skillnader LBreg vs. PBreg. vitara

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

skillnader LBreg vs. PBreg. vitara

Inlägg av MattisH » ons sep 01, 2010 21:54

Sitter i startgroparna att försöka hitta en lämplig vitara runt 1990 årsmodell att ha som grovbil här hemma och det viktigaste köra lite i skogen med.

De flesta vitarorna är lastbilsreggade. Vilken är fördelen med LB istället för PB utöver skattekostnaden?

Negativt med LB är väl att man inte kan ha passagerare i baksäte samt att man inte får dra släp över 750 kg på B-kort?

Är skattekostnaden fortfarande mkt lägre med LB än PB?

Sen standardfrågan:
Vad är viktigast att kolla när man ska köpa? Bilen ska ju fungera och helst inte vara rostig i bärande delar och där man kan få anmärkningar i övrigt.
Senast redigerad av MattisH den ons sep 01, 2010 22:24, redigerad totalt 1 gånger.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons sep 01, 2010 21:57

ang skatten så får du räkna med högre bes avgift hos sbp för en lastbil med.
Vad man ska kolla på är rost överallt och i mängder!!
Golvet är en sak som oftast brukar vara knäckebröd samt trösklar och
karossfästen,hela bilen är i folieplåt så det är inte lättsvetsat heller
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » ons sep 01, 2010 22:00

Mathias T skrev:ang skatten så får du räkna med högre bes avgift hos sbp för en lastbil med.
Vad man ska kolla på är rost överallt och i mängder!!
Golvet är en sak som oftast brukar vara knäckebröd samt trösklar och
karossfästen,hela bilen är i folieplåt så det är inte lättsvetsat heller
Hur ska jag då som glad amatör på rost kontrollera detta?
Jag börjar alltid med att ta ut besiktningsprotokoll för att kolla historiken. Vissa är skrämmande, spanskflagg direkt på vissa.
Hittat en som står att den är renoverad undertill och framskärmar. Antar att den är uppsvetsad inför besiktning.

Det går väl att regga om till PB om den en gång varit LB?

Många frågor men är väldigt tacksam för svar!
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » ons sep 01, 2010 22:24

Skatt på LB 1069:-
Skatt på PB 1269:-

Känns som om LB har spelat ut sin roll sen skatten höjts på dom.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Inlägg av sos » tor sep 02, 2010 7:11

Har man inte lite större "friheter" att bygga om en LB ? winch monteringar/modifieringar på fronten, avgasrörs dragning m.m
Försäkringskostnad?
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » tor sep 02, 2010 7:27

sos skrev:Har man inte lite större "friheter" att bygga om en LB ? winch monteringar/modifieringar på fronten, avgasrörs dragning m.m
Försäkringskostnad?
Det låter också intressant ju.
Jag har konstaterat, efter sökning ( :rodnar: ) och mkt läsning på forumet så behöver man inte bry sig om LBregningen om man vill åka fler i bilen på träffar. Bara se till att man har sätet med sig.
Fall man vill vara på säkra sidan när man kör till och från får man väl isf köra med en bil till :P
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Ackeblack
Forumräv
Inlägg: 751
Blev medlem: sön okt 01, 2006 8:29
Ort: Ludvika

några nackdelar till med lb

Inlägg av Ackeblack » tor sep 02, 2010 7:41

Som sagt, det skiljer inte så mycket i skatt och sen är dessutom självriskerna högre på försäkringen hos de flesta bolag, glas-självrisken t.ex är högre för mig med lb-reggad vitara än om den vore pb...
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Inlägg av ernie » tor sep 02, 2010 14:02

Att en lb Vitara skulle ha det lättare vid bes med vinsch och ombyggnad har ja lite svårt och se även om ja läst att de ska vara lättare med lb. Har inte haft några problem alls vid bes med mina pb Vitaror med vinsch och annat.

Skillnaden på skatten äts ju upp av den dyrare bes kostnaden så där spelar det ju ingen roll.

trail340
Forumräv
Inlägg: 506
Blev medlem: tis sep 22, 2009 22:19
Ort: Umeå

Inlägg av trail340 » tor sep 02, 2010 16:08

Varför skulle man inte få dra släp tyngre än 750kg på b-kort?
Det gäller samma regler som pb vid släpdragning om jag minns rätt från körskoletiden.

skatten är lite billigare vid lb men däremot 180kr dyrare att besikta.

