Planerar nästa bygge

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Planerar nästa bygge

Inlägg av ErraN_XJ » sön feb 26, 2017 11:20

Tja!
Sambon har en Suzuki sj413 som ja tänkte skulle bli nästa bygge!
Hade vart skoj om hon kunde va med i skogen med egen bil sen när min Jeep e klar.

men bilen har sett bättre dagar...
Motorn e slut å karossen e knappt hel mellan alla rost hål! Men den går å byta ut när man fått ordning på allt annat! Motor har ja en liggandes som ska va bra.

Men ramen e fin så ja fick för mig att man skulle bygga en kompetent skogsbil som ska köras till o från träffar.
Tanken är att använda så mycket beg. delar som går att få tag på för å hålla nere kostnader.
Vill gärna ha den så låg som möjligt med 35"

Jag kom över valpaxlar med bladfjädrar som ja tänkte använda.
Frambromsarna från org. axlarna hamnar fram på valpaxlarna o bak tänkte ja använda ok från passat 3bg med handbroms i som jag har skaffat redan.

Frågorna ja har för tillfället är då:

Finns det några ventilerade skivor man kan använda fram så Kanske de hade vart bättre.

Har hört att valpens bladfjädrar ska passa bra, men ja vet inte hur å var?

Suzuki Jimmys servosnäcka ska tydligen passa utan modifikationer?

Förgasaren som sitter org. e rena skräpet. Finns det någon annan man kan använda? E de för mycket jobb å montera mekaniska sprutet från en gammal golf 2?

Med valpaxlarnas höga utväxling behöver man verkligen en stenkryparlåda?
Kanske för å glida runt på 2an i skogen å använda 1an när de verkligen ska krypa fram...

Någon som har mer tips å trix för å få fram en kompetent bil?

Obs. Tanken om reg.bes pga axlar o bromsar finns redan med i beräkningen.
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Planerar nästa bygge

Inlägg av ErraN_XJ » tor mar 02, 2017 18:27

127 personer som läst men INGEN kan ens kläcka ett enda tips eller nåt man bör tänka på?

Tycker de e såhär så fort man skriver något i vilken tråd som helst...

E de nåt jag sagt som avskräcker folk?
Tycker ändå att de e ett ganska seriöst ämne ja försöker ta upp?
Ett seriöst projekt med begagnade org. delar! Eller e ja dum, snål o oseriös för att ja inte tömmer både mitt eget å sambons konto, belånar huset å säljer dd:n för å bygga bil?

Nånting kan ni väl bidra med?
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Planerar nästa bygge

Inlägg av Strömmen » tor mar 02, 2017 21:18

Förstår hur du känner,ibland undrar jag om det är jag som är forumets tråd dödare.
Eller så kan man tro att man skrivit på serbokratiska så ingen förstår,men jag tror att jag nojjar mig för rätt vad det är har någon vänlig själ svarat.

Min spontana tanke är att Valp axlar är tungt och dyrt med delar,fast utväxlingen är trevlig.
Original förgasarna är inte värda ett jota,vi har satt i en från Colt.
Men insprut skulle vara trevligt,skriv gärna om du hittar en smidig lösning.

/anders

wiking
Användare
Inlägg: 75
Blev medlem: mån nov 07, 2011 20:09
Ort: Götene

Re: Planerar nästa bygge

Inlägg av wiking » tor mar 02, 2017 21:39

Blir de inte för brett då? Har hört att förgasare från swift ska vara bättre å e Bolt on.
Tycker annars att de låter som en bra idé.
Jag har mina principer. Om du inte gillar dom, har jag andra.

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Planerar nästa bygge

Inlägg av Ninetoes » fre mar 03, 2017 10:25

Jag kan bekräfta att Jimnyns styrservo passar bolt-on. För servopumpen fick jag slöjda ihop ett eget fäste, bulta på en extra remskiva (och byta remskivan på pumpen mot en skiva för vanlig kilrem) och kränga på en rem. Snäckan passar i befintliga hål i ramen, bara att muttra dit.

Funkar bra till att orka vrida runt 33:or iaf.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Planerar nästa bygge

Inlägg av Ninetoes » fre mar 03, 2017 10:27

Förresten så tror jag att jag fick knackelibanka bort pitmanarmen och byta den mot original men det är ju samma splines så det är snabbt gjort. Minns tyvärr inte varför... :roll:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

royen
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: ons jun 18, 2008 22:33
Ort: uddevalla

Re: Planerar nästa bygge

Inlägg av royen » fre mar 03, 2017 12:27

Ha nu händer det grejer , ja Jimnysnäcka funkar fint och valpaxlar oxå.
Tycker det är lite synd att de flesta spyr på valpaxlar. Min funkar helt ok med
Dessa och lamell fram/bak med 35or och jimnyservo.
Bygg ihop bitarna så kör vi /royen

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Re: Planerar nästa bygge

Inlägg av Stenström » fre mar 03, 2017 12:39

Bladfjädrarna från valp är lite väl långa. Jag har framblad från IH Scout runt om på min.
Toyota starlet förgasare funkar. Leta upp en frisk vitaramotor annars så får du en lätt motor med sprut. :tumbup:
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;

JOCKE
Hemmastadd
Inlägg: 161
Blev medlem: ons mar 29, 2006 22:29
Ort: Åsenhöga - Gnosjö

Re: Planerar nästa bygge

Inlägg av JOCKE » fre mar 03, 2017 15:53

Motorbyte kanske om du ändå ska regga om bygget?
Kan av snart 10 års erfarenhet & hårt plågande konstatera att Dr Larssons recept på Opel 1.6 m Multec-sprut & Omegas automat är klart användbart...sen blir den jävligt lättkörd när man slipper plåga koppling hela tiden...satan så gott att smyga sej på sten & dyl å sen bara kliva på med gas så "bigblocksdinkan" häver ur sej alla 55kW-kusarna ...ett par knäckta drivaxlar i bakaxeln under denna tid är lindrigt, motorn funkar även om man skulle råka ligga på taket( har testat det! )...stoppade först förra året i kryplåda, går sakta som fan nu men det kanske behövs på valpaxlar som du nämner...

Mvh/JB
Jocke / Åsenhöga - Gnosjö

The stars are up
one fell down
and flew away
.....flew away.......
R.I.P Kiddo

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Planerar nästa bygge

Inlägg av klirre » fre mar 03, 2017 20:07

Hade oxå satsat på motorbyte. Själv kommer jag nog använda volvospis. Inte den roligaste men förbannat lätt med delar. Ang blad så är det bra med längd då den blir trevligare i skogen. Passa även på at vända bladen fram. Kör i vind men glöm för helvete inte bort Wranglern :poke:

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Planerar nästa bygge

Inlägg av ErraN_XJ » tis mar 07, 2017 7:01

klirre skrev:Hade oxå satsat på motorbyte. Själv kommer jag nog använda volvospis. Inte den roligaste men förbannat lätt med delar. Ang blad så är det bra med längd då den blir trevligare i skogen. Passa även på at vända bladen fram. Kör i vind men glöm för helvete inte bort Wranglern :poke:

Mvh//Klirre
Ja får se om ja kan hitta en vitara motor med aut. vid ett senare tillfälle, just nu vill ja bara ha igång den.
Hur menar du med å vända bladen?
Nä, wranglern glöms inte bort! Den kostar för mycket pengar just nu så den får vila medans ja sparar ihop pengar. De e därför suzukin inte får kosta några större pengar.
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Planerar nästa bygge

