Sida 1 av 1

Sj413 expert sökes

Postat: tor maj 10, 2018 20:50
av beckistuta
Hej. Har köpt en sj413 som är spoad, isärflyttad, stagad bakaxel etc.
Skulle vilja komma i kontakt med någon som kan guida mig om allt är bra gjort och vad jag kan förbättra. Den är rätt stötig nu men bladen ser trötta ut. Volvo dämpare bak tror jag. Original fram. Vill veta lite mer om rätt geometri och ha tips om dämpare osv. Sitter Lockright bak, ska jag montera även fram? Har 33" däck på.

Re: Sj413 expert sökes

Postat: fre maj 11, 2018 19:35
av klirre
Välkommen till Suzukis underbara värld.

De är störiga tyvärr. Låter dock som mycke bra är gjort på den. Det jag rekommenderar för att få mer komfort/framkomlighet om det inte är gjort är följande:
Reducerad utväxling är ett enormt lyft. Antingen köpt sats till f-låda, 410/413hybrid f-låda eller vitarans utv i axlarna. Personligen kör jag 6,5:1 i f-lådan å det blev sjukt bra. Man måste dock förstärka Infästningarna.
Montera bak-blad fram och dessutom vända på dem så den fasta delen är framåt och leden under bilen.
Ang stötdämpare så funkar original i gått skick bra till en början.
Om du inte tycker det är skitkul att byta drivaxlar så skulle jag hoppa över l-r i fram axeln.

Mvh//Klirre

Re: Sj413 expert sökes

Postat: sön maj 13, 2018 7:23
av beckistuta
Tack för tipsen klirre! Har kollat lite mer och undrar mått på fram resp. Bakblad? Alltså längden på dem, eller hur vet man vilka som är bakblad och vilka som är framblad? Hur ser schakel ut orginal? Så jag vet om det sitter ändå på min. Såg nu att draget till bakaxeln hade släppt i svetten, det måste jag åtgärda. Kryparlåda sitter det i den, men vet inte riktigt vilken utväxling.

Re: Sj413 expert sökes

Postat: sön maj 13, 2018 10:38
av klirre
Jag har inte måtten i huvudet tyvärr, men bak-blad en har pressad bussning i den fasta delen mot ramen och två halvor i änden vid schacklen. Fram sitter det halvor i båda ändar. Original schacklen är pressade brofiler ca 10cm långa.
En annan grej man kan göra för att få den mer följsam, om än ytterst lite är att om man har gamla blad ta och plocka isär paketen och ta bort plasten. Sedan såg jag någon som skurit till ca 5x20 cm bitar ur tunn skärbräda och lagt mellan bladen för att få isär dem lite och minska friktionen.
Att spänna mellan en spiralfjäder mellan blad och ram gör oxå skillnad.

Mvh//Klirre

Re: Sj413 expert sökes

Postat: mån maj 14, 2018 13:07
av beckistuta
Hej igen och tack för mer info!
Kan vi bli vänner på fb? lättare att utbyta info och skicka bilder där.

Re: Sj413 expert sökes

Postat: mån maj 14, 2018 15:03
av klirre
Absolut.

Mikael Karlsson i Ringarum. En Suzuki som profilbild

Mvh//Klirre