Sida 2 av 4

Re: Jimny, max däckdimension?

Postat: sön feb 05, 2017 14:09
av Wältmeister
LOOKA skrev:
LOOKA skrev:Finns gratis däckomvandlare överallt ex använder jag numera http://xn--friktionsdck-pcb.nu" onclick="window.open(this.href);return false; slå in nuvarande däck och sen de däck du tänkt dig så får du den matematiska differensen
Fel länk http://xn--friktionsdck-pcb.nu/dackomvandlare/" onclick="window.open(this.href);return false;
Förstår nog inte riktigt vart du vill komma?
Att det finns "däckomvandlare" är jag väl medveten om sedan många år tillbaka.
Jag vet också att nominell dimension inte alltid överensstämmer med verkligheten.
Sålunda är ett 32/9½-15" Super Swamper TSL i praktiken större än t ex 33" Cooper STT och 33" BFG KM2.
Tro mig, jag har samtidigt haft bilar med bl a ovan nämnda däck.
Katalogdimensionerna är teoretiska.

Men tack i alla fall. :tumbup:

Re: Jimny, max däckdimension?

Postat: sön feb 05, 2017 20:21
av eriko
har du några bilder ? :D

Re: Jimny, max däckdimension?

Postat: fre feb 17, 2017 15:40
av Wältmeister
Efter provkörning "offroad light" kan jag berätta att Cooper Discoverer A/T 215/80-15" på 7" bred fälg med ET/inpressningsdjup 0 inte tar i på "ohöjd" Jimny -06.
Främre bumperns bakre kant(mot framhjulens främre del) moddad/vidgad ungefär 1".

Tyvärr visste jag inte att fälgarna var så breda som 7". :(
Hade hellre haft 5½" -6".
Blev nästan tyskstuk. :cry:
Men så kan det bli när man inte kollar noga före köp. :rodnar:

Re: Max däckdimension på Suzuki Jimny?

Postat: mån sep 25, 2017 15:02
av Rickardrr
Är inne på 215/75 15r eller 235/75 15r, rullomkrets ca +5% vs 10%
Dessa däck på bild ser ut att fylla hjulhuset för bra, är det verkligen "bara" 215/75??? min bil är stock

1: denna bil har 215/75-15 i övrigt original. fyller ut hjulhuset bra och ser snyggt ut.
Bildpost a picture

Re: Jimny, max däckdimension?

Postat: tis sep 26, 2017 14:45
av gubbstrutten
Du får noga tänka igenom fälgbredd och ET innan du skaffar andra fälgar.
Likaså beakta om du tänker höja bilen eller modifiera frambumperns bakkant mot framdäckens framkant.
Detta är Jimnyns akilleshäl.
Prova med att hissa upp ett framhjul i taget maximalt och samtidigt svänga fulla hjulutslag.
Alltså simulera max inflex och styrutslag.

Kunde jag göra ogjort skulle jag välja 5½" bred fälg och ET 5 - 10 mm.
Men fortfarande 215/80-15" Cooper A/T, eller AT3.

Re: Jimny, max däckdimension?

Postat: tis sep 26, 2017 16:50
av Rickardrr
gubbstrutten skrev:Du får noga tänka igenom fälgbredd och ET innan du skaffar andra fälgar.
Likaså beakta om du tänker höja bilen eller modifiera frambumperns bakkant mot framdäckens framkant.
Detta är Jimnyns akilleshäl.
Prova med att hissa upp ett framhjul i taget maximalt och samtidigt svänga fulla hjulutslag.
Alltså simulera max inflex och styrutslag.

Kunde jag göra ogjort skulle jag välja 5½" bred fälg och ET 5 - 10 mm.
Men fortfarande 215/80-15" Cooper A/T, eller AT3.
Min tanke är original plåt fälgar, marginell skillnad i rullomkrets 215/80-r15 235/75-r15 dock till nackdel till 235/70. teoretisk ca 8mm i diameter och uppenbarligen 20mm i bredd;)
ET 5-10mm mins jag inte fel så är original ca ET-23?

Min bil kommer aldrig bli ett skogsmonster utan mer för "overland", 4x4 och lite större däck är för att hitta mysigare tältplatser (taktäld dvs). kan tänka mig initialt "ful" höjning på 1" även fast det vore praktiskt med 3" eller 4" som jimnybits säljer;) dock inte motiverat för vägbruk... enklast vore att köra på 215/75 r15 då den finns i bf at. Någon som har bra tips på differential broms/spärrar?

Re: Jimny, max däckdimension?

Postat: lör sep 30, 2017 8:51
av gubbstrutten
Kanske inte av intresse, men hastighetsmätaren visar exakt fram till 110 km/t då den börjar visa några km/t för lite, enligt GPS´en, med 215/80-15" Cooper Disco A/T på min Jimny.

Re: Jimny, max däckdimension?

Postat: lör sep 30, 2017 12:16
av Rickardrr
gubbstrutten skrev:Kanske inte av intresse, men hastighetsmätaren visar exakt fram till 110 km/t då den börjar visa några km/t för lite, enligt GPS´en, med 215/80-15" Cooper Disco A/T på min Jimny.
intressant!

