suzuki krypare? 4,16 :4,15

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

Inlägg av jonko » tis mar 07, 2006 21:10

japp så sant så sant ... det blir ruskigt långsamt bakåt om man börjar komma ner i utväxlingen ...

får se vad ödet säger, det är ändå det som bestämmer ...

TMT=> iochmed att jag inte har min bil med mig på studieorten så är det endast diskutera problem som jag kan göra, och dels oxo varför jag aldrig kommer till skott med något, är främst för att jag är snål :twisted: och sedan för att sukkin är endå en bi-hobby för mig dvs det är inte den som får den störsa uppmärksamheten här i livet ...
men jag har ju fått mig en winch nu efter många trådar lite här o var :D
dock har jag inte ens börjat fråga om hur fan jag ska göra för att få den på plats, så att den oxo sitter där och att det tillpåköpet ser så bra ut att man inte behöver skämmas ...
/jonko med H4:an

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis mar 07, 2006 21:42

MrHawk skrev:
jonko skrev: det jag inte riktigt ännu har på g är hurvida man vill ha 4,16 eller mera!
är det värt att satsa på en ännu lägre ?
Beror på, fördelen med ännu lägre är att dom även påverkar högen och då hjälper dig att dra runt däcken på gatan också.

Nackdelen är att det bli ruskigt långsamt på backen när du kör lågväxel, nackdel om man vill spinna däcken.
Det är då man klipper i högen och låter turbodieseln tala :wink: :wink: :wink: :wink: Sedan vill det gärna lukta koppling,kanske dags för sinterlamell??

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis mar 07, 2006 22:32

Mathias T skrev:
MrHawk skrev:
jonko skrev: det jag inte riktigt ännu har på g är hurvida man vill ha 4,16 eller mera!
är det värt att satsa på en ännu lägre ?
Beror på, fördelen med ännu lägre är att dom även påverkar högen och då hjälper dig att dra runt däcken på gatan också.

Nackdelen är att det bli ruskigt långsamt på backen när du kör lågväxel, nackdel om man vill spinna däcken.
Det är då man klipper i högen och låter turbodieseln tala :wink: :wink: :wink: :wink: Sedan vill det gärna lukta koppling,kanske dags för sinterlamell??

precis!
diesel är livet.


på tal om koppling har jag funderat på om att bygga en annan tryckplatta som trycker hårdare vad tror du om det?
gamla tryckplattor har ju vanliga spiralfjädrar istället för den där solfjädern borde gå att bygga en sådan med kraftigare sprialfjädrar.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons mar 08, 2006 9:14

TMT skrev:
Mathias T skrev:
MrHawk skrev: Beror på, fördelen med ännu lägre är att dom även påverkar högen och då hjälper dig att dra runt däcken på gatan också.

Nackdelen är att det bli ruskigt långsamt på backen när du kör lågväxel, nackdel om man vill spinna däcken.
Det är då man klipper i högen och låter turbodieseln tala :wink: :wink: :wink: :wink: Sedan vill det gärna lukta koppling,kanske dags för sinterlamell??

precis!
diesel är livet.


på tal om koppling har jag funderat på om att bygga en annan tryckplatta som trycker hårdare vad tror du om det?
gamla tryckplattor har ju vanliga spiralfjädrar istället för den där solfjädern borde gå att bygga en sådan med kraftigare sprialfjädrar.
Då är det nog lättare att leta upp en solfjäder som är kraftigare i passande storlek

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

Inlägg av jonko » ons mar 08, 2006 10:33

på tal om koppling har jag funderat på om att bygga en annan tryckplatta som trycker hårdare vad tror du om det?
gamla tryckplattor har ju vanliga spiralfjädrar istället för den där solfjädern borde gå att bygga en sådan med kraftigare sprialfjädrar.
eller så fräser man ner där var "solfjädern" sitter ...

alltså att infästningen på svänghjulet för fjädern blir ned fräst en liten bit = mera fjäderförspänning = mera tryck på kopplingen! komihåg bara att man bör fräsa relativt symetriskt! (har bara provat det på rc bilar(rc=rally cross))
det funkar bra i rimliga propotioner...
/jonko med H4:an

