Trooper 3.2 motorgång och däck

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

gelgamesh
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: tis dec 25, 2018 12:59

Trooper 3.2 motorgång och däck

Inlägg av gelgamesh » tis dec 25, 2018 13:32

Hej på er. Mitt första inlägg så jag får väl berätta vem jag är.

Heter Michael Heimbrand och bor i Mjöbäck mellan Svenljunga och Ullared. Biltokig i allmänhet och har skruvat en hel del. Har en lite märklig samling med gamla Citroëner, Volvo, Mercedes och ett par bussar m.m. Terrängbilar har förstås alltid varit ett intresse, men erfarenheten är typ obefintlig. Ungefär som så att jag läste 4 wheel drive-tidningen i tonåren på 80-talet, åkte med i polarens B2600 på en del dumheter under nittiotalet, och körde en ny Grand Vitara XL-7 kring 2003-2004. Men den var ju "för fin" så det blev ju inget skogsåka där inte.

Och av en slump blev jag ägare till en Trooper nyligen. En 95:a manuell med 3.2-sexan. Himla trevlig gammal skorv. Jag sitter inte i sjön direkt men här är ett par frågor:

1. Den går lite "oborstat". Lite slumpmässiga misständningar på tomgång och en viss tvekan vid acceleration. Något trött. Jag har läst mig till att de är ganska sega så någon räser förväntar jag mig inte, men skulle gärna få till att den går som tänkt iaf. Har hittils gjort oljeservice, bytt stift och bensinfilter utan någon nämnbar förbättring. Har ingen koll på om det går att fiska ur några felkoder men den tycks ha en liten tvåpolig diagnoskontakt. Saker jag funderar på är exempelvis lambdan. Funderar också på om jag har en dålig spridare. Den bluddrar och går lite fett sekundrarna efter kallstart, så kanske har jag en spridare som inte håller tätt? Å andra sidan är förbrukningen bättre än jag förväntat mig. Den håller sig runt litern och t.o.m. lägre om jag bara åker landsväg.

2. Kommer behöva nya däck framöver, och jag vill ju förstås ha lite större. Original är 245/70-16. Efter lite googlande verkar det som att man kanske kommer undan med 285/75-16 utan höjning, men att strax under detta är mer lämpligt. Det är ju även min vardagsbil så det blir mest asfalt. Hur tråkigt är det att köra asfalt med mer "nabbiga" terrängdäck? Och hur ser skalan ut när det kommer till motorstyrkan? Jag förstår att man "höjer slutväxeln" med större däck, men att t.ex. gå från 245/70 till 265/75, är det marginellt eller som natt och dag?

3. Jag är lite sugen på skärmbreddare. Dels för att klara besiktningen med lite större däck (ja vad säger de om däckstorlek förresten?) Men även för att jag skall fixa rost på bakre skärmkanterna och helst slipper se resultatet. Tar gärna emot lite tips på en bra firma som säljer sådant.

Lahenvirta
Användare
Inlägg: 78
Blev medlem: ons jan 15, 2014 10:09
Ort: Köping/Kolsva

Re: Trooper 3.2 motorgång och däck

Inlägg av Lahenvirta » sön jan 13, 2019 17:45

En bra sida är https://www.planetisuzoo.com där finns mycke info.

Skriv svar