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » tor sep 02, 2010 16:35

trail340 skrev:Varför skulle man inte få dra släp tyngre än 750kg på b-kort?
Det gäller samma regler som pb vid släpdragning om jag minns rätt från körskoletiden.

skatten är lite billigare vid lb men däremot 180kr dyrare att besikta.
körkortsportalen.se skrev: Körkort B
18 år
Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil och ett till en sådan bil kopplat lätt släpfordon, terrängvagn och motorredskap klass I (= motorredskap som är konstruerat för en högre högsta hastighet än 30 km/tim)

Beteckning B ger även rätt att köra
-Moped klass I (EU-moped), traktor, motorredskap klass I och klass II samt tre- och fyrhjulig motorcykel
-Terränghjuling och snöskoter (om körkortet är utfärdat före 1 januari 2000)

Vad är ett lätt släp?

Generellt kan man säga att ett lätt släp har en totalvikt på högst 750 kg.
Det är vad jag har lärt mig och vad en kompis som är polis också har som uppfattning...
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

ahma-niva
Rutinerad
Inlägg: 478
Blev medlem: mån mar 06, 2006 13:37
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av ahma-niva » tor sep 02, 2010 17:33

Ett släp under 750 är alltid lätt men:
Generellt kan man säga att ett lätt släp har en totalvikt på högst 750 kg.

Även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt. Kravet är då att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilens tjänstevikt och de båda fordonens sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500 kg.
Källa: http://www.korkortsportalen.se/jag-har- ... -med-slap/

..man kan inte ta citat ur deras sammanhang sådär...
/mats
http://lada-niva.se
...den som äger en Niva har en historia att berätta...

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » tor sep 02, 2010 17:41

ahma-niva skrev:Ett släp under 750 är alltid lätt men:
Generellt kan man säga att ett lätt släp har en totalvikt på högst 750 kg.

Även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt. Kravet är då att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilens tjänstevikt och de båda fordonens sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500 kg.
Källa: http://www.korkortsportalen.se/jag-har- ... -med-slap/

..man kan inte ta citat ur deras sammanhang sådär...
Missade att kopiera resten där... My Bad.
Men oavsett har jag bestämt för mig att man bara får dra 750 med L.lastbil.
Därför jag tyckte att det såg lite konstigt ut som det stod i bilregistret..
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tor sep 02, 2010 17:54

MattisH skrev:Men oavsett har jag bestämt för mig att man bara får dra 750 med L.lastbil.
Därför jag tyckte att det såg lite konstigt ut som det stod i bilregistret..
Kan du utveckla detta påståendet så även jag förstår vad du menar? 8)

Negativt med LB är väl att man inte kan ha passagerare i baksäte
Får du inte ha passagerare i baksätet? Varför? Dispenser är ju givna på dessa lätta lastbilar?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Inlägg av MattisH » tor sep 02, 2010 19:25

Marcus skrev:
MattisH skrev:Men oavsett har jag bestämt för mig att man bara får dra 750 med L.lastbil.
Därför jag tyckte att det såg lite konstigt ut som det stod i bilregistret..
Kan du utveckla detta påståendet så även jag förstår vad du menar? 8)

Negativt med LB är väl att man inte kan ha passagerare i baksäte
Får du inte ha passagerare i baksätet? Varför? Dispenser är ju givna på dessa lätta lastbilar?
:P
Det första:
Jag har trott att det bara har varit tillåtet med lätt släpvagn efter en lätt lastbil. Men jag är överbevisad och ger mig.
I bilregistret står det: Max dragvikt vid B-kort: 1150kg (inte helt säker på vikten men runt 1150). Trodde som sagt ändå att det var 750 kg gränsen som gällde.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tor sep 02, 2010 19:32

MattisH skrev::P
Det första:
Jag har trott att det bara har varit tillåtet med lätt släpvagn efter en lätt lastbil. Men jag är överbevisad och ger mig.
I bilregistret står det: Max dragvikt vid B-kort: 1150kg (inte helt säker på vikten men runt 1150). Trodde som sagt ändå att det var 750 kg gränsen som gällde.
8) 8) Oki! Då är jag med igen!! :D Jag tolkade ditt sista inlägg fel... :rodnar:
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Skriv svar