Besiktning Suzuki SJ413
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Besiktning Suzuki SJ413
Hej,
Vänder mig till er Suzukiexperter då jag själv är ganska novis på ämnet.
Jag har nyligen köpt en Suzuki Sj 413 som inte är besiktigad sen 2008, jag gissar att den enbart
varit terrängkörd sedan dess, dock hade den inte varit körd på 4 år när jag köpte den, bilen går fint i motor, låda och fördelningslåda, är spoad, 31" däck och har lockright i bakaxeln, sitter även en Warn m6000 vinsch på den.
Då jag inte har BE kort tänkte jag köra bilen till träffar, och vill besiktiga bilen, är det något speciellt som jag borde kolla innan bes ? Rostiga skärmar fixar jag och lite lampor behöver bytas, ramen ser bra ut och bromsrören ser också helt ok ut förutom lite ärg, tänkte slipa rent axlar, bladfjädrar och underrede och måla dessa innan bes så det ser lite bättre ut.
Vill hoppas att jag inte kastat pengar i sjön
Tack
/Daniel
Vänder mig till er Suzukiexperter då jag själv är ganska novis på ämnet.
Jag har nyligen köpt en Suzuki Sj 413 som inte är besiktigad sen 2008, jag gissar att den enbart
varit terrängkörd sedan dess, dock hade den inte varit körd på 4 år när jag köpte den, bilen går fint i motor, låda och fördelningslåda, är spoad, 31" däck och har lockright i bakaxeln, sitter även en Warn m6000 vinsch på den.
Då jag inte har BE kort tänkte jag köra bilen till träffar, och vill besiktiga bilen, är det något speciellt som jag borde kolla innan bes ? Rostiga skärmar fixar jag och lite lampor behöver bytas, ramen ser bra ut och bromsrören ser också helt ok ut förutom lite ärg, tänkte slipa rent axlar, bladfjädrar och underrede och måla dessa innan bes så det ser lite bättre ut.
Vill hoppas att jag inte kastat pengar i sjön
Tack
/Daniel
Re: Besiktning Suzuki SJ413
Det är väll som att besikta vilken bil som helst.
Kolla efter rost i bärande delar, fixa vassa karossdelar, kolla spolare och torkare för vindrutan, kolla så tutan funkar, kolla så handbromsen tar, kolla så det inte glappar för mycket i leder och hjullager, kolla om dragkrok sitter på om den är reggad med det, kolla så batteriet sitter fast, kolla så inte för mycket av däcken går utanför skärmkanten och framför allt leta reda på ramnumret.
Kolla efter rost i bärande delar, fixa vassa karossdelar, kolla spolare och torkare för vindrutan, kolla så tutan funkar, kolla så handbromsen tar, kolla så det inte glappar för mycket i leder och hjullager, kolla om dragkrok sitter på om den är reggad med det, kolla så batteriet sitter fast, kolla så inte för mycket av däcken går utanför skärmkanten och framför allt leta reda på ramnumret.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Besiktning Suzuki SJ413
Förutom allt det som Danne skriver så ska du kolla upp bromsarna också. Ta isär och rengör allt, det behöver garanterat göras. Själv brukar jag åka runt på en grusväg och provbromsa, då ser man rätt bra om bromsarna tar hyfsat jämnt osv.
Lycka till!
Lycka till!
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: Besiktning Suzuki SJ413
Hej och tack för svar.
Jag tänkte mest om det fanns något speciellt man skulle tänka på med en SJ 413, men tack för alla tips, blir några kvällar i garaget framöver, någon som vet hur det är med karossinfästningar då dessa ser ganska åtgångna ut tycker jag, borde bli nedslag på besiktning antar jag?
Ramnumret var lätt att hitta så det var inga problem.
Bromsarna ska som du säger rivas helt och renoveras.
Jag tänkte mest om det fanns något speciellt man skulle tänka på med en SJ 413, men tack för alla tips, blir några kvällar i garaget framöver, någon som vet hur det är med karossinfästningar då dessa ser ganska åtgångna ut tycker jag, borde bli nedslag på besiktning antar jag?
Ramnumret var lätt att hitta så det var inga problem.
Bromsarna ska som du säger rivas helt och renoveras.
Re: Besiktning Suzuki SJ413
En Sj413 med syskon är ju egentligen så basic en bil kan bli, inte så mycket på dom som kan strula men som sagt så är ju bromstrummor lite knepiga när dom blir fulla med dynga.
Har besiktat en Pajero som har haft helt avrostade karossfästen men det var nog mest tur, skulle inte tro att det går igenom om dom ser de.
Har besiktat en Pajero som har haft helt avrostade karossfästen men det var nog mest tur, skulle inte tro att det går igenom om dom ser de.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Besiktning Suzuki SJ413
Om vinschen inte finns med i registreringsbeviset kan det vara bra att plocka av den innan besöket på stationen tror jag.
Mvh anders
Mvh anders
Re: Besiktning Suzuki SJ413
Det som jag vet är lite speciellt med bilen är ju den korta hjulbasen.. fick byta station 3ggr innan jag fick besiktat den pga deras bromstestare låg löst uppe på asfalten. När framhjulen kom i rullarna va bakhjulen på klacken till rampen, så vid varje bromsning hoppa bilen bakåt ur maskinen.. å dom vägrade göra rullande! Aldrig dom mer.. -bilprovningen, original and best!
