Löst! - Envisa 4x4 & abs-problem på en L200 -02 - Löst!

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Pnkrwk
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis aug 06, 2019 16:45

Löst! - Envisa 4x4 & abs-problem på en L200 -02 - Löst!

Inlägg av Pnkrwk » tis aug 06, 2019 21:59

Hej!

Det här är mitt första inlägg på detta trevliga forum! JAg hoppas därför att jag postar rätt och inte bryter mot några regler m.m. Jag kommer även att försöka skriva utförligt om hur jag har felsökt så att någon annan kanske kan få hjälp av detta om de får samma problem. Därför vill jag redan nu be om ursäkt för att inlägget blir ganska långt!

Jag har ett problem med min Mitsubishi L200 som jag inte lyckas lösa trots många timmars research (bland annat här på forumet) och mycket skruvande. Jag har jobbat med det här problemet i flera månader utan att hitta en lösning. Jag hoppas därför att någon här har någon idé/tips/länk som kan hjälpa mig!

Jag har en ABS-lampa som lyser, samt en blinkande symbol för fyrhjulsdriften, när fyrhjulsdriften är inkopplad (Fyrhjulsdriften fungerar rent mekaniskt så vitt jag kan se, men elektroniken verkar inte känna av detta!).

När jag började felsöka problemet och jordade första ledaren i obd-kontakten fick jag fram felkod nummer 23 och 25. Alltså att det är något fel med abs-sensorn/kablaget höger bak, samt att det är något fel med bilens "Free wheel engage switch" (en brytare monterad i framdiffen). Då bytte jag abs-sensorn och kontrollmätte brytaren, samt kontrollmätte båda kablagen fram till abs-enheten. Alla värden stämde enligt verkstadshandboken.

Efter att ha följt den här guiden ( http://4wd.blogeasy.com/article.view.ru ... eID=318776 ) bytte jag även alla oljor i diffar, växel och fördelningslåda, samt kontrollmätte sensorn på växellådan ("4wd position detection switch") även det utan resultat.

Efter dessa åtgärder försökte jag nollställa abs-enheten för att se om felkoderna försvann. (Det ska enligt verkstadshandboken gå att göra med en kombination av att jorda en obd-ledare samt använda bromsljusbrytaren) När jag inte lyckades nolla koderna själv lät jag en verkstad testa med ett märkesspecifikt obd-verktyg. Tyvärr kunde dom bara få fram samma koder som jag redan sett, men det gick inte att nollställa koderna för att det var något fel med signalöverföringen/kopplingen mellan abs-enheten och deras verktyg.

När jag förklarat de problem jag haft, samt hur jag felsökt alla koder så tyckte dom på verkstaden att nästa steg var att byta abs-enheten. Så jag köpte en begagnad (samma serienummer och med funktionsgaranti) och installerade den. Men det hjälpte inte heller. Nu har dock felkod 23 bytts ut mot felkod 11 (d.v.s. från fel abs-sensor höger bak till fel på abs-sensor höger fram.

Så där är jag nu. Jag hoppas någon här inne kan ha något tips på hur jag bör gå till väga framöver! Några andra saker jag funderar på är följande:

- Hur sannolikt är det att felkoderna stämmer? Alltså att det är exempelvis en specifik sensor(alt kablage) som är orsaken till strulet och inte något annat.

- På vissa bilmärken verkar abs-enheten behöva synkroniseras mot resten av elektroniken i bilen, vet någon om det gäller för en L200?

- Kan bilens styrenhet påverka abs-sensorn på något sätt? Alltså att koderna/felen lagras i någon annan enhet också?

- Kan någon av switcharna i fördelningslådan som nämns i den här tråden ( http://forum.4x4sweden.se/viewtopic.php ... 5&start=15 ) vara en del i mitt problem?

Hoppas att jag har fått med allt, och att någon kan ha något tips!

Tack på förhand!
Senast redigerad av Pnkrwk den fre aug 23, 2019 12:45, redigerad totalt 1 gånger.

PerO83
Hemmastadd
Inlägg: 188
Blev medlem: fre jun 17, 2016 21:14
Ort: Dalarna

Re: Envisa 4x4 & abs-problem på en L200 -02

Inlägg av PerO83 » fre aug 16, 2019 22:41

Angående 4WD,
Kolla att urkopplingen i framaxeln fungerar som den ska.
Lite systematisk felsökning.
Med 2WD ilagd och motor avstängd ska främre kardan vara inkopplad och med motor igång ska den vara urkopplad, givetvis ska den koppla i när man lägger i 4WD men då måste man lyfta ett framhjul eller köra och slira för att känna.
Mät även kontakten på framaxeln när den är i och ur kopplad.
"Free wheel engage switch"
Prova att radera koderna i ABSen med 4WD ilagd :twisted:

ABSen är ganska "dum" på dessa bilar, eget system, fel koder följer med styrenheten och de går inte att radera en "aktiv kod"
Troligtvis därför du fick en ny kod när du bytte.
Slocknar lampan efter ca 20sec efter att tändningen slagits till? (starta ej motor)
Har du mätt alla 4 hjulgivarna (8 trådar) mot gjord? Ett ställe där jag har varigt med om som kablar har blivit klämda på, är under höger instegslist (plast listen på tröskeln) under den sitter en metallskena som "skyddar" kabelstammen och i vissa fall skadar den :aargh:
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.

