarna men i tyskland har veteran fordon dispans om jag inte är fel underrättad.
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Alernativ till KA24e till King Cab

Inlägg av sleeper_86 » lör okt 13, 2018 16:11

IH80 skrev:kan jag inte komma på någon lämplig drivlina med helst diesel och aut. som dessutom har drop på vä. sida förutom möjligtvis något usa tillverkat men det blir för törstigt att använda på daglig basis.
Jeep WJ med 2.7 CRD har driver dropp och automat. Motorn kommer från mercedes och automaten lika så. Har dock konstant 4WD med visco på högväxel och spärrad mittdiff på lågen.

Bör sitta liknande paket i Mercedes ML så dom också har H/L växel
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: Alernativ till KA24e till King Cab

Inlägg av Ghosthack » tor okt 25, 2018 11:24

Utväxling är 4.875 i de besindrivna 4dörras oxå, 4.625 hittas i bensin av den vanligare typen av King Cab och årsmodell. En bra info sida om utväxligar och Axlar King Cab https://forums.nicoclub.com/more-axle-i ... 62496.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar