Då var det dags igen för hjärnsläpp

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lonewolf
Användare
Inlägg: 31
Blev medlem: mån feb 15, 2010 8:17
Ort: Dalarna

Då var det dags igen för hjärnsläpp

Inlägg av Lonewolf » ons aug 05, 2015 14:22

Denna historia börjar med att jag skulle renovera min gamla motor och köper över dimension högkompade kolvar men blocket som var G13b var sprucket så det hamnade på skroten och jag skaffade ett nytt block som blev borrat för kolvarna jag har MEN nu visade det sig att det är ett g13a block så kolvarna hamnar ca 0,5 mm över däckplanet funkar det att använda som det är eller måste jag byta vev eller vad måste göras?

:aargh:

Mpower520
Beroende
Inlägg: 1003
Blev medlem: tor maj 31, 2012 18:29
Ort: Värmland

Re: Då var det dags igen för hjärnsläpp

Inlägg av Mpower520 » ons aug 05, 2015 19:41

Nu är ju inte ja nån expert men 0,5mm låter ju lite + att blockpackningen bygger också. är väl samma princip som att plana toppen för högre komp, fast du höjer kolvarna lite. Montera ihop och dra runt motorn för hand så märker du om ventilerna skulle slå i
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

Lonewolf
Användare
Inlägg: 31
Blev medlem: mån feb 15, 2010 8:17
Ort: Dalarna

Re: Då var det dags igen för hjärnsläpp

Inlägg av Lonewolf » ons aug 05, 2015 21:05

Nja 0,5mm är ju inte riktigt hela sanningen eftersom G13a har 77mm i slag och G13b har 75,5mm så det är 1,5mm i skillnad med andra ord så skulle kolven stannat 1,5mm under däckplanet men det kanske funkar så länge inte kamremmen går av :D
Hur mycket spel skall/bör det vara mellan kolvtopp och toppen för att funka problemfritt?

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Då var det dags igen för hjärnsläpp

Inlägg av Robe » ons aug 05, 2015 23:52

Vad är det för motor?
När jag jobbade med vattenskärning så fick vi ibland in beställningar på topplockspackningar som skulle vara 2-3mm för att kunden ville sänka kompressionen. Du kanske kan göra likadant?
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Då var det dags igen för hjärnsläpp

Inlägg av OBELIX » sön aug 09, 2015 23:06

Halva längre slaget är ju i när kolven är nere och vänder, så kolven kommer väl titta upp 0.75 mm, vilket 1.5 mm delat i två är. Eller tänker jag fel nu igen?

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Då var det dags igen för hjärnsläpp

Inlägg av J Landin » mån aug 10, 2015 19:55

Eftersom kolven sticker upp över deckplan trots kortare slag så måste ju deckhöjden skilja!?

Hursomhellst så får du kolla exakt hur mycket uppstick du har, och kolla hur tjock toppackningen är(åtdragen) sen är en generell regel att man vill ha 0,1mm/1000rpm +0,1mm, så med varvstopp på 6000rpm vill du ha 0,7mm klämspalt(frigång)!

Sen får du ju ha koll på kompförhållandet så den inte blir för högkompad, då går det att lösa antingen genom att plana av kolvarna(vilket du även kan göra om dom sticker upp för mycket), lr "porta" i förbränningsrummen.
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

Skriv svar