Sj 413 -86 softtop SPOA:d 2"shackle 6.5:1 "Stenkrypare" Highsteer kit 33"cooper sst pro
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Besiktning Suzuki SJ413
Vilken bilprovning var det?Samuraien skrev:Det som jag vet är lite speciellt med bilen är ju den korta hjulbasen.. fick byta station 3ggr innan jag fick besiktat den pga deras bromstestare låg löst uppe på asfalten. När framhjulen kom i rullarna va bakhjulen på klacken till rampen, så vid varje bromsning hoppa bilen bakåt ur maskinen.. å dom vägrade göra rullande! Aldrig dom mer.. -bilprovningen, original and best!
Har ägt 3 Samuraier, en som längst 11 år, och aldrig haft problem med bromsprovet.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Besiktning Suzuki SJ413
Bilen är lb reggad och vad jag fått höra så kan vinsch monteras då bilen inte längre är helbilsgodkänd?
Bromsarna kommer plockas ner och rengöras, fick lite extra jobb idag, ingen tuta , inga spolare till vindrutan , förhoppningsvis bara ärgade kontakter, och torkarna är sega som in i hel*ete.
Får väl se hur det går med karossfästena , blir fram med svetsen där med annars.
Bromsarna kommer plockas ner och rengöras, fick lite extra jobb idag, ingen tuta , inga spolare till vindrutan , förhoppningsvis bara ärgade kontakter, och torkarna är sega som in i hel*ete.
Får väl se hur det går med karossfästena , blir fram med svetsen där med annars.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Besiktning Suzuki SJ413
Tillåten max framaxelbelastning tillåter inte winsch, winschbumper och större batteri.pehrnow skrev:Bilen är lb reggad och vad jag fått höra så kan vinsch monteras då bilen inte längre är helbilsgodkänd?
Bromsarna kommer plockas ner och rengöras, fick lite extra jobb idag, ingen tuta , inga spolare till vindrutan , förhoppningsvis bara ärgade kontakter, och torkarna är sega som in i hel*ete.
Får väl se hur det går med karossfästena , blir fram med svetsen där med annars.
Finns risk att besiktningsmannen känner till detta.
Försökte själv få dispens hos Olle Olsson och TSV för ökad framaxelbelastning.
Jag önskade 25 kg ökad framaxelbelastning.
Men ingen tillät ett gram över tillverkarens maxbelastning.
Gör som Strömmen skrev = plocka bort winschen eller "låna" en liten "ÖB"-winsch om du vill ha in det i pappren.
För bästa bromsverkan = ha så små hjul som möjligt under besiktningen/bromsprovet.
B t w så har alla ASB-stationer retardationsmätare, men de använder dem sällan. Nästan bara vid MC-besiktning, och knappt ens då.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Besiktning Suzuki SJ413
Tack för förtydligande, då kanske jag ska göra detta, jag erhöll ett tilläggsblad när jag fick hem registreringsbeviset där det står "Totalviktsfördelning 630 + 820 kg"
Har detta möjligtvis med vinschen att göra eller det betyder inget speciellt?
Tack
Har detta möjligtvis med vinschen att göra eller det betyder inget speciellt?
Tack
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Besiktning Suzuki SJ413
Med risk att bli tjatig så fick jag fram följande för mer än 10 år sedan:
Santana Samurai -98 framaxel.
Tillåten max totalvikt på framaxel = 580 kg.
Tjänstevikt framaxel = 520 kg.
Tillåten ökad/tillgänglig last framaxel = 60 kg.
Warn 8000 eller motsvarande winsch = 34 kg.*)
ARB winschbumper eller motsvarande = 35 kg.*)
Monteringsdetaljer = 8 kg.*)
Mervikt Optimabatteri = 8 kg.*)
Totalvikt = 85 kg.*)
Överlasten på framaxeln blir således = 25 kg ( 85 - 60).
*) Enligt uppgifter från Rindab.
Santana Samurai -98 framaxel.
Tillåten max totalvikt på framaxel = 580 kg.
Tjänstevikt framaxel = 520 kg.
Tillåten ökad/tillgänglig last framaxel = 60 kg.
Warn 8000 eller motsvarande winsch = 34 kg.*)
ARB winschbumper eller motsvarande = 35 kg.*)
Monteringsdetaljer = 8 kg.*)
Mervikt Optimabatteri = 8 kg.*)
Totalvikt = 85 kg.*)
Överlasten på framaxeln blir således = 25 kg ( 85 - 60).
*) Enligt uppgifter från Rindab.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Besiktning Suzuki SJ413
Tack för alla tips!
Har i dagarna besiktigat och inget snack om vinschen eller att 31orna tog emot, tror inte dom vred så mycket på ratten dock, blev en ganska mild dom för en bil som inte varit besad på 13 år, rost i en tröskel och 2 karossfästen som jag anade + en kärvande broms
Har i dagarna besiktigat och inget snack om vinschen eller att 31orna tog emot, tror inte dom vred så mycket på ratten dock, blev en ganska mild dom för en bil som inte varit besad på 13 år, rost i en tröskel och 2 karossfästen som jag anade + en kärvande broms