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons mar 08, 2006 10:52

jonko skrev:
på tal om koppling har jag funderat på om att bygga en annan tryckplatta som trycker hårdare vad tror du om det?
gamla tryckplattor har ju vanliga spiralfjädrar istället för den där solfjädern borde gå att bygga en sådan med kraftigare sprialfjädrar.
eller så fräser man ner där var "solfjädern" sitter ...

alltså att infästningen på svänghjulet för fjädern blir ned fräst en liten bit = mera fjäderförspänning = mera tryck på kopplingen! komihåg bara att man bör fräsa relativt symetriskt! (har bara provat det på rc bilar(rc=rally cross))
det funkar bra i rimliga propotioner...
Antar att du menar att man sänker in trycklplattans infästning i svänghjulet??

jonko
Forumräv
Inlägg: 571
Blev medlem: fre feb 17, 2006 16:33
Ort: Uppsala/Åland

Inlägg av jonko » ons mar 08, 2006 14:12

japp precis! på enkel svenska så heter det så!

var det inte att undvika kopplingsslir som var iden?
/jonko med H4:an

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » mån mar 13, 2006 22:25

jonko skrev:
på tal om koppling har jag funderat på om att bygga en annan tryckplatta som trycker hårdare vad tror du om det?
gamla tryckplattor har ju vanliga spiralfjädrar istället för den där solfjädern borde gå att bygga en sådan med kraftigare sprialfjädrar.
eller så fräser man ner där var "solfjädern" sitter ...

alltså att infästningen på svänghjulet för fjädern blir ned fräst en liten bit = mera fjäderförspänning = mera tryck på kopplingen! komihåg bara att man bör fräsa relativt symetriskt! (har bara provat det på rc bilar(rc=rally cross))
det funkar bra i rimliga propotioner...

den iden är nog inte dum.
kanske man skulle prova någon gång när man orkar, men hur blir det med kopplings spelet då? man vill ju gärna kunna koppla ur också :roll:

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tis mar 14, 2006 9:10

TMT skrev:
jonko skrev:
på tal om koppling har jag funderat på om att bygga en annan tryckplatta som trycker hårdare vad tror du om det?
gamla tryckplattor har ju vanliga spiralfjädrar istället för den där solfjädern borde gå att bygga en sådan med kraftigare sprialfjädrar.
eller så fräser man ner där var "solfjädern" sitter ...

alltså att infästningen på svänghjulet för fjädern blir ned fräst en liten bit = mera fjäderförspänning = mera tryck på kopplingen! komihåg bara att man bör fräsa relativt symetriskt! (har bara provat det på rc bilar(rc=rally cross))
det funkar bra i rimliga propotioner...

den iden är nog inte dum.
kanske man skulle prova någon gång när man orkar, men hur blir det med kopplings spelet då? man vill ju gärna kunna koppla ur också :roll:
Vet inte om det har någon större effekt,solfjädern har ett ganska jämnt fjädertryck(känns i kopplingspedalen som går lika trögt hela vägen).
Fast om man har den gamla typen av tryckplatta med lösa fjädrar så blir det annorlunda,fast den tryckplattan lär nog aldrig få plats i en liten suzukikåpa då dom är mycket klumpiga

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tis mar 14, 2006 21:42

Mathias T skrev:
TMT skrev:
jonko skrev: eller så fräser man ner där var "solfjädern" sitter ...

alltså att infästningen på svänghjulet för fjädern blir ned fräst en liten bit = mera fjäderförspänning = mera tryck på kopplingen! komihåg bara att man bör fräsa relativt symetriskt! (har bara provat det på rc bilar(rc=rally cross))
det funkar bra i rimliga propotioner...

den iden är nog inte dum.
kanske man skulle prova någon gång när man orkar, men hur blir det med kopplings spelet då? man vill ju gärna kunna koppla ur också :roll:
Vet inte om det har någon större effekt,solfjädern har ett ganska jämnt fjädertryck(känns i kopplingspedalen som går lika trögt hela vägen).
Fast om man har den gamla typen av tryckplatta med lösa fjädrar så blir det annorlunda,fast den tryckplattan lär nog aldrig få plats i en liten suzukikåpa då dom är mycket klumpiga
dvs om man inte gör en ny liten variant.
det är har jag funderat länge på att göra men som alltid...... TIDEN::::
har många järn i elden och fler på väg, ska jag börja med RC bilar också blir det inte bättre.
som tur är har jag inte dom planerna förrens tidigast nästa vinter när det är kallt i garaget.

Skriv svar