Sida 2 av 2

Re: Suzuki x90 A traktor

Postat: ons okt 02, 2013 10:33
av Sukisuki
Jag tror reglerna har ändrats under tiden,Jag fick till svar att innan reggades dom utan lucka men inte längre.

Re: Suzuki x90 A traktor

Postat: mån aug 15, 2016 17:29
av Mr Gauger
Jag har handlat en Suzuki X90 av denna killen.

http://www.suzukitraktor.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Han importerar den från tyskland och gör om dem till a-traktor.

Re: Suzuki x90 A traktor

Postat: mån aug 15, 2016 19:00
av Nesse
Kollade detta med min granne som jobbar på bilprovningen. Bilprovningen hadde kollat upp dessa och han besiktiar dom utan lucka för sedan montera på dom.

Re: Suzuki x90 A traktor

Postat: lör sep 17, 2016 6:04
av cr
Hej!

Jag har hämtat en X-90 I tyskland och byggt om till A-traktor åt min dotter. Det var drygt ett och ett halvt år sedan.

Snacket om att man måste ta bort bakluckan stämmer inte riktigt! Det finns inget krav om barlastflak när bilen är 4wd.

Grejen är väl att killen i Laholm tar en liten genväg för att slippa byta drev i fördelningslådan den växlar inte ner tillräckligt på lågen för att uppfylla kraven. Han har en besiktningsbakaxel från en automat bil och lossar kardan till framaxeln och besiktar med 2wd. Där av måste bakluckan av.

Dessa bilar är ju mycket riktigt inte lagliga så som dom säljs. Har du otur och polisen kollar papper och dokumention blir det körförbud och ombesiktning. Det finns massor med villkor i reg. bevisen på de han har byggt och dom uppfylls inte så som bilarna står.

Jag köpte rock krawler sats till fördelningslådan som växlar ner 1:4,24 spärrad på lågen genom låsringar på axlarna. Den är också ombyggd så du kan lägga i och ur 4wd vilket inte går original på lågen. Huvudlådan är spärrad på 4 och 5 genom svetslåsning av drev. Du får då idealisk fart på bilen 29 km/h vid fullt varvtal och original 225/50-16 däck. Inga villkor i regbeviset som stör vid en flygande besiktning. Bilen gick igenom med blankt papper på första försöket på bilprovning i Goteborg.

MVH Calle

Re: Suzuki x90 A traktor

Postat: lör sep 17, 2016 9:06
av Wältmeister
Notrix skrev:Hej,
Jag hade tänkt att importera en Suzuki x90 som där efter ska göra om till en a traktor.
Varför inte satsa på en Jimny från början? :o
Mycket bättre hjulupphängningar än Vitaran. 8)
Möjlighet att höja utan besvär och stora kostnader - om du nu tänker köra i skogen? :roll:
:vetej:

Re: Suzuki x90 A traktor

Postat: lör sep 17, 2016 11:46
av cr
Nu är det ju inte hjulupphängningen som är problemet hahaha. Jimmy har ju inte lättare att uppfylla kraven för traktor reg. Snarare tvärt om! Men finns ju flera som byggt på dem med. X90 ser ju ut som en EPA från början ju, dessutom targa tak!

Mvh Calle

Re: Suzuki x90 A traktor

Postat: fre nov 30, 2018 11:06
av Niberg0123
Calle, var köpte du Rock crawler kitet nånstans?
Söker själv ett som passar till x90 1996

Re: Suzuki x90 A traktor

Postat: fre nov 30, 2018 11:25
av gubbstrutten
Läste på ett annat forum där någon påstod att alla Suzuki X90 A-traktor, från den här "firman", blev olagliga i år p g a ändrade krav/bestämmelser.
Någon som vet vad som ändrades?
Olika krav/bestämmelser för 4x4 resp 2x4?

Re: Suzuki x90 A traktor

Postat: lör dec 01, 2018 13:54
av cr
Jag köpte drevsatserna hos roadlessgear.com

Re: Suzuki x90 A traktor

Postat: fre jan 18, 2019 12:13
av ChefBobo
Jag har just byggt om min Samurai till A-traktor och det är inte mycket som skiljer dessa två.

Jag drevade om fördelarlådan med en 4:16 drevsats från Lowrangeoffroad.com. De har för x90 också ( http://www.lowrangeoffroad.com/suzuki-o ... 424sg.html )

Utmärkt drevsats med mycket utförlig manual och bra service. Detta gav 8 km/h på 1:an låg på Samurai och i kombination med varvtalsregulator från Loh electronics blev den godkänd. Regulatorn ställs in på varvtal (Ca 1900 rpm)samt hastighet. Montera regulator och tändspole i aluminiumlådan som de säljer samt lägg alla kablar i plasthöljen från Biltema. Borra sedan sönder skruvarna på boxen så godkänns det som plomberat. Jag var tvungen att spärra 4:an och 5:an ( svetsloppa på 4:ans växelförare och förlängd växelförare på 5:an/ backen. Lätt jobb)Detta för att bilen inte skall gå för fort om hastighetsbrytningen sätts ur funktion och bara bryter på varvtal.

Tag kontakt med besiktningsingenjören på din "favorit besiktning". De är säkerligen behjälpliga med råd för en lyckad ombyggnad. Jag hade mycket bra samarbete med ingenjören på Besikta som kunde vägleda vad han ville se för att det skulle gå att godkänna bilen. Han tittade på bilen, vi diskuterade och allt var väldigt smidigt.

kontakta kanske Fredrik Mahlin på FormulaOffroad.se i Uppsala, han är ingenjör och specialist på dessa grejer. Importerar delar mm. fredrik.mahlin@gmail.com

Re: Suzuki x90 A traktor

Postat: sön dec 08, 2019 19:02
av sdljono
Hej
Jag håller på att bygga en A-traktor av en X90.
Det som jag har kvar är att spärra 4 och 5:an.
Fråga:
@ChefBobo behövde du tar ner växellådan eller gick det uppifrån?
Har du någon bild på hur du gjorde? :-)
Mvh Josef