Vitara plötsligt strypt

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Majk_
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: mån feb 27, 2017 19:14

Vitara plötsligt strypt

Inlägg av Majk_ » mån feb 27, 2017 19:55

Efter att ha lusläst forumet några månader så var det dags att registrera sig och be om hjälp med sina bekymmer :twisted:

Det hela började med att jag köpte en Suzuki vitara wagon, 16v -94. Motorkod G16BZ.

Fungerade fint maskinellt vid köp. Körde den 2-3dagar utan bekymmer, så plötsligt när jag var ute och åkte efter landsväg så hostar den till / tvärdog ner till tomgång, blir alldeles seg att gasa, går inte att köra. Går fint på tomgång, och när man väl får varv på den går det att gasa, men däremellan är det väldigt trög, kan hålla fullgas men den beter sig som att den är strypt.

Bild
Höjde den 2" i brist på delar i mellandagarna, "det är säkert något skitfel jag kan åtgärda så småningom" :roll: :jump:


Ingen motorlampa lyser, den har inte heller den kända säkringen där man ska kunna utläsa fel genom en diod. Dock obd1 men det har jag inte haft möjlighet att kolla, kan det finnas något trots att motorlampan är släckt? Finns det någon billigare felkodsläsare som funkar? Lokala verkstaden har inga kompatibla grejer.

Saker jag har gjort hittills;

Bytt; Bränslepump, bränslefilter, kollat jord vid bränslerelä, Mätt upp bränsletryck, kollat kamrem (hade inte kuggat), bytt lmm, spjällhusgivare, tändspole, tändmodul, kollat komp (ok), nya stift (dem gamla var gyllenbruna), öppnat upp avgassystemet innan katten i hopp om att den skulle satt igen sig, Allt detta utan minsta skillnad. Öppnat och kollat styrenheten och den ser fräsch ut samt luktar ingen bränd elektronik.

Jag har testat att ta bort kontakten för spjällhusgivaren helt och då börjar moptorlampan lysa och bilen tycks gå in i limp home läge, går då bra i mellanregistret och går att varva 2000varv.

Ideér?