Sida 6 av 9

Postat: ons mar 02, 2011 10:47
av andersmaria@swipnet.se
Ok. Då kanske jag ska göra en förlängning till dämparn i stället. Undra hur mycke jag ska förlänga bara? Jag har lagt en distans mellan säte och fjäder på 40mm plus det gamla gummit. Det ger knappt 50mm. Hur mycke längre behöver dämparen va. Har rätt knepig känsla nu med för korta dämpare!

Postat: ons mar 02, 2011 17:46
av MrHawk
andersmaria@swipnet.se skrev:Ok. Då kanske jag ska göra en förlängning till dämparn i stället. Undra hur mycke jag ska förlänga bara? Jag har lagt en distans mellan säte och fjäder på 40mm plus det gamla gummit. Det ger knappt 50mm. Hur mycke längre behöver dämparen va. Har rätt knepig känsla nu med för korta dämpare!
Förlänger du genomslagsgummit motsvarande så går det fint att bara förlänga dämparfästet.

Postat: ons mar 02, 2011 18:22
av andersmaria@swipnet.se
Nu är dämparfästet förlängt. En bit fyrkants profil så vart allt fix och klart. Får bli likadant till genomslags gummit då.

Postat: ons mar 02, 2011 18:39
av andersmaria@swipnet.se
MrHawk skrev:
andersmaria@swipnet.se skrev:Är det biltema dämpare i stället för original? I så fall vilka? Antar att det är original fram med modifierad infästning?
Jag har dom sunnydämparna som står om i biltemahöjningen, men dom finns la inte där längre.
Vika dämpare ska man leta efter nu då? Artikelnummer?

Postat: mån mar 21, 2011 23:08
av MattisH
Idag har jag strippat bilen på saker som sitter ivägen för höjningen. Gott om rost minst sagt!!

Varför måste man ta loss växelspakarna? Är det bara för att det ska gå fritt inne i bilen? Jag höjer med fyrkantsrör som svetsas i golvet vilket gör att jag inte behöver lyfta mer än 6 cm.

Bromsslangen/röret är väl det jag är mest nervös över hur vi ska lösa, men det fixar sig nog.
Räcker alla batterikablar osv?

Postat: tor mar 24, 2011 8:38
av MrHawk
MattisH skrev:Idag har jag strippat bilen på saker som sitter ivägen för höjningen. Gott om rost minst sagt!!

Varför måste man ta loss växelspakarna? Är det bara för att det ska gå fritt inne i bilen? Jag höjer med fyrkantsrör som svetsas i golvet vilket gör att jag inte behöver lyfta mer än 6 cm.

Bromsslangen/röret är väl det jag är mest nervös över hur vi ska lösa, men det fixar sig nog.
Räcker alla batterikablar osv?
DU behöver inte lossa spakarna för att lyfta, men du måste lossa damaskerna. Dock måste du ändå ha loss spakarna o böja dom annars kan du inte växla efteråt.

Med 50mm höjning (2") så räckte alla kablar o sånt fint, även bräsnlepåfyllningen. Men va försiktig när du lyfter o spring runt o kika så nåt inte fastnar.

Höjer du med fyrkantsrör så se till att antingen boxa in dom , eller vända dom åt olika håll så dom inte kan kollapsa.

Postat: tor mar 24, 2011 9:49
av MattisH
MrHawk skrev:DU behöver inte lossa spakarna för att lyfta, men du måste lossa damaskerna. Dock måste du ändå ha loss spakarna o böja dom annars kan du inte växla efteråt.

Med 50mm höjning (2") så räckte alla kablar o sånt fint, även bräsnlepåfyllningen. Men va försiktig när du lyfter o spring runt o kika så nåt inte fastnar.

Höjer du med fyrkantsrör så se till att antingen boxa in dom , eller vända dom åt olika håll så dom inte kan kollapsa.
Tack för tipsen!
Då tar jag väck spakarna efter att jag lyft så man vet hur man utformar dom.

