Otroligt törstig Grand Vitara

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Filling
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: lör sep 22, 2018 9:13

Otroligt törstig Grand Vitara

Inlägg av Filling » lör sep 22, 2018 9:21

Tjenare.
Jag köpte en riktigt fin grand vitara -07 till frugan.
Trevlig bil med det mesta i utrustningsväg såsom skinnklädsel, glastaklucka, keyless osv.

Nu till frågan:
Det är en 2.0 med automat och 4x4, den är något otroligt törstig, skulle tippa på mellan 2-3 liter milen. Ska det vara så? Tycker mig även höra ett visst sjungande från fyrhjulsdriften. Vidare så upplever jag den som otroligt slö och automatlådan växlar otroligt sent ibland trots jämn hastighet. Överväxeln eller vad det nu är läggs i efter ett bra tag, och läggs ur i minsta backe. Här testat de manuella lägena, men tycker inte att den reagerar överhuvudtaget på dessa?
Är det något fel på bilen, eller är det bara såhär på en undermotoriserad asiat?

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Otroligt törstig Grand Vitara

Inlägg av gorQi » lör sep 22, 2018 11:08

Nu vet jag inte vilka referensramar du har men det låter definitivt som att något är fel, om inte annat på förbrukningen. Är det någon del av drivlinan som kärvar och blir riktigt varm? Den typen av motstånd du pratar om borde generera ordentligt med värme någonstans.
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Otroligt törstig Grand Vitara

Inlägg av MattisH » lör sep 22, 2018 15:49

Köpt den på firma ?
Isf tillbaka med den.
Visst är dom törstiga, men inte mer än 1,2-1,4 l/mil.

Hissa upp den och kolla så allt funkar som det ska.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Otroligt törstig Grand Vitara

Inlägg av sos » mån sep 24, 2018 12:04

Grabben fick monterat någon pirat/epa lambdasond på sin GV -05 (manuell) på garanti av bilfirman där han köpte den beggad eftersom motorlampan tändes då och då... törstig som tusan efter det men inga felkoder... nä nu beställer vi ett känt märke från MrAuto och byter själva och vips var förbrukningen MYCKET lägre.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Skriv svar