Re: Jimny, max däckdimension?

Postat: tis dec 12, 2017 23:31
av Majestix
Jag har nu monterat 235/75R15 på Niva-fälgar, vet ej ET, på min Jimny. De tar inte i någonstans efter montering av 2" fjäderhöjning och 1" body lift vid asfaltskörning.
Kommer det att bli någon skogskörning i framtiden så gissar jag att en mindre "justering" av främre hjulhuset blir nödvändig då det är väldigt lite utrymme mellan däck och framkant i främre hjulhuset när man svänger.

Re: Jimny, max däckdimension?

Postat: ons dec 13, 2017 15:33
av gubbstrutten
Majestix skrev:Jag har nu monterat 235/75R15 på Niva-fälgar, vet ej ET, på min Jimny. De tar inte i någonstans efter montering av 2" fjäderhöjning och 1" body lift vid asfaltskörning.
Kommer det att bli någon skogskörning i framtiden så gissar jag att en mindre "justering" av främre hjulhuset blir nödvändig då det är väldigt lite utrymme mellan däck och framkant i främre hjulhuset när man svänger.
Men hallå Majestix, original NIVA-fälgar kan omöjligt gå på Suzukinaven fram.
Dels har NIVA CB 98 mm och Jimny CB 108 mm.
NIVA-fälgarna har ET 58 och Jimny´s 5 mm.
Härutöver är NIVA-fälgarna 16" - så 235/75SR15" passar inte alls.
Eftermarknadsfälgen för NIVA från DOTZ är 15", CB 108 mm och ET 45 samt passar Jimny med 25 mm "spacers".

För övrigt intressant höjning.
Har du monterat "skiftnycklar" som kompenserar för den ändrade Castervinkeln?
Är karossfästena för panhardstagen original, eller har du sänkt dem 2" eller har du längre/justerbara panhardstag?

Jag lämnade in min Jimny till en bilskadefirma för att få främre/nedre delen av bumpern reducerad som mest runt 1".
Blev riktigt snyggt. Syns inte om man inte vet om det. Tänkte ett tag sätta tigersågen i bumpern, men insåg att jag inte skulle få till det snyggt.

Upphängningen av bumpern är flexibel(klen :rodnar: ) så varje gång man nuddat en stubbe eller annat får man "dra ut" bumpern några cm.

:tumbup:

Re: Jimny, max däckdimension?

Postat: ons dec 13, 2017 21:04
av Rickardrr
nu känner jag mig dum;) men det finns inget som heter dumma frågor så vad menar du med Bumper?
har du före efter bild?

"Jag lämnade in min Jimny till en bilskadefirma för att få främre/nedre delen av bumpern reducerad som mest runt 1".
Blev riktigt snyggt. Syns inte om man inte vet om det. Tänkte ett tag sätta tigersågen i bumpern, men insåg att jag inte skulle få till det snyggt.

Upphängningen av bumpern är flexibel(klen :rodnar: ) så varje gång man nuddat en stubbe eller annat får man "dra ut" bumpern några cm"

Re: Jimny, max däckdimension?

Postat: ons dec 13, 2017 22:43
av gubbstrutten
Jag menar främre stötfångaren/plastschoket, d v s den stora biten nedanför grillen och till framhjulen.

Re: Jimny, max däckdimension?

Postat: tor dec 14, 2017 8:25
av Majestix
Enligt säljaren av hjulen jag köpte begagnade så satt däcken på Niva-fälgar, han verkar veta lika lite som jag gör om Niva :D

Jag har ännu inte gjort några andra justeringar, men det behövs. Återkommer när och vad som ska göras. Även bromsslangarna ska bytas till längre.

Det lutar åt att jag kommer skära lite i bumpern, och göra en bättre infästning. Alt vinna pengar på lotto och byta hela till en winch-bumper :D

Re: Jimny, max däckdimension?

Postat: tor dec 14, 2017 8:25
av Majestix
Enligt säljaren av hjulen jag köpte begagnade så satt däcken på Niva-fälgar, han verkar veta lika lite som jag gör om Niva :D

Jag har ännu inte gjort några andra justeringar, men det behövs. Återkommer när och vad som ska göras. Även bromsslangarna ska bytas till längre.

Det lutar åt att jag kommer skära lite i bumpern, och göra en bättre infästning. Alt vinna pengar på lotto och byta hela till en winch-bumper :D

Re: Jimny, max däckdimension?

Postat: tor dec 14, 2017 8:49
av gubbstrutten
Suzukifälgar går att montera på Niva, men inte tvärt om.
Jag vet eftersom jag efter att ha genomlidit 3 år med en NIVA och hade ett par omgångar NIVA-hjul kvar.

Jag har sett flera som kapat "bumpern" nedtill samt delarna mot hjulen.
Det har inte jag gjort eftersom jag vill ha kvar "Stock Car Looken".
Jag lät en kunnig bilskadeverkstad, som kan det här med plast och glasfiberarbeten på bilar, kapa ur en "kvartsmånformad" kil framför framhjulen samt förstärka med glasfiber på baksidan för att "dra ihop bumpern" och kompensera för den kapade "kilen".
Både han som gjorde jobbet och jag är nöjda med resultatet. :D