Manuella frihjulsnav surrar!? Hilux-90

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Nordcirkus
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jan 15, 2018 16:38

Manuella frihjulsnav surrar!? Hilux-90

Inlägg av Nordcirkus » tis dec 11, 2018 13:12

Hallo!
När jag kopplar in vänster manuella frihjulsnav så surrar det vid körning. Trasigt? Laga? Köpa nytt? Kan jag köra med det utan att det skadar nått i drivlinan? Om jag skall byta är det svårt? ( har inte två vänstertummar men inte mekat så himla mycket!)

Kram / Daniel Oja

Mecu
Rutinerad
Inlägg: 292
Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Manuella frihjulsnav surrar!? Hilux-90

Inlägg av Mecu » tor dec 20, 2018 13:24

Jag vet inte exakt hur det ser ut på din Hilux men eftersom du inte fått något svar skriver jag vad jag vet.
Manuella frihjulsnav är i grunden enkla mekaniskt, vanligtvis så flyttar man med ett vred på en medbringare som låser drivaxeln mot hjulnavet. Om du är tveksam på om den fungerar så lägg i fyrhjulsdriften och parkeringsbromsen och lyft därefter upp bara vänster framhjul och prova om du kan snurra på det för hand. Om det går fast du låst frihjulsnavet och du ser att drivaxeln ändå står still är frihjulsnavet eller möjligtvis yttre drivknuten trasig. Men om det är trasigt brukar det snarare rassla/knaka betydligt mer än att bara "surra", det kanske bara är skillnaden att framaxeln snurrar med som du reagerar på. Låter det lika om du har fyrhjulsdriften ilagd utan att låsa frihjulsnaven?

Skriv svar