Pnkrwk
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis aug 06, 2019 16:45

Re: Envisa 4x4 & abs-problem på en L200 -02

Inlägg av Pnkrwk » sön aug 18, 2019 15:09

Tack för svar!

Fyrhjulsdriften verkar fungera precis som den ska rent mekaniskt, det verkar som att felet är elektroniskt.

Jag har försökt släcka felkoderna, men det händer ingenting när jag utför bromskombinationen för släckning av felkoder tyvärr.

Jag har jobbat lite mer med bilen sedan jag skrev inlägget. Jag insåg att jag gjort allt som verkstadshandboken föreskriver vid felkod 25 (freewheel engage switch), förutom att undersöka och kontrollmäta 4wd-ecu:n. När jag gjorde det så trodde jag att jag hittat felet direkt eftersom sand (och antagligen saltvatten) letat sig in i kupén via höger hjulhus precis bakom styrenheterna för 4wd och diffbromsen bak. Den nedre (diff-)enheten var till 60% täkt i sand/lera och det fanns tydliga spår på 4wd enheten efter vatten/smuts, även kring själva kontakten.

Jag testade att byta ut både dessa styrenheter, utan något större resultat. Däremot upptäckte jag att jag saknade spänning på den ledare som ska ge 12v vid tillslagen freewheel engage switch.

Efter mer felsökning så verkar det som att kabeln mellan kontakten i hjulhuset och kontakten till 4wd enheten är jordad och att spänningen därför förloras. Jag håller på att försöka få en rätsida på detta, återkommer med mer information senare!

Men under tiden undrar jag följande:

- Jag lyckas inte nollställa felkoderna med bromspedalen/bromsljusswitchen enligt instruktionerna i verksdadshandboken, betyder det att felkoderna fortfarande är aktiva eller att jag gör fel alt. att något är trasigt?

- Vet någon om det finns något kopplingsschema för kablaget/kabelstammen i bilen? I handboken refererar dom till kontakter med en bokstav och en siffra (typ "Meassure at ABS-ECU connector C-64", just den kontakten har jag dock koll på) men jag hittar ingen beskrivning för hur man vet vilken kontakt det är. Det skulle underlätta mina mätningar så jag vet exakt hur kablaget jag mäter ser ut...

Pnkrwk
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis aug 06, 2019 16:45

Re: Envisa 4x4 & abs-problem på en L200 -02

Inlägg av Pnkrwk » fre aug 23, 2019 12:33

Nu är ABS-problemet löst och bilen besiktad!

Processen bestod av 5 månader felsökning och cirka 40 minuter reparation.

Det var fel i kablaget mellan kontakten (till freewheel engage switch) i hjulhuset och fyrhjulsdriftens styrenhet inne i kupén (Monterad på väggen framför passagerardörren). Efter många timmars felsökning kom jag fram till att det var kontakt emellan dessa punkter men att motståndet var exakt samma som till jord. Spänningen försvann också någonstans emellan dessa punkter. Så isoleringen på ledaren i fråga måste ha skadats så att kontakten kommit i kontakt med jord.

Jag löste helt enkelt problemet med att dra en ny enkel ledare mellan en punkt i motorrummet (kapade returkabeln från sensorn), in i kupén fram till styrenheten (till stift nr 1.). När jag sedan testkörde släktes abs-lampan inom några sekunder.

Om någon har ett el/kopplings-schema till bilen är jag fortfarande intresserad av detta!

PerO83
Hemmastadd
Inlägg: 188
Blev medlem: fre jun 17, 2016 21:14
Ort: Dalarna

Re: Löst! - Envisa 4x4 & abs-problem på en L200 -02 - Löst!

Inlägg av PerO83 » fre aug 23, 2019 21:23

Om de har varigt 3år tidigare hade jag kunnat hjälpa dig med de :(

Men skicka ett PM till Danne, han kan säkert hjälpa dig :tumbup:
memberlist.php?mode=viewprofile&u=1335
Offroad: Suzuki SJ413W -86 med 33x12,5-15
Hemmabyggen: Suzuki 4x4x4 (traktor), Crosskart 4X4 med 4cyl 650cc, ATV MC 3x3
Onroad: VW Caddy -92
Jobbat på auktoriserad verkstad från -03 till -16 med Mitsubishi & Subaru.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Löst! - Envisa 4x4 & abs-problem på en L200 -02 - Löst!

Inlägg av Danne » lör aug 24, 2019 11:25

Har följt tråden men detta fel var nytt för mig men nästa gång det dyker upp vet jag så får tacka för att du återkopplar i din tråd :beer:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Pnkrwk
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis aug 06, 2019 16:45

Re: Löst! - Envisa 4x4 & abs-problem på en L200 -02 - Löst!

Inlägg av Pnkrwk » mån sep 02, 2019 22:33

Ja, lustigt nog var det ju (ett rätt enkelt!)kabelfel. Vilket är det första som ska uteslutas enligt verkstadshandboken...

Ett ovärderligt knep som jag lärde mig under felsökningsprocessen är dock att koppla fast en vanlig knappnål på en av kablarna till multimetern för att enkelt kunna mäta spänning mellan olika punkter. Jag jordade den ena mätkabeln och kunde med den monterade nålen på den andra försiktigt sticka hål på isoleringen på olika kablar och mäta spänningen till olika delar medan systemet var aktivt. Hade jag inte gjort det hade jag aldrig hittat felet. Antagligen finns det någon färdig sådan produkt, men jag tänkte i alla fall dela med mig av detta tips så andra kan dra nytta av det vid behov!

Skriv svar