Vitara -90 växellåds problem!!

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

JonasT3
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tis okt 25, 2016 17:12

Vitara -90 växellåds problem!!

Inlägg av JonasT3 » tis okt 25, 2016 17:30

Hejsan! Köpte mig en Vitara 1,6 (G16A) för nån vecka sedan med lager ljud ur växellådan, lagren hade varit slut i flera års tid men föredetta ägare har bara tankat och kört. Men nu när jag böt växellåda här om kvällen så nu går inte 1,3,5 att få i... 2,4 samt backen går i fint. Någon som har haft liknande problem?? Den nya låda är 70tkm körd, har ej missljud och de växlar som finns går i hur bra som helst. Med närmare eftertanke skulle man ha provat lådan så länge den låg på golvet... Risken för att något är fel monterat är ganska liten, växelspaken går ju inte att montera på fel sätt!? Har inte demonterat lådan ännu och lyft på locket, tänkte jag skulle kolla med någon här först om liknande problem uppstått någon annanstans i världen =) Den nya lådan är ur en -91:a men G16A motor, kan -91:an ha annan växelspak?

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Vitara -90 växellåds problem!!

Inlägg av Strömmen » tis okt 25, 2016 18:53

Har haft samma problem med en lite nyare 97a men borde vara samma.
Jag böt lager i min och sen gick inte växlarna i samma som du.
Rev ned lådan och delade på den hittade inget fel.
Däremot sitter det en fyrkantig plast bricka som växelspaken ska ner i missar man hålet så går inte det att röra spaken tillräckligt
Så jag skulle satsa på att lossa spaken och kolla där.
Mvh Anders

JonasT3
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tis okt 25, 2016 17:12

Re: Vitara -90 växellåds problem!!

Inlägg av JonasT3 » ons okt 26, 2016 20:14

Vad jag har sett så finns ingen fyrkantig plast bricka där, varken i den nya eller gamla lådan :D
Strömmen skrev:Har haft samma problem med en lite nyare 97a men borde vara samma.
Jag böt lager i min och sen gick inte växlarna i samma som du.
Rev ned lådan och delade på den hittade inget fel.
Däremot sitter det en fyrkantig plast bricka som växelspaken ska ner i missar man hålet så går inte det att röra spaken tillräckligt
Så jag skulle satsa på att lossa spaken och kolla där.
Mvh Anders

Skriv svar