Pajero Sport - höjning bak?

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Kristoffer83
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: mån apr 28, 2014 19:16
Ort: Skellefteå

Pajero Sport - höjning bak?

Inlägg av Kristoffer83 » ons jan 02, 2019 20:49

Blev med en Pajero sport för ett tag sedan och försöker lista ut det bästa/enklaste sättet att höja den bak. Som jag
förstår det så kan man antingen skaffa längre fjädrar, eller hitta nån form av klossar att lägga mellan fjäder och kopp.

Någon som vet vilka längre fjädrar som kan passa, eller vart man kan hitta sådana klossar? Mina google-skills räcker inte riktigt till...

MVH

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Pajero Sport - höjning bak?

Inlägg av Danne » tor jan 03, 2019 13:30

På en vanlig Pajero så passar patrol fjädrar av nått slag men vet inte om det är samma på Pajero Sport tyvärr.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Kristoffer83
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: mån apr 28, 2014 19:16
Ort: Skellefteå

Re: Pajero Sport - höjning bak?

Inlägg av Kristoffer83 » fre jan 04, 2019 13:25

OK :) Ja jag vet då inte riktigt heller, misstänker att det skiljer en del på fjädrarna... Annars detta med distanser då, någon som vet var man kan hitta sådana? Eller har bilder på hur dom ser ut, så kanske man kan göra egna?

Tycker i allmönhet att denna modell är svår-googlad, då den heter olika saker på olika ställen i världen. Sen blir det inte bättre när resultaten blandas ihop med "vanliga" Pajero :)

Bosch68
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis nov 20, 2018 18:31

Re: Pajero Sport - höjning bak?

Inlägg av Bosch68 » fre jan 04, 2019 22:22

Jag har beställt Patrol fjädrar bak till min sport,, ska rapportera om dom passar när dom kommer närmaste dagarna ..

Bosch68
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis nov 20, 2018 18:31

Re: Pajero Sport - höjning bak?

Inlägg av Bosch68 » ons mar 06, 2019 22:02

Har monterat fjädrar nu fick kapa dom ett varv med original dämpare, annars räckte dämparna inte till på längden,, funkar bra blev högre bak men fjädrarnar hårdare än originalet och gör att flexningen blir sämre

micky.cat
Hemmastadd
Inlägg: 102
Blev medlem: tor maj 07, 2015 11:23

Re: Pajero Sport - höjning bak?

Inlägg av micky.cat » fre mar 08, 2019 11:05

Er det kanske något sådan dessa du söker?
http://www.euro4x4parts.com/parts/urt11 ... C636L.html

pasenracing
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 09, 2019 20:11
Ort: Älmhult

Re: Pajero Sport - höjning bak?

Inlägg av pasenracing » mån mar 11, 2019 20:15

Kristoffer83 skrev: fre jan 04, 2019 13:25 OK :) Ja jag vet då inte riktigt heller, misstänker att det skiljer en del på fjädrarna... Annars detta med distanser då, någon som vet var man kan hitta sådana? Eller har bilder på hur dom ser ut, så kanske man kan göra egna?

Tycker i allmönhet att denna modell är svår-googlad, då den heter olika saker på olika ställen i världen. Sen blir det inte bättre när resultaten blandas ihop med "vanliga" Pajero :)
Skulle du hitta distanser eller något annat vettigt så är jag eventuellt på jakt efter det till min nyinförskaffade Pajero Sport 2001 :)
Robert Hedblom
Älmhult/Delary, Kronobergs Län

pasenracing
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 09, 2019 20:11
Ort: Älmhult

Re: Pajero Sport - höjning bak?

Inlägg av pasenracing » ons mar 20, 2019 5:29

Ingen som har måtten eller vet var man kan hitta dem för att tillverka distanser till bakfjädrarna?
Letar även efter en guide för att skruva upp torsionsfjädringen fram, vet att jag läst något om det någonstans men kan inte hitta det det igen.

Tack på förhand.
Robert Hedblom
Älmhult/Delary, Kronobergs Län

Bosch68
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis nov 20, 2018 18:31

Re: Pajero Sport - höjning bak?

Inlägg av Bosch68 » tor mar 21, 2019 22:31

Höja torsion fjädringen fram är busenkelt,, det sitter skruvade justeringar i bakre änden på varje torsionsstav,, bara lossa låsmuttrarna och sedan skruva åt dom och på det viset spänna åt dom då blir den högre fram, har gjort det på min och höjde den ca 5 cm på det viset..

pasenracing
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 09, 2019 20:11
Ort: Älmhult

Re: Pajero Sport - höjning bak?

Inlägg av pasenracing » fre mar 22, 2019 6:56

Bosch68 skrev: tor mar 21, 2019 22:31 Höja torsion fjädringen fram är busenkelt,, det sitter skruvade justeringar i bakre änden på varje torsionsstav,, bara lossa låsmuttrarna och sedan skruva åt dom och på det viset spänna åt dom då blir den högre fram, har gjort det på min och höjde den ca 5 cm på det viset..
Så va det det va ja :)
Precis det jag läste någonstans men hittade inte det igen så va inte helt säker, tackar :)
Bara bar som man ska lösa på något smidigt vis med, hade velat ha tag på måtten för att han någon att svarva distanser till fjädrarna men kan inte hitta det någonstans.
Robert Hedblom
Älmhult/Delary, Kronobergs Län

pasenracing
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: lör feb 09, 2019 20:11
Ort: Älmhult

Re: Pajero Sport - höjning bak?

Inlägg av pasenracing » ons apr 03, 2019 18:14

Någon som vet om dessa måtten stämmer om man vill göra spacers till fjädrarna bak?
Hittade dem någonstans men vet inte om det är till Pajero Sport eller vanliga Pajero eller om det är uppe/nere.
Bild
Robert Hedblom
Älmhult/Delary, Kronobergs Län

Jockemos
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: mån okt 12, 2020 15:37

Re: Pajero Sport - höjning bak?

Inlägg av Jockemos » tis okt 13, 2020 10:38

Ingen som vet?

Skriv svar