Köpråd äldre L200

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

peeet
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tis maj 07, 2013 14:02

Köpråd äldre L200

Inlägg av peeet » mån feb 10, 2020 13:58

Hej,

Har hittat en Mitsubishi L200 -94 i OK skick till vettigt pris, men har dålig koll på modellen.
Tanken är inte offroad(även om det är kul), utan dra runt en minigrävare på släp kortare sträckor och kunna köra lite smutsiga skopor och annat skräp på flaket.

Vad har ni för erfarenheter av äldre L200:or? Nåt att ha?

Magne74
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 08, 2018 17:10

Re: Köpråd äldre L200

Inlägg av Magne74 » mån feb 10, 2020 20:34

2.6 bensin? Eller diesel? 2.6an sitter i rätt många bilar och verkar bra. Jag har den i min b2600 -88 å den är törstig men annars inget att klaga på egentligen. Vridstark är den. Specielt för en bensinare på ca 100hk.
Bensinaren kan nog vara i tröttaste laget om de ska dras en liten grävare... Har iof ingen aning vad en sån väger... Men de kan ju gå........... Kör bara skoter, ved å bröte i min...
Utväxling gör ju väligt mkt också mazdans är lååg så de varvar duktigt... l200 har jag tyvär inte koll på :rodnar:
Annars är väl dom flesta japs pickisar från den tiden rätt lika. Noga att kolla ramen så de inte är rost. Annars brukar dom väl mest gå, även om dom ser ut som kriget.
Men jag tror l200 är rätt bra. Har den diffbroms bak? Nyare vill jag minnas har det.
Ursäkta om de vart mkt osäkerhet i de hela men nåt kanske var vettigt :poke:
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
L200 -99

peeet
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tis maj 07, 2013 14:02

Re: Köpråd äldre L200

Inlägg av peeet » tis feb 11, 2020 19:29

Magne74 skrev: mån feb 10, 2020 20:34 2.6 bensin? Eller diesel? 2.6an sitter i rätt många bilar och verkar bra. Jag har den i min b2600 -88 å den är törstig men annars inget att klaga på egentligen. Vridstark är den. Specielt för en bensinare på ca 100hk.
Bensinaren kan nog vara i tröttaste laget om de ska dras en liten grävare... Har iof ingen aning vad en sån väger... Men de kan ju gå........... Kör bara skoter, ved å bröte i min...
Utväxling gör ju väligt mkt också mazdans är lååg så de varvar duktigt... l200 har jag tyvär inte koll på :rodnar:
Annars är väl dom flesta japs pickisar från den tiden rätt lika. Noga att kolla ramen så de inte är rost. Annars brukar dom väl mest gå, även om dom ser ut som kriget.
Men jag tror l200 är rätt bra. Har den diffbroms bak? Nyare vill jag minnas har det.
Ursäkta om de vart mkt osäkerhet i de hela men nåt kanske var vettigt :poke:
Det är en bensinare, typ 107hk om jag minns rätt.

Släpet har totaltvikt på 1500kg så det är ingen jättelast den ska dra, kommer tyvärr inte kunna prova innan då bilen finns en bit bort. Ramen verkar OK, sen ser den ut lite som kriget, ja :)

Oklart med diffspärr, ska kolla upp den.

Verkar ha kamkedja också?

Magne74
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 08, 2018 17:10

Re: Köpråd äldre L200

Inlägg av Magne74 » tis feb 11, 2020 20:43

Då bör de vara 2,6an motorn heter 4g54. Mitsubishi motor som sitter i allt mellan himmel å jord verkar de som. Finns i mazdor, pajero, chryslers. Sitter i nån lancer också.
Är en HEMI i den. Låter trevligt om man tar bort lite ljuddämpare :whip: .
Jo de är kedja på den :D Å pålitlig så långt jag hört.
Ramen är ju de mest kritiska. Karossen kan ju vara rätt rostig utan att de gör nåt när den inte är bärande.
Annars tror jag att de inte kan gå så fel om den är i hyggligt skick (Inte upprostad och sönderspöad)
Dom flesta som har dom verkar ju nöjda. :beer:
Lada Niva -88 "Rubelgrinet"
L200 -99

Skriv svar