Hjälp!

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

wallner
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jul 15, 2016 21:50

Hjälp!

Inlägg av wallner » fre jul 15, 2016 22:03

Hej!
Jag har en Jimny 1,3 -99 som jag har problem med.
Jag listar problem- och åtgärdsföljd nedan för att sammanfatta.

-Tändstiftet på andra cylindern drog med sig gängorna och sköt ur toppen. Troligtvis på grund av felgäng.
-Toppen lyfts av och helicoil-gängor monteras på den trasiga toppen.
-I samma veva inspekteras cylinderfoder, kolv och topplock. Allt ser bra ut.
-Ventilsäten slipas in och ventilspel kontrolleras, och det ser bra ut enligt verkstadshandbok.
-Efter ihopskruvning med nya packningar osv. går motorn som en klocka, på tomgång...
-När man kör med bilen så hackar den till kraftigt med 5 sekunders mellanrum och samtidigt blinkar motorlampan till. Motorn går sämre och ojämnare ju varmare den blir.
-En gnista från den ena tändspolen syns vid inspektion.
-Nya stift och nya tändspolar monteras.
-Problemet kvarstår.
-Jordfläta och samtliga kontakter inspekteras och verkar ok.
-Startgas sprayas vid alla möjliga insug, men ingen indikation på tjyvluft.

Vad kan då felet bero på? Bilen har varit inne på suzuki för felsökning, men de hittar inget fel.
Jag har beställt nya tändkablar och en ny kamaxellägesgivare för att utesluta de komponenterna, man de har inte kommit hem än. Har jag missat något?? Jag vill ju ut i skogen!!

b2600
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: mån apr 29, 2013 8:43
Ort: Rottneros

Re: Hjälp!

Inlägg av b2600 » mån jul 18, 2016 9:35

Kan felet ha med bränsleförsörjning att göra?
kolla gärna bränslefilter och ledningar
Volvo Tgb 13
Volvo Bv202NF1
Willys Mb/cj2 klon på suz.sj413 chassi
2st 20mm Lv Akan
+..ägt nåra ur-valpar,startbil tl11 mm.. mm

wallner
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jul 15, 2016 21:50

Re: Hjälp!

Inlägg av wallner » mån jul 18, 2016 11:11

Det är väl inte omöjligt, men frågan är ju om motorn är så pass högteknologisk att motorlampan lyser pga. detta? Ska absolut se över bränsleförsörjningen. Fler förslag?

Hanzki
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: sön maj 22, 2016 11:55
Ort: Norrtälje

Re: Hjälp!

Inlägg av Hanzki » ons jan 25, 2017 12:21

Löste ni problemet? Har liknande problem själv.

Hanzki
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: sön maj 22, 2016 11:55
Ort: Norrtälje

Re: Hjälp!

Inlägg av Hanzki » fre feb 17, 2017 15:13

Inte mycket gensvar här, men har kommit fram till var felet låg...

Samuraien
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 01, 2016 18:41
Ort: Skepplanda- Gbg

Re: Hjälp!

Inlägg av Samuraien » fre feb 17, 2017 18:31

sååå..... va va de då?` :jump:
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro

Hanzki
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: sön maj 22, 2016 11:55
Ort: Norrtälje

Re: Hjälp!

Inlägg av Hanzki » lör feb 18, 2017 9:05

Mapsensorn!

RedNek
Rutinerad
Inlägg: 373
Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
Ort: Utanför Umeå

Re: Hjälp!

Inlägg av RedNek » lör feb 18, 2017 14:29

Tjena, har undrat till & från.. Map sensor, vad ÄR det egentligen? Har jobbat som bilmek för typ 20 år sedan & bara på senaste åren börjat intressera mig för bilar igen. Det var aldrig tal om nån Map sensor då.
- Jorå, cat, lambda, osv fanns på bilarna när jag var mek :lol:

Är Map ett samlingsnamn för olika saker?
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Hjälp!

Inlägg av Grottulf » lör feb 18, 2017 14:45

MAP står för Manifold Absolute Pressure, och den mäter alltså det absoluta lufttrycket i insuget.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Skriv svar