Vatten/lera, underhåll o prestanda
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Vatten/lera, underhåll o prestanda
Hej!
Har försökt söka sågott det går men har inte funnit något men har jag missat så länka gärna.
Har nyss upptäck denna skitroliga hobby och varit ute o testat bilen lite idag, bland annat lite vatten och lera.
Frågan är då.
Hur djupt kan man köra i "original" utan att saker börjar gå sönder? Läst att startmotor/generator ska vara ovanför vattnet iallafall. Vågade som mest så det tangerade golvet för förare.
Vad ska man göra efteråt för att minska slitaget? Rengöra bakbromsen (trumma) är det enda jag har hittat, något mer man bör göra?
Bilen gäller somsakt en 410.
Ses i leran / tack!
Har försökt söka sågott det går men har inte funnit något men har jag missat så länka gärna.
Har nyss upptäck denna skitroliga hobby och varit ute o testat bilen lite idag, bland annat lite vatten och lera.
Frågan är då.
Hur djupt kan man köra i "original" utan att saker börjar gå sönder? Läst att startmotor/generator ska vara ovanför vattnet iallafall. Vågade som mest så det tangerade golvet för förare.
Vad ska man göra efteråt för att minska slitaget? Rengöra bakbromsen (trumma) är det enda jag har hittat, något mer man bör göra?
Bilen gäller somsakt en 410.
Ses i leran / tack!
Unimog is the shit!
Om du inte har slangar på avluftningarna till axlarna så är max center av hjulen. Jag malde sönder en bakdiff på väg hem från en av mina första träffar i skövde med bakdiffen fylld med lera..
Efter axlarna så är det avluftningen til växellåda o fördelningslåda som är nästa ställe det kan rinna in vatten
Är det bara rent vatten så tror jag inte det är nån större fara för generator o startmotor, lervatten däremot...
Kolla bakbromsarna och kolla oljorna i axlar och fördelningslåda är väl det viktigaste efter man har badat.
Efter axlarna så är det avluftningen til växellåda o fördelningslåda som är nästa ställe det kan rinna in vatten
Är det bara rent vatten så tror jag inte det är nån större fara för generator o startmotor, lervatten däremot...
Kolla bakbromsarna och kolla oljorna i axlar och fördelningslåda är väl det viktigaste efter man har badat.
I aim to misbehave
Om man inte har slangar till avluftningen på bakaxeln, är det något man kan montera dit?MrHawk skrev:Om du inte har slangar på avluftningarna till axlarna så är max center av hjulen. Jag malde sönder en bakdiff på väg hem från en av mina första träffar i skövde med bakdiffen fylld med lera..
Efter axlarna så är det avluftningen til växellåda o fördelningslåda som är nästa ställe det kan rinna in vatten
Är det bara rent vatten så tror jag inte det är nån större fara för generator o startmotor, lervatten däremot...
Kolla bakbromsarna och kolla oljorna i axlar och fördelningslåda är väl det viktigaste efter man har badat.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Perfekt ju!MrHawk skrev:Superlätt, pilla av den lilla plåthättan som sitter på avluftningen och tryck på en gardenaslang o fäst med slangklämma, dra upp till lämplig höjd, klart!MattisH skrev:
Om man inte har slangar till avluftningen på bakaxeln, är det något man kan montera dit?
Ska kolla på en vitara på tisdag och om detta inte är gjort är det ju ett måste.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok tack för tipset.MrHawk skrev:Vitaran skall ha uppflyttade avluftningar orginal på axlarna, skdar dock inte att kolla så slangarna är hela.MattisH skrev:
Perfekt ju!
Ska kolla på en vitara på tisdag och om detta inte är gjort är det ju ett måste.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;