Jag har 60mm rör, jag tror på att sladdar osv kommer att räcka, men jag lossa påfyllningen osv för att se hur det ser ut. Vi lyfter med hjälp av en tvåpelarlyft så det är ju lätt att lyfta försiktigt.

Tänkte sätta de bakersta fästena med öppningarna åt sidorna och fyra i mitten med öppningarna i längsled för underlätta sköljning. Längst fram är det hockeypuckar jag tänkte använda. Dock kom jag nyss på att om man istället hade satt fyrkantsrör där också så är det ju mkt lättare att skruva fast dom. En lång bult med fingänga är svår att hitta..

Postat: tor mar 24, 2011 12:15
av GreenMountain
vet inte om de någon som sagt något om de men när jag höjde min vitara så började rinna ganska mycket servoolja :lol: minns inte hur de va men för mig slangarna blev lite korta :?: men flyttade behållaren istället :roll: kanske bara jag som haft detta bekymmret:)

Postat: tor mar 24, 2011 12:53
av MattisH
GreenMountain skrev:vet inte om de någon som sagt något om de men när jag höjde min vitara så började rinna ganska mycket servoolja :lol: minns inte hur de va men för mig slangarna blev lite korta :?: men flyttade behållaren istället :roll: kanske bara jag som haft detta bekymmret:)
Man lossar behållaren medan man lyfter och sen monterar man tillbaka den om slangarna räcker...

Postat: sön mar 27, 2011 20:45
av MattisH
Då var zukan höjd i både fjädring och kaross.
6 cm, karossen höjd med 60x60mm fyrkantsrör på de bakre fästena och där fram med 3 st hockeypuckar från biltema.

Allt gick väl nästan som det skulle. Rattstången bråkade lite.
Bromsslangen fick endast ett flyttat fäste istället för ett nytt hål. Ska byta slangar och rör efter sommaren.
Servobehållaren ville inte sitta där den satt längre. Har inte hittat på någon åtgärd ännu och påfyllningsröret till tanken ska förlängas för att kunna skruvas tillbaka..

Nu måste jag ju köpa större däck :O :rodnar:

.

Postat: tor maj 19, 2011 14:36
av Jakob_wahlin
Har en fråga angående drivaxlarna. Dom hoppar ur när jag flexar fullt.
Har originalfjädrar fram än så länge, men har vänt på plattan som sitter på toppen på stötdämparen... Det borde väl ändå finnas något stopp tycker man ju?? Någon låsring av något slag?

Tacksam för svar! 8)

Postat: tor maj 19, 2011 15:53
av MrHawk
Ja det sitter låsringar, inte helt ovanligt att dom går sönder dock, plocka ur drivaxeln o kika på om det sitter en ring i spåret i änden.

Med enbart vänt stötdämparfäste borde det inte vara nåt problem.

.

Postat: fre maj 20, 2011 13:07
av Jakob_wahlin
Okej, detta skall kollas upp 8)

Tack för svar! :lol:

Postat: tor jun 16, 2011 14:21
av andersmaria@swipnet.se
Ringde Biltema i GBG för att höra om fjädrarna fans hemme men fick som svar att articklana hade utgått.

Fjädrar fram Mercedes 67-376
fjädrar bak Audi 80 67-501

Vad fins det för allternativ till dessa? Dämpare bak blev ett par modifierade från SAAB 900 -95 bak fick ca 50mm längre slag.

Postat: tor jun 16, 2011 14:40
av MattisH
andersmaria@swipnet.se skrev:Ringde Biltema i GBG för att höra om fjädrarna fans hemme men fick som svar att articklana hade utgått.

Fjädrar fram Mercedes 67-376
fjädrar bak Audi 80 67-501

Vad fins det för allternativ till dessa? Dämpare bak blev ett par modifierade från SAAB 900 -95 bak fick ca 50mm längre slag.
Kollat någon skrot ?