Köpråd Suzuki Grand Vitara 07-12

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ledningslarsa
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons sep 12, 2018 21:18

Köpråd Suzuki Grand Vitara 07-12

Inlägg av ledningslarsa » ons sep 12, 2018 21:22

Hej, har kikat på en Suzuki Grand Vitara mellan 2007-2012 för runt 70-90 tusen. Dessa har gått mellan 9-15 tusen mil. Till saken: är detta en bra bil? Är den driftsäker? Kostar reparationer mycket, finns reservdelar och vad är vanliga fel?

T.ex. https://www.bytbil.com/uppsala-lan/pers ... 2-12504395" onclick="window.open(this.href);return false;

Är den överdrivet törstig? Läste att den drog cirka 0.8 liter blandad körning, men är det i underkant?

Jag är 27 år och för mig kostar den 733 kronor att försäkra, lägg till en skatt på 2500 kronor om året. Dvs, är den lite väl dyr?

Jag kör båda i staden och på landet, ofta med släpvagn. Finns det andra alternativ?

Mvh Larryboy

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Köpråd Suzuki Grand Vitara 07-12

Inlägg av gubbstrutten » tor sep 13, 2018 8:21

Hej Larryboy och välkommen till bästa forumet.
En av mina söner hade en Suzuki Grand Vitara av samma modell som du är intresserad av.
Han använde den som pendlingsbil runt 10 mil enkel resa (genom Essingeleden) varje dag.
Tyvärr hade hans bil automatväxellåda (vilket var skönt på Essingeleden) så att den drog över litern per mil.
På grund av detta byttes den bort mot en bränslesnålare bil (nedköp enligt min mening).
Bilen gick oklanderligt under de 2 år han hade den.
Suzuki tillverkar ju som bekant en av världens bästa och mest driftsäkra bilar.
Bilen du är spekulant på har 4x4-bilarnas bästa drivlina - fördelningslåda med mellandifferential som är lås-/spärrbar = adelsmärket för en 4x4-bil.

Men även solen har sina fläckar :rodnar: . Efter drygt 12 år fick jag byta en glödlampa på min Suzuki 8) . F ö min fjärde Suzuki :D .
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

ledningslarsa
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons sep 12, 2018 21:18

Re: Köpråd Suzuki Grand Vitara 07-12

Inlägg av ledningslarsa » tor sep 13, 2018 10:42

gubbstrutten skrev:Hej Larryboy och välkommen till bästa forumet.
En av mina söner hade en Suzuki Grand Vitara av samma modell som du är intresserad av.
Han använde den som pendlingsbil runt 10 mil enkel resa (genom Essingeleden) varje dag.
Tyvärr hade hans bil automatväxellåda (vilket var skönt på Essingeleden) så att den drog över litern per mil.
På grund av detta byttes den bort mot en bränslesnålare bil (nedköp enligt min mening).
Bilen gick oklanderligt under de 2 år han hade den.
Suzuki tillverkar ju som bekant en av världens bästa och mest driftsäkra bilar.
Bilen du är spekulant på har 4x4-bilarnas bästa drivlina - fördelningslåda med mellandifferential som är lås-/spärrbar = adelsmärket för en 4x4-bil.

Men även solen har sina fläckar :rodnar: . Efter drygt 12 år fick jag byta en glödlampa på min Suzuki 8) . F ö min fjärde Suzuki :D .

Stort tack för svar! Tittade på en tiguan från 2008 i samma prisklass, den skulle dock ha den beryktade 1.4 liters motorn som har många fel. Så Suzuki verkar vara the shit helt enkelt. Står dock och kikar på en RAV4 också, fördelar/nackdelar mellan de båda?

Att suzuki har fördelningslåda är mycket plus! :)

ledningslarsa
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons sep 12, 2018 21:18

Re: Köpråd Suzuki Grand Vitara 07-12

Inlägg av ledningslarsa » tor sep 13, 2018 10:45

Kan man låsa den till "bara" 2-hjulsdrift eller är den spärrad till 4hjuls? Kanske dum fråga.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Köpråd Suzuki Grand Vitara 07-12

Inlägg av gubbstrutten » tor sep 13, 2018 16:10

ledningslarsa skrev:Kan man låsa den till "bara" 2-hjulsdrift eller är den spärrad till 4hjuls? Kanske dum fråga.
Menar du rubricerad bil så går det inte att köra enbart bakhjulsdrift.
Och det är det fina att du kan köra såväl 4x4hög som 4x4låg utan att det blir "stelkoppling" mellan axlarna som på t ex Jeep Wrangler(alla modeller) m fl.
Tyvärr har inte "småsukkorna" fördelningslådor med den finessen. :cry:
RAV-4, CX-3 & 5, CR-V har inte mycket bättre 4x4 än BMW, AUDI, Volvo m fl m "låssas 4x4". :rodnar:
De är praktiskt taget 2-hjulsdrivna hela tiden - även när 4x4 är önskvärt. :(
Fördelen med 4x4 utan stelkoppling(Full Time på amerikanska) mellan axlarna visar sig när du ska backa in ett häst- eller bilsläp på slirigt underlag(vått gräs, lerig stallbacke etc).
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

ledningslarsa
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons sep 12, 2018 21:18

