Jimmy 2006 med mytisk gremlin - fixat!!
Postat: mån jan 30, 2017 21:46
Hej!
Ok, jag har en Jimmy 2006 M13A som startar finfint varm och kall, går utmärkt ända till dess den blir normalvarm. Då sker det som bäst beskrivs som ett slut-på-bensinen-scenario i 1-5sek och sedan försvinner. Ibland återkommer det efter en stund, ibland inget mer på resten av resan. Jag har bytt kamaxel- och vevaxelsensor, trottelsensor, en lambda och jag kan koppla bort den andra med samma beteende kvar, gjort ren EGR ventilen, gjort ren MAP sensorn och kan koppla bort den med samma beteende kvar, ODB2 ger inga ledtrådar och jag finner inga felkoder som kan ge ledtrådar. 11000mil och väl omhändertagen... Jag har funderat på vakuumlås i tanken och testade utan tanklock - samma sak. Min fantasi börjar ta slut! Vad mer kan jag kolla??
______________________________-
Efter att ha mätt bränsletryck så att det inte var ngt konstigt med pump el regulator gav jag upp och lämnade in den till El&Diesel. De fick leta ett tag innan de hittade... (trumvirvel!) ...en trasig tändspole! De bytte den och jag hämtade bilen. Tyvärr hade ett liknande problem uppstått då bilen var kall, men jag chansade och bytte den andra spolen. Allt funkar!! Grymt underligt problem och jag drog inte alls paralleller till ett tändningsrelaterat fel. Så, BorkJonas, lite sent förslag men det var rätt.
Mvh,
//Fredrik
Ok, jag har en Jimmy 2006 M13A som startar finfint varm och kall, går utmärkt ända till dess den blir normalvarm. Då sker det som bäst beskrivs som ett slut-på-bensinen-scenario i 1-5sek och sedan försvinner. Ibland återkommer det efter en stund, ibland inget mer på resten av resan. Jag har bytt kamaxel- och vevaxelsensor, trottelsensor, en lambda och jag kan koppla bort den andra med samma beteende kvar, gjort ren EGR ventilen, gjort ren MAP sensorn och kan koppla bort den med samma beteende kvar, ODB2 ger inga ledtrådar och jag finner inga felkoder som kan ge ledtrådar. 11000mil och väl omhändertagen... Jag har funderat på vakuumlås i tanken och testade utan tanklock - samma sak. Min fantasi börjar ta slut! Vad mer kan jag kolla??
______________________________-
Efter att ha mätt bränsletryck så att det inte var ngt konstigt med pump el regulator gav jag upp och lämnade in den till El&Diesel. De fick leta ett tag innan de hittade... (trumvirvel!) ...en trasig tändspole! De bytte den och jag hämtade bilen. Tyvärr hade ett liknande problem uppstått då bilen var kall, men jag chansade och bytte den andra spolen. Allt funkar!! Grymt underligt problem och jag drog inte alls paralleller till ett tändningsrelaterat fel. Så, BorkJonas, lite sent förslag men det var rätt.
Mvh,
//Fredrik