Inlägg av ErraN_XJ » tis mar 07, 2017 9:20

royen skrev:Ha nu händer det grejer , ja Jimnysnäcka funkar fint och valpaxlar oxå.
Tycker det är lite synd att de flesta spyr på valpaxlar. Min funkar helt ok med
Dessa och lamell fram/bak med 35or och jimnyservo.
Bygg ihop bitarna så kör vi /royen
Ja de e ju ditt fel att ja ens sitter i denna sits... hade ja inte åkt med i din Suzuki förra lördagen hade ja inte tänkt mer på suzukin än på jeepen....
Men ja e vårdslöst imponerad av hur bra din funkar!
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Planerar nästa bygge

Inlägg av klirre » tis mar 07, 2017 10:48

ErraN_XJ skrev:
klirre skrev:Hade oxå satsat på motorbyte. Själv kommer jag nog använda volvospis. Inte den roligaste men förbannat lätt med delar. Ang blad så är det bra med längd då den blir trevligare i skogen. Passa även på at vända bladen fram. Kör i vind men glöm för helvete inte bort Wranglern :poke:

Mvh//Klirre
Ja får se om ja kan hitta en vitara motor med aut. vid ett senare tillfälle, just nu vill ja bara ha igång den.
Hur menar du med å vända bladen?
Nä, wranglern glöms inte bort! Den kostar för mycket pengar just nu så den får vila medans ja sparar ihop pengar. De e därför suzukin inte får kosta några större pengar.
Det är "schackle reverse" jag tänker på, funkar sjukt bra. Mycke mjukare gång och spar som fan på bladen. Speciellt vid winchning. Ang motor så tycker jag ett motorpaket från volvo med aut. Troligtvis billigare än att få ordning på föggen du har. Sen gör den extra vikten på framaxeln att den klättrar bra uppåt. Bra priskompromiss
If in doubt, Flat out!

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Planerar nästa bygge

Inlägg av ErraN_XJ » tor mar 09, 2017 20:36

klirre skrev:
ErraN_XJ skrev:
klirre skrev:Hade oxå satsat på motorbyte. Själv kommer jag nog använda volvospis. Inte den roligaste men förbannat lätt med delar. Ang blad så är det bra med längd då den blir trevligare i skogen. Passa även på at vända bladen fram. Kör i vind men glöm för helvete inte bort Wranglern :poke:

Mvh//Klirre
Ja får se om ja kan hitta en vitara motor med aut. vid ett senare tillfälle, just nu vill ja bara ha igång den.
Hur menar du med å vända bladen?
Nä, wranglern glöms inte bort! Den kostar för mycket pengar just nu så den får vila medans ja sparar ihop pengar. De e därför suzukin inte får kosta några större pengar.
Det är "schackle reverse" jag tänker på, funkar sjukt bra. Mycke mjukare gång och spar som fan på bladen. Speciellt vid winchning. Ang motor så tycker jag ett motorpaket från volvo med aut. Troligtvis billigare än att få ordning på föggen du har. Sen gör den extra vikten på framaxeln att den klättrar bra uppåt. Bra priskompromiss
Jasså, ja de har ja faktiskt tänkt på, men vet inte om ja orkar bygga just nu...
Volvospis har funnits i tanken, tyvärr så e de ju så dåligt med plats. Ja vill inte ha kylen hängandes på utsidan grillen eller på flaket. Tanken e ju att frun ska köra denna skapelse med baksäte. Barnen tycker de e roligt å åka i skogen (tack gode gud) så de får finnas plats för dom!

Ja råkar ha en variabel turbo från en Mercedes CLA -15 liggandes i garaget å den har ja sneglat på faktiskt. Men de e oxå mycket jobb å få allt o lira!
Motorbiten får allt va org. tills vidare!

Å bladfjädrarna har säckar ihop men ja lurar på om man kan smida dom rundare igen, så dom får tillbaks sin org. form igen
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Planerar nästa bygge

Inlägg av Fisketorp » tor mar 09, 2017 21:57

Släng in ett par spiraler för att avlasta bladen?

En weber gasare av intresse? 32/32 har jag för mig det var en bekant som har liggandes.
Om den är till salu kan jag höra.

Skriv svar