Re: Köpråd Suzuki Grand Vitara 07-12

Inlägg av ledningslarsa » tor sep 13, 2018 19:38

gubbstrutten skrev:
ledningslarsa skrev:Kan man låsa den till "bara" 2-hjulsdrift eller är den spärrad till 4hjuls? Kanske dum fråga.
Menar du rubricerad bil så går det inte att köra enbart bakhjulsdrift.
Och det är det fina att du kan köra såväl 4x4hög som 4x4låg utan att det blir "stelkoppling" mellan axlarna som på t ex Jeep Wrangler(alla modeller) m fl.
Tyvärr har inte "småsukkorna" fördelningslådor med den finessen. :cry:
RAV-4, CX-3 & 5, CR-V har inte mycket bättre 4x4 än BMW, AUDI, Volvo m fl m "låssas 4x4". :rodnar:
De är praktiskt taget 2-hjulsdrivna hela tiden - även när 4x4 är önskvärt. :(
Fördelen med 4x4 utan stelkoppling(Full Time på amerikanska) mellan axlarna visar sig när du ska backa in ett häst- eller bilsläp på slirigt underlag(vått gräs, lerig stallbacke etc).
Tack för svar. Jag är rejält peppad på denna! Ska kika på den och 2 likadana i samma område. Något jag bör kolla extra på denna modellen? Vad är bra att ta upp vid prisförhandling?

Mvh Larryboy

ledningslarsa
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons sep 12, 2018 21:18

Re: Köpråd Suzuki Grand Vitara 07-12

Inlägg av ledningslarsa » fre sep 14, 2018 16:29

Bilen var såld. Tråkigt för mig, roligt för köparen. Provkörde en annan i Uppsala, den var också fin, men hade gått 18k mil så avvaktar. Billigare dock (69 tusen). Jag håller tummarna att något dyker upp så småningom. Om någon ser nåt, pm mig eller skriv här. Tack på förhand
Mvh Larryboy

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Köpråd Suzuki Grand Vitara 07-12

Inlägg av MattisH » lör sep 15, 2018 0:38

Hade en 2,0 från 2008 som gått 18000 mil. Insett att jag sålde den lite för billigt (50kkr) för 2 år sedan och saknar den en del faktiskt. Robust bil med riktigt bra 4x4. En manuell som dock var väldigt törstig på ca 1,1 liter milen blandad körning. Vid långkörning (+10 mil) drog den runt 0,8.
Utbytt till förmån för en forester diesel då jag kör ett antal mil om året, men visst saknar jag den rätt ofta fortfarande :P
Bild
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Köpråd Suzuki Grand Vitara 07-12

Inlägg av MattisH » lör sep 15, 2018 0:41

Bild

Bild
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

ledningslarsa
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons sep 12, 2018 21:18

Re: Köpråd Suzuki Grand Vitara 07-12

Inlägg av ledningslarsa » lör sep 15, 2018 9:47

Robust är verkligen ordet! Väldigt fina bilder. Kan man jämföra grand vitaran med annan modell och bil?
Mvh Larryboy

ledningslarsa
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons sep 12, 2018 21:18

Re: Köpråd Suzuki Grand Vitara 07-12

Inlägg av ledningslarsa » mån sep 17, 2018 21:53

https://www.blocket.se/uppsala/Suzuki_G ... m?ca=9&w=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Är det en chansning att köpa en grand vitara med 18k mil? Är de servad så håller det väl länge (japansk bil)?

Mvh Larryboy

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Köpråd Suzuki Grand Vitara 07-12

Inlägg av gubbstrutten » tis sep 18, 2018 8:38

När du hittar en bil du är intresserad av kan du, till att börja med, gå in på http://www.biluppgifter.se" onclick="window.open(this.href);return false; som är gratis. Där kan du i de flesta fall även få vissa uppgifter om säljaren, om hen är reggad för fordonet i fråga.
Vill du veta mer rekommenderas Carfax för 35:-.
:tumbup:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Re: Köpråd Suzuki Grand Vitara 07-12

Inlägg av Frontera » tis sep 18, 2018 12:15

Kontakta förra ägaren och fråga dom

ledningslarsa
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons sep 12, 2018 21:18

Re: Köpråd Suzuki Grand Vitara 07-12

Inlägg av ledningslarsa » ons sep 19, 2018 19:48

Tack för svar. Det kikar jag på!
Mvh Larryboy

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Köpråd Suzuki Grand Vitara 07-12

Inlägg av MattisH » lör sep 22, 2018 15:50

blev det köp ?
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar