mazda b2200 2001 - förfrågan kring symptom

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

lillode
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: ons nov 22, 2017 16:54

mazda b2200 2001 - förfrågan kring symptom

Inlägg av lillode » fre jan 01, 2021 16:04

Hej allla,

Gott nytt år. Jag fick lite tid över så jag sitter och funderar kring en pickup jag nyligen tagit över från en vän. Den är kanon på många sätt och jag är riktigt nöjd. Det finns dock något jag behöver felsöka och åtgärda vid tillfälle.

Nedan följer lite info:

-Bilen har stått ca 3 år innan jag börjat köra med den
-Jag körde en provtur med bilen innan den blev genomgången och besiktigad, då fanns inga symptom alls
-Katalysator utbytt nyligen
-Lastavkänningsventil utbytt nyligen
-När jag körde bilen från landet till Stockholm gick den först dåligt men successivt bättre och bättre
-Jag upplever att symptomen förvärras i samband med tankning, osäker på detta dock

Ibland går bilen helt perfekt. När den har symptom går den lite svajigt på tomgång, den hackar till kort ibland alltså. Om du kör i uppförsbacke med hög växel hackar den också vid gaspådrag. I övrigt svarar motorn riktigt bra och bilens olika system känns gedigna. Mina egna tankar går kring bränsle (igensatta ledningar, tank) alternativt katalysator som jag hört kan ge olika diffusa symptom. Som en snabb åtgärd körde jag i STP allt-i-ett rengöring, vilket ledde till en rolig upplevelse då bilen fick ca 30 hästkrafter extra när jag var ute och provkörde. Symptomen ovan kvarstår dock.

Jag har begränsad ekonomi efter studier så all felsökning och reparation behöver göras själv eller med hjälp av vän, ute på parkeringen. Problemet behöver lösas eftersom jag behöver en driftsäker bil i arbetet och kan inte sitta och fundera över hur bilen mår. Tack på förhand för hjälp, jag tänker att jag börjar med ett inlägg så kanske jag får idéer och inspiration att testa lite felsökning. Ha en bra dag och sköt om er!

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: mazda b2200 2001 - förfrågan kring symptom

Inlägg av Fisketorp » lör jan 02, 2021 21:21

Tanken sitter dumt till på dessa?

Skulle annars tipsa om att tömma tanken, ta ur armatur för att se över eventuellt förfilter samt om tanken behöver rengöras.

Annars så om bilen stått i 3år, hur var det med service innan dess, tändstift osv.

Davvster
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tis dec 29, 2020 22:58

Re: mazda b2200 2001 - förfrågan kring symptom

Inlägg av Davvster » mån feb 08, 2021 22:50

Det låter lite som att tänddelarna skulle behöva en översyn. Sådär kan en bil beté sig om tändstift, tändkablar eller andra tänddelar har gjort sitt :